Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #1 Skrevet 6. mars 2008 Jeg og mannen min har vært gift i en del år. Han har alltid vært min klippe og gode støtte. Jeg er fortsatt glad i han. Problemet er at han har blitt så tjukk. Da vi ble sammen trente han litt. Var ikke noen muskelbundt eller noe, men litt trent og passe slank. Nå har han blitt "dvask og feit". Han har en BMI på 30! Jeg har prøvd å gi han litt hint om at han kanskje burde tenke på helsen sin. Legge om kosten litt. Han driter i å spise før jobb, og på jobb. Spiser masse middag når han kommer hjem og masse "junk" på kvelden. Han er heller ikke nøye med å stelle seg lenger. Barbere seg gjør han kanskje en gang i uken, og han vet jeg hater det. Han burde dusje hver dag, men det gidder han heller ikke. Hva skal jeg gjøre for å prøve å hjelpe han med dette. Jeg har ikke lyst på han lenger, og han klager bare på at han aldri får noe av meg lenger men jeg orker jo ikke. Synes det er kjempevanskelig. Vil gjerne få være anonym. Derfor havnet innlegget mitt her.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #2 Skrevet 6. mars 2008 Kan noen legge ut på skravle for meg? Hilsen feig frue!
Cat.68 Skrevet 6. mars 2008 #3 Skrevet 6. mars 2008 Det beste er vel egentlig og slutte å gå rundt grøten. Si hva du mener. Hva gjelder vektproblemet synes jeg ikke du skal gjøre annerledes en du gjør nå , oppmuntre til omlegging av kosthold og trening med fokusering på helse. Men hva gjelder hygiene syns jeg du kan si rett ut hva du mener. Dårlig hygiene her i huset hadde faktisk vært skilsmissegrunn og da burde jo mannen få vite hvorfor?
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #4 Skrevet 6. mars 2008 Du har rett Cat.68. Men jeg føler jo at jeg har sakt det til han også. Jeg har gjort en del med kostholdet her i huset. Men siden han ikke gidder å lage seg frokost eller smøre niste putter han alt mulig i munnen når han kommer hjem. Han overspiser til det helt utrolige. Vi har middag ved 16-17 tiden. Da spiste han 3 posjoner. Så spiste han en posjon til ved 21 tiden pluss en brødskive og musli med melk og syltetøy. Frokosten består av en kopp kaffe. Niste på jobb er 1 liter kaffe. Han har fysisk krevende jobb. Det med hygenen har jeg sakt mange ganger. Det er ikke noe koselig å dele seng med en som har grått sengetøy i løpet av en uke. Har bedt han om å være så snill å dusje hver dag, fordi han ødelegger alt sengetøy. Han har jobb som gjør at han er utsatt for mye støv. Puten hans blir møkkete med en gang. Æsj. Grøsser bare jeg tenker på det! Men du har jo erfaring med Ketolyse Cat.68. Har du noe tips om noe jeg kan lage til han til frokost og eller nistemat? Kanskje jeg kan ta det den veien? Hilsen feige fru HI
Sjefsmegga Skrevet 6. mars 2008 #5 Skrevet 6. mars 2008 Det er lov å si fra faktisk....for i et forhold så synes jeg det må være GJENSIDIG krav om innsats for å ha ei god helse og god hyigene...
Cat.68 Skrevet 6. mars 2008 #6 Skrevet 6. mars 2008 for å få ham til å gå over på ketolyse må han nesten være innstilt på det selv, fordi det krever en ganske stor forandring i kostholdet over litt tid. ketolyse fungerer ikke halveis. enten er man på ketolyse eller man er på lavkarbodiett. For å lære om ketolyse anbefaler jeg deg å se på www.lavkarbo.no og www.ketolyse.no
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #7 Skrevet 6. mars 2008 Jeg tenkte at uansett må det jo være en fordel å få ned inntaket hans av karbohydrater? Selve ketolysekuren er jo grei nok, men det er vel bedre å få i han frokost og lunsj og samtidig få ned inntak av karbohydrater? For spiser han frokost og lunsj vil jeg tro han spiser mindre resten av dagen. Han kan jobbe dager på 12 timer uten mat!
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #8 Skrevet 6. mars 2008 Jeg får ta meg en skikkelig prat med han. Men jeg synes det er litt flaut å måtte si til en voksen mann at nå må du ta deg sammen og vaske deg. Han vasker seg jo, men i ansiktet og på hendene også er han ferdig. Med hans jobb holder ikke det i det hele tatt. Men jeg er redd for at om jeg sier noe så holder det i 14 dager også er alt glemt. HI
Cat.68 Skrevet 6. mars 2008 #9 Skrevet 6. mars 2008 Hvis det er snakk om å minske bare karbohydrat nivået er jo feks fedon lindberg brød å anbefale, eller at han spiser ost feks rullet inn i skinke til frokost. Vanskelig i gi råd egentlig. Hvis han begynner å spise normal frokost og lunsj vil jo automais, middags inntaket gå litt ned. Nei dere bør virkelig ta en alvorlig prat om dette, og er han uintressert i å forandre livsførsel må du virkelig vurdere om det er slik du ønsker å leve i fremtiden.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #10 Skrevet 6. mars 2008 Synes det er litt for Jæ---- og flytte fra ham bare på grunn av dette også. Vi har 4 barn og han er en flink far til barna. Det er mellom han og meg problemene ligger. Jeg får se litt på oppskrifter. Kanskje jeg kan lage noe godt, men sundt, til han på kvelden som han kan ta med på jobb, og spise til frokost. Han gidder rett og slett ikke lage selv. Han sover hele kvelden stort sett og er i elending fysisk form og eier ikke overskudd. Har oppfordret han til å gå en tur på kvelden, men han ender på sofaen likevel. Kommet inn i en vanskelig sirkel her. Skulle bare likt å visst hvorfor.
Gjest Skrevet 6. mars 2008 #11 Skrevet 6. mars 2008 jeg har merket at kjæresten min er veldig lat og er aldri ute etter jobb og vil ikke finne på noe, helst sofa jobbing for han sin del. Jeg kjøpte hund jeg. Han kommer seg iallefall litt ut. NB! Kjøpte ikke hunden for å få han ut, men fordi jeg ville ha en, liker å komme meg ut. Har sagt til han at jeg kan ta alle turene, men han trenger å bevege på seg så jeg blir ikke sur om han også gjør det. Han går tur kanskje 1 gang om dagen. bedre enn ingenting :-) og det helt frivillig :-) man får mer energi iallefall :-) Prøv å spis frokost alle sammen om morningen da? :-) Litt mer kjedelig og stusselig om man sitter alene liksom, blir kanskje mer motivasjon å være sammen? klem .-)
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #12 Skrevet 7. mars 2008 Jeg tror kanskje mannen din er deprimert. Symptomene du nevner minner veldig om hvordan jeg hadde det da jeg var deprimert for noen år tilbake.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #13 Skrevet 7. mars 2008 Hvis du hinter (eller for den saks skyld nevner) at du syns at det er et problem, kan det fort bli verre. Han er antakeligvis litt deprimert og du gjør problemet verre ved å ikke tenne på han. Da havner han i en ond sirkel der mat blir trøst. Hvis du derimot viser at du tenner på han og flørter med han osv. så får han kanskje mot og lyst til å ta tak i problemet selv Bmi på 30 er heller ikke så ille, bare så du vet det. Syns at du virker overfladisk, er du perfekt eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå