Gå til innhold

Ka faen hjelp mot akutt tannpine??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trur eg klikke snart.paraset funke ik,ik munskylevatn elr.

Verste tajnpina eg ha opplevd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ha du prøvd kalde eller varme omslag på utsida? altså mot kinnet? har ingen umiddelbare råd ettersom du er gravid,vanskelig med smertestillende da...

Skrevet

Gå til tannlegen, det er det eneste som hjelper!! Jeg hadde også århundres verste tannpine og måtte til slutt til tannlegen. Endte med trekking av visdomstann og vips var alle smerter borte!! :-) Går fint å trekke visdomstann selv om man er gravid :-)

Skrevet

Smør tykt på med sterk tannkrem,funker en liten stund så du får sove litt.Men du må nok ta turen til tannlegen snart.

Skrevet

legg tobakk i hullet om det er hull i tanna di:)

(ikke sigarett-tobakk)

Skrevet

Tanlegen tar ik imot akutt.har prøvd før.vet ik om eg takle nå mer! Får man bedøvels? 10uka gravid?

Skrevet

Paracet har iallefall funket for min del, og det kan du jo ta når du er gravid også.

Skrevet

Oj, leste nettopp at du hadde prøvd paracet. Da har jeg dessverre ingen andre råd.. Håper det bedrer seg :)

Skrevet

tannlegevakt..?

eller privat tannlege..

at de ikke tar imot akutt tannverk er jo kriminelt..!

Skrevet

ta en paracet å en ibux, det sier min tannlege. du kan prøve å smøre på tannkrem, hvist du har smerte pga karies. men er d pga av at det kommer en visdomstann så hjelper det nok ikke.

det beste er jo å gå til tannlegen=)

Skrevet

Fikk tim i morgen kl halv 3. Vi har kun en privat tannlege her. Ingen vakt. Ei tajn som e ødlagt,så dn ska trekkes. Grue sjikeli,men bi godt og bli kvitt smertan. Men va og hold ut idag da.

Skrevet

Det beste rådet jeg har er faktisk paracet, men du må legge den på den tanna som er vond og la den smelte. Det smaker helt grusomt, men de som har prøvd dette sier at det hjelper! Kanskje verdt et forsøk?

Skrevet

kan man få bedøvelse når man er gravid? : o

Skrevet

ja, man kan få bedøvelse når man er gravid, men kun den mildeste typen..

Skrevet

Du kan få bedøvelse ja. Men de trekker ikke når en er gravid, + at det er en del fyllinger vi gravide heller ikke kan f undr svangerskapet.

Men ikke ta Ibux som smertestillende nå når du er gravid..!!! Ikke bra for fosteret!

Hvorfor har du vondt i tanna da? Er det hull? Betennelse?

Finnes andre smertestillende tannlegen kan gi deg også selv om du er gravid.. Du får bare ringe rundt til tannleger å se om det er noen som har plass til deg i dag..

Lykke til:)

Skrevet

He? Koffer trekke dem ik? Tanna e helt råtten så ork ik bruk fler tusen på og få ei ny tann.har itj råd t d el.

Skrevet

Jeg har hørt fra en amanuensis på Det odontologiske fakultet at man kan gjøre ALT av tannbehandling på gravide.

Det er rart at man får så ulike beskjeder. Det må da være mulig å komme fram til en faglig konsensus om dette!

Skrevet

Ikke går rundt å grue deg! Tannlegen gjør det han må - MED bedøvelse. Enkelte ting er best å utsette til etter fødselen, men må det gjøres så må det gjøres. Det blir selfølgelig en avveining tannlegen gjør. Du kan ikke går rundt i 7mnd til med tannpine, det sier seg selv.

Så gled deg til klokken er halv 4, da er tannpina borte! Lykke til!!

Skrevet

Trur d e 1gang eg ser fram t tannlegen.plages my m tajnpin,men d her slår kaka.legg og grin t eg nestn miste pusten. Tanpin e rett og slett farlig! Er redd for ungen,tatt litt my paraset.bi jo helt desperat. Må ut og gå snart.sku gjern hadt b.vakt men.

Skrevet

Jeg har ikke spurt noen tanleger eller noe slikt, men kan fortelle av egen erfaring at de trekker, borer, rotfyller, bedøver og ALT som normalt når du er gravid.

De tar bare færre røntgen bilder:) (prøver å unngå det)

Anbefaler deg å blande ibux og paracet frem til du skal til tannlegen, felleskatalogen og pakningsvedlegget sier at man skal vurdere de kliniske fordelene opp mot risikoen...

Skrevet

Var nylig til tannlegen selv pga tannpine, og han ville IKKE trekke nå når jeg er gravid.,.. Var en visdomstann... Kjempebetent, men fikk kun antibiotika, + at han rensket opp rundt den.

Vet mange får beskjed om dette, altså 0 tanntrekking under graviditeten-....

Er ikke på grunn av bedøvelsen, men pga mulig infeksjoner osv etterpå tror jeg..

Normalt sett gjør de det ikke på gravide iallefall, men er opp til hver enkelt lege å avgjøre da.....

Men lykke til:)

Skrevet

Var nettopp hos tannlegen selv,pga tannverk,da fikk jeg klar beskjed om at hun ikke ville trekke eller rotfylle tenner når en var gravid. Siden jeg var kommet lengre enn uke 12,turde hun å gjøre litt mer,enn hvis ikke.

Det at de ikke vil rotfylle og trekke,er på grunn av at de da må ha bilde og det vil de ikke ta på graivde,da må en i så fall gi en skriftlig erklæring på at tannlegen er fritatt all ansvar,i tilfelle barnet tar skade av dette. Dette ønsket jeg ikke å gi,så hun gjorde så godt hun kunne,la i noen midlertidige fyllinger og så får vi håper at det hjelper og holder seg til jeg har fått den lille.

Skrevet

osirius: man skal ikke ta ibux når man er gravid...

Skrevet

Har akkurat hatt flere runder hos tannlegen min... Tok først røntgenbilde av visdomstanna og fikk selvfølgelig heldekkende trekk over meg. I følge tannlegen er det trygt å ta røntgen etter 12 uke, så velger å stole på det. Har i tillegg trekt den ene visdomstanna samt borret tre hull, alt med bedøvelse. Fikk også beskjed om at jeg kunne ta maks 2 ibux (200 mg) i døgnet dersom jeg skulle få smerter. På pakningsvedlegget og i felleskatalogen står det at man kan ta ibux fram til 6. måned. Etter det øker faren for abort og for tidlig fødsel.

Dette er min erfaring og jeg har gjort alt dette med god samvittighet!! Stoler på fagfolk :-) Så det beste du kan gjøre er nok å dra til tannlegen...

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...