Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Flere som er litt plaget med leamus. Spesielt på magen, men også ellers på kroppen. Hadde leamus i perioder før jeg ble gravid også. er det normalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal være spørsmåltegn etter: Flere som er litt plaget med leamus.

HI

Skrevet

Jepp!!! Hadde en del på magen for en stund siden men de siste 2-3 ukene får jeg det i venstre øye HVER dag... Snodige greier :)

Skrevet

Hva det kommer av er jeg ikke sikker på, men jeg har hatt det i perioder når jeg har hatt veldig mye å gjort, kroppen virker som den sier ifra- nå må du slappe av litt. Men da har jeg hatt det veldig mye i flere dager, og når jeg har tatt det med ro har det forsvunnet...

Skrevet

Leamus er kramper i musklaturen rett og slett. Har hatt det et par ganger jeg også. Stebroren min var plaget med leamus ved det ene øyet for en tid tilbake. Han stresset og jobbet veldig mye i den perioden. Tror han hadde leamus konstant i to uker før han spurte mamma til råds. Mamma sa at han måtte slappe av litt og ta det mer med ro. Da han gjorde det, forsvant leamusa.

Da jeg gikk på ungdomsskolen og på vgs hadde jeg, i perioder, veldig vondt i magen. Legene kunne ikke skjønne hva det kom av, men de ga meg b-vitaminer (jeg kaller det placebomedisiner jeg). Etter hvert som jeg ble eldre kunne jeg se en råd tråd ift vondt i magen og hva som skjedde i livet mitt. Jeg var nok gjerne litt uheldig på guttefronten da.. Første gangen jeg hadde så vondt i magen (kastet opp en hel sommer) var pga en gutt som var sammen med meg, men som egentlig var forelsket i bestevenninna mi. Da han og jeg gjorde det slutt (og han ble sammen med venninna mi) forsvant magesmertene. Neste gang jeg fikk vondt var jeg "sammen med" en gutt som ikke var flink på det med å være sammen med jenter. Han var nok ganske så glad i meg, men han ga meg hele tiden inntrykk av at jeg slettes ikke var den eneste jenta han var sammen med da... Jeg kuttet ut forholdet med han etter fire-fem måneder og magevondten forsvant.

Jeg har alltid fått vondt i magen hvis jeg har vært i et forhold som ikke er helt som det skal/bør være (eller det rett og slett ikke passer meg). Desverre har det alltid tatt meg for lang tid å innse at det er derfor jeg fikk vondt i magen.

Eh... Det jeg sku frem til er at de smertene jeg fikk i magen var kramper, akkurat som leamus (bare noe sterkere da..). Da jeg tok bort årsaken til smertene, forsvant også krampene. Stress, påkjenninger, ubehag og bekymringer kan føre til ganske mange forskjellige somatiske symptomer. Man får altså en somatisk (medisinsk) reaksjon på en psykisk belastning. Det blir da ganske meningsløst å behandle de somatiske symptomene før man har tatt hånd om den psykiske årsaken.

Kjenn etter... Stresser dere? Er dere bekymret? Noe som plager dere generellt? Hvis det er det og dere har leamus, har dere lokalisert årsaken. Ro ned, forsøk å fjerne årsaken og leamusen vil forsvinne =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...