Gå til innhold

Strekke pengene lengst mulig...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får engangsstønaden om ti uker ca, og har ikke så mye å rutte med fra før, så tenkte på å kjøpe vogn, seng etc brukt. Har sjekka sidene til finn.no, of fant endel billig der. Tenker som så at senger og vogn og stoler kan jo vaskes, ev. males så det ser nytt ut. MEN det er så mange som steiler når jeg sier at jeg har tenkt å kjøpe brukt, fordi det er dårlig hygiene??? Men alt vaskes jo..hva synes dere her? Noen andre som går for bruktutstyr for å strekke pengene lengst mulig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenkte ikke jeg skal kjøpe så mye jeg!

Innkjøpslista mi består av:

- to stk lammeskinn (fikk de på tilbud til 199kr, ny)

- to stk bæredingser (et sjal og tenkte jeg kunne å sy en slynge)

- ny madrass til senga.

- nytt hundebur, slik at det er mulig å få vogn inn i bilen

- lekegrind (tror jeg ikke vi arver, men kan godt være brukt)

Resten baserer jeg meg på å arve.... Det vi arver vaskes og ev. males. Ikke fordi vi nødvendigvis ikke har råda, men fordi jeg ikke anser det som nødvenindig å kjøpe alt nytt. Man har alltid nok å annet å bruke penga på! Det er også ganske miljøvennlig å ikke kjøpe alt nytt!

Skrevet

Ikke sant? Har jo noe etter minsten, men siden vi i utgangspunktet anså oss som ferdig med produskjon, ga vi bort det meste. i kjøper det vi trenger brukt, bortsett fra de første klærne, og setter noe inn på konto til ungene.

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi går for en blanding av nytt og brukt. Det vi får tak i brukt, og som ser ok ut slår vi til på, ellers blir det vel nytt. Dette gjelder både klær og utstyr.

Vi har ikke kjempegod råd, og jeg synes det er unødvendig å kjøpe alt nytt når det finnes mye fint brukt, som ellers bare blir stående eller kastet.

Noen vi kjenner solgte barnevogna si superbillig, fordi det var så vanskelig å få solgt den, alle ville visst ha nytt. Må få si jeg synes det er litt skummelt om alle har den holdninga.

Vi vil heller bruke pengene på å gjøre ting sammen med barna enn å kjøpe masse dyre og delvis unødvendige ting til dem. Tror nok de har igjen mer for det til slutt også.

Skrevet

Jeg synes det aller meste er helt greit å kjøpe brukt, med noen unntak :

Bilstol - fordi man ikke vet om den har vært innblandet i kollisjoner og har usynlige skader

Madrass - fordi det er uhygienisk da babyene ofte gulper og tisser og basjer så det går gjennom lakenet

• 3 uker senere...
Skrevet

hei

vi også kommer til å kjøpe brukt...ser ikke grunn til å kjøpe nytt når man kan spare seg penger på å kjøpe ting som er brukt, har heller ikke så god råd. eneste som jeg virkelig ser bør være nytt er som nevnt her bilsete og madrass....

har kjøpt brukt og lånt/arvet til mine to andre barn også, noe som er helt supert....har gitt vekk meste parten siden jeg egentlig var ferdig med flere barn.....men nå er det på igjen :)gleder oss:)

Skrevet

Jeg kom over denne debatten da jeg søkte etter voksiposer :) Virker som veldig enkelt å sy disse varriantene selv billig... og jeg har ikke mye erfaring... men kan være en del å spare :)

http://www.tettinntil.no/forumet/showthread.php?t=13145&page=2

http://www.tettinntil.no/forumet/showthread.php?t=13145&page=5

Genialt spør du meg :) for den ordinære voksiposen koster jo en del... Her kan man jo også sy ulike trekk for en veldig billig penge som man kan bytte ut

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei!

Jeg kjenner flere som har vært på loppis, og funnet tusenvis med barneklær til rimelig pris!

Det er ofte merke-klær (for den som bryr seg), klær som ser ubrukte ut, og i god kvalitet. Typisk pris er 50 kroner for en full bærepose...plass til mye i et par-tre poser! Alt fra bodier til Reima-parkdresser.

Vaske det er par ganger på 60 grader i maskinen, og det er rent og fullt hygienisk å bruke :-)

Og apropos: det er uansett lurt å vaske klærne et par ganger før bruk, også nye klær, pga kjemikalier/fargerstoffer etc.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Syns ikke det er noe feil med å kjøpe brukte ting. Du får jo tingen billigere og hvis det trøng et strøk maling så blir det fortsatt billigere enn å kjøp noe helt nytt.

Selv så kommer jeg ikke kjøpe så mye nyttmed engangstønaden..

Kjøpt ny bilstol og litt nye sengklær til babyen bare enn så læng.

Ellers har jeg både seng og vogn og både gutte og jente klær sen jeg fikk mine andre to. Lurt å spare på ting hihi...

Føler meg nesten litt snål når jeg ikke kjøper spesiellt mye nytt. Men så har jeg nesten spart alt siden tidligere fødsler. Og det er ikke noe feil å bruke alt det liksom.

• 1 måned senere...
Skrevet

Kommer også til å prøve å kjøpe en del ting brukt og arve/kjøpe av familie og venner. Ikke så mye av økonomiske årsaker som av hensyn til miljøet. Er jo så mye flott å få på loppemarkeder, Fretex etc! Tenker spesielt på tripp-trapp stol, seng til barnet, grind, sykkelsete osv. Om man vasker grundig er det ikke noe problem med hygienen! Madrasser/tekstiler i møbler/stoler os kjøper jeg heller nytt av hygieneårsaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...