Milde Malurka Skrevet 6. mars 2008 #1 Skrevet 6. mars 2008 Jeg har vært hjemme med gutten siden juni. Jeg starter jobb 24.mai Pappan skal ha permisjon fra 24.mai, men kan han bare ha 6 uker, eller hvor lenge kan han ha permisjon?? Jeg har ikke vært i jobb, så jeg har ikke mottatt fødselspenger (vet ikke om det har noe å si på lengden av permisjon) Håper noen vet hvordan man kan løse dette.!
Gjest Skrevet 6. mars 2008 #2 Skrevet 6. mars 2008 Har han i det hele tatt rett på noe permisjon når du ikke har hatt jobb før fødsel da? Trodde ikke han fikk det da jeg.?
Milde Malurka Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 6. mars 2008 Jeg har studert på NKS, så har fødselsstipend På nav fikk jeg et kronglete svar om at han fikk permisjon hvis jeg gikk ut i jobb.. Men føler at jeg aldri får et konkret svar fra nav, så tenkte jeg skulle høre her inne.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 6. mars 2008 #4 Skrevet 6. mars 2008 Jeg tror faktisk ikke han får betalt permisjon, jeg, når du har vært student. En av alle de fine nyansene ved permisjonsregelverket.
Gjest Skrevet 6. mars 2008 #5 Skrevet 6. mars 2008 Han får ikke permisjonen sin når du er student. Dessverre. Det dere måtte ha gjort for at han skulle fått noe, var at du begynte fulltid på studiene dine igjen, etter dine 6 uker etter fødelsen. Da hadde pappaen hatt mulighet til å ta inntil 29 uker (tror det er omtrentlig antall uker i hvertfall).
Milde Malurka Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 6. mars 2008 Takk for svar..!!! Det skal ikke være enkelt for studenter heller!!!
Gjest Skrevet 6. mars 2008 #7 Skrevet 6. mars 2008 Dette står på navs nettsider: "Foreldrepenger kan gis til barnets mor og far ved fødsel og ved adopsjon av barn under 15 år. -Opptjening: Foreldrepenger kan gis til både mor og far og tjenes opp ved å ha vært yrkesaktiv, med pensjonsgivende inntekt, i minst seks av de siste ti månedene før vedkommende skal ha foreldrepenger. Likestilt med å ha vært i arbeid er sykepenger, svangerskapspenger, foreldrepenger ved fødsel eller adopsjon, pleiepenger, dagpenger under arbeidsløshet, dagpenger ved militær- og siviltjeneste og lønn under utdanningspermisjon eller etterlønn fra arbeidsgiver.(...) -Stønadsperioden: Foreldrepenger ved fødsel kan gis i til sammen 44 uker med full lønn eller 54 uker med 80 prosent av full lønn.(...) Med unntak av tre uker før og seks uker etter fødsel, samt seks ukers fedrekvote til far, kan foreldrene dele stønadsperioden." Så til det jeg siktet til med når mor studerer eller går tilbake i jobb: "Far kan ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvote i inntil 29 eller 39 uker, avhengig av valgt dagsats. Dette gjelder bare hvis mor: • går ut i arbeid, • tar offentlig godkjent utdanning på heltid, eventuelt kombinerer utdanning og arbeid som i sum gir heltid, • på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet, • eller er innlagt i helseinstitusjon og ikke kan ta seg av barnet. Hvis mor arbeider deltid, mindre enn 75 prosent, blir farens foreldrepenger redusert tilsvarende reduksjonen i morens stillingsdel. Kravet til mors aktivitet gjelder ikke når far tar ut fedrekvoten." Så kommer dette: "-Fedrekvote: Dersom både mor og far har rett til foreldrepenger og mor har arbeidet minst 50 prosent i opptjeningstiden skal far ha minst seks uker med foreldrepenger (fedrekvoten). Fedrekvoten er fl eksibel og kan tas ut som enkeltdager eller sammenhengende. Oppdeling av fedrekvoten forutsetter avtale med arbeidsgiver. Foreldrene kan være hjemme samtidig når fedrekvoten avvikles. Fedrekvoten kan imidlertid ikke tas ut de første seks ukene etter fødselen." Dette betyr at siden du ikke har jobbet (eller har jobbet mindre enn 50 %) får ikke pappaen noe fedrekvote. Han har heller ikke rett på å ta ut de 29 eller 39 ukene, da dette skulle vært gjort ganske umiddelbart etter dine 6 uker etter fødsel...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå