trujea Skrevet 5. mars 2008 #1 Skrevet 5. mars 2008 Jeg ser at det snakkes og skrives en del om fars rett til å tjene opp permisjonspenger og at det er urettferdig at det er mors lønn som legges til grunn også i fars del av permisjonen. Stemmer dette? Slik jeg har forstått det får jeg utbetalt permisjonspenger beregnet ut ifra min inntekt, i den perioden jeg har permisjon og far får permisjonspenger ut i fra sin inntekt i den perioden han har permisjon. Har jeg misforstått eller finnes det flere regler å forholde seg til?
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #2 Skrevet 5. mars 2008 Det man snakker om er ikke hvor mye man får utbetalt, for der har du rett: Fars lønn ligger til grunn for HANS uker av permisjonene, og mors lønn for de ukene hun har. MEN: Dersom mor har jobbet under 50 % stilling forsvinner fars rett til permisjon. Er nok dette man mener når man snakker om egen opptjeningsrett til far.
Tante Gustava Skrevet 5. mars 2008 #3 Skrevet 5. mars 2008 Tidligere var det mors inntekt som la grunnlaget for utbetalingen i alle ukene, også de ukene far var hjemme. Dette er det forandring på, nå er det som du sier fars lønn som gir grunnlaget for de ukene far er hjemme. Tror det er endel som ikke har fått med seg denne forandringen.
BergensBerta*gullgutt* Skrevet 5. mars 2008 #4 Skrevet 5. mars 2008 jeg er student og har jobbet kanskje 60 timer i måned,noe som da er mindre enn femti % stilling. får eg da overført farens 6 uker??? håper det:) for vi trenger han i sitt arbeid da han tjener myyyye mer enn meg
Gjest mphs Skrevet 5. mars 2008 #5 Skrevet 5. mars 2008 Det er kun fars rett til 6 uker fedrekvote som faller bort om mor har jobbet mindere enn 50% stilling i opptjeningsperioden. Om mor etter sine 3+6 uker går ut i minst 75% jobb eller fulltidstudier kan far på egen opptjening til foreldrepenger ta ut 29 uker permisjon med 100% lønn eller 39 uker permisjon med 80% lønn.
Lillegulle<3 Skrevet 5. mars 2008 #6 Skrevet 5. mars 2008 ja du får hans uker, har avklart det med nav selv, men du må skrive et notat om det sammen med søknaden om permisjon. det står skrevet under fedrekvote på nav sine sider...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå