prekæs Skrevet 6. mars 2008 #1 Skrevet 6. mars 2008 Et gjødningspørsmål: Har gjødsel merket 20-2-8. Hvordan ville du blandet ut denne for inneplanter? 1 ts pr liter vann, kanskje?
prekæs Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #2 Skrevet 6. mars 2008 Hovedsaklig store kaktuser, men også et nesten julestjernetre
Gjest Rebel m/jente Skrevet 6. mars 2008 #3 Skrevet 6. mars 2008 20-2-8 står for forholdet mellom nitrogen, fosfor og kalium i gjødningen. kan ikke si noe om mengde uten å vite merke. står det ikke noe bakpå gjødselet?
prekæs Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 6. mars 2008 Nei, det står ikke noe bakpå. Bare kg pr kvm. Bayer garden er merke.
Gjest Rebel m/jente Skrevet 6. mars 2008 #5 Skrevet 6. mars 2008 m... da er det verre=) åssen type gjødsel er det da? jeg suger virkelig på gødselberegning... =P
Gjest Rebel m/jente Skrevet 6. mars 2008 #6 Skrevet 6. mars 2008 ser det er mye nitrogen i det, ville ikke gitt kaktus så mye nitrogen... du finner spesiell gjødsel til kaktus da =)
prekæs Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 6. mars 2008 Ut å kjøpe kaktusgjødsel. De har fått vanlig gjødsel før sånn på flaske. Kanskje derfor de er så digre:)
Gjest Rebel m/jente Skrevet 6. mars 2008 #8 Skrevet 6. mars 2008 hehe, ja kaktuser kan godt få mye nitrogen altså, de tåler det... Men det er best å gi de spesialtilpassa gjødsel. regner med det er fullgjødsel eller noe sånt du har, og det er det mye rart i=) Julestjernen trenger ikke så mye gjødsel nå tidlig vår heller, den har vel dvaleperiode enda vil jeg tro... Vet ikke hva de skal ha av gjødsel, har bare vært borti sesongdyrking av dem=)
prekæs Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 6. mars 2008 Julestjernen har jeg hatt i flere år. Og står ute på sommeren grønn og fin. Fikk faktisk røde blader på den til jul i år etter å ha fulgt oppskriften for gjenblomstring i en blomsterbok:)
Gjest Rebel m/jente Skrevet 6. mars 2008 #10 Skrevet 6. mars 2008 Det er jo bra da, er ikke lett å få røde blader på den igjen! Blomstret den også da? (Blomsten er det gule greiene innimellom kotylene/de røde bladene) Det skal visst være ekstra vanskelig å få dem til å blomstre skikkelig...
prekæs Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #11 Skrevet 6. mars 2008 Det så jeg ikke etter. Men har et rom hvor den får sterkt lys og det alltid er mørkt om kvelden. Nå har den mistet bladene og ser noe pjuskete ut. Med gjødsel og litt stell kommer den seg nok til sommeren. Den et oppstammet og egentlig fin.
Gjest Rebel m/jente Skrevet 6. mars 2008 #12 Skrevet 6. mars 2008 Da har du gjort det rett... hm... hvordan var dette igjen, 12 timer dag og 12 timer natt gir blomstring? eller var det 16 timer dag og 8 timer natt? nei det er altfor lenge siden dette her altså... kritisk fase og sjokkbehandlinger... hm, tror jeg må lese pensum igjen=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå