Gå til innhold

Vasking av klær og temperatur...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så plutselig reklamen for Omo ultra og vasking på 40 grader. Blir liksom tøyet (underklær osv) helt rene på 40 grader? Trodde man måtte kokvaske for å bli kvitt alle bakterierer ol jeg...Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man trenger vel egentlig ikke kokvaske for å få vekk bakterier. Men 60grader skal holde på alt av sengetøy, hånkler og undertøy. Så noe på et forbruker program for noen år siden ang dette. Men 40 grader holder ikke med undertøy.

Skrevet

Jeg har aldri kokvaska undertøy eller barneklær, kun gulpekluter, vaskekluter, laken og mopper/ rengjøringskluter og kjøkkenhåndklær....undertøy, bodyer,håndklær og sengetøy ol. går på 60grader mens resten går på 30 og 40 grader...

Så fram til at man bruker vaskemiddel og tørker tøyet med en gang det er nyvasket så trenger man ikke tenke på bakterier.

Skrevet

De reklamene har jeg og reagert på!

Kunne ikke falle meg inn å vaske undertøy, håndkler og sengetøy på mindre enn 60 grader...

Gulv-, dokluter osv går så klart på 95'... No anna hadde vært fryktelig ekkelt i mine øyne...

Sier de ikke t.o.m 30 grader i reklama..?

Skrevet

Har aldri kokvasket en eneste tøybit i hele mitt liv. 40 og 60 grader + ull/finvask til spesielle ting, er de eneste vaskeprogrammene som brukes her i huset. Og alt blir reint.

Skrevet

"Fettflekker" på mørke klær da?? Forsvinner ikke på 50 grader iallefall, bruker en del parfymefrie vaskemidler... Bør vel gå over il OMO igjen da???

Skrevet

Ok, måtte sjekke litt mer. Fant dette på omo.no, så jeg har visst misforstått hele reklamen ;-)

"Tøyvask krever energi. En vesentlig del av energien som går med til en vask brukes til å varme opp vannet. Ved å senke temperaturen fra 40 °C til 30 °C på tøyvasken kan du spare opptil 40 % energi. Dermed vasker du på en mer miljøtilpasset måte. Med de effektive formuleringene til OMO Color pulver og flytende har du mulighet til å vaske helt ned på 30 °C og fortsatt få et rent resultat. Derfor anbefaler vi å vaske med OMO Color på 30 °C der dette er hensiktsmessig. Tøy som krever en hygienisk vask (for eksempel undertøy, sengetøy, treningstøy og håndklær) anbefales vasket ved en høyere temperatur."

Skrevet

Jeg var 2mnd i Australia og vasket klærne på fellesmaskiner på div ungdomsherberger hvor det over alt sto at alt ville bli rent bare vi brukte spesialsåpa vi kunne kjøpe av dem selvom maskinene bare brukte kaldt vann. De lyse klærne ble gråere og gråere og nyvaskede t-skjorter luktet såpe på magen og fortsatt svette under armene. Så jeg stoler ikke på de nye reklamene og kommer til å fortsette å vaske klærne på 40 og 60 som jeg alltid har gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...