Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Farfaren min har skrevet over hytta på alle barna sine.

Faren min er død, så da skal vel hans del gå til mamma?

De var gift da faren min døde, hun har ikke giftet seg igjen.

Han har da bestemt seg for å skrive den over på de andre, og ikke noe til henne, evt. til broren min og meg.

Er det lov?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der trudde eg det gjekk til din mor sida dei var gift, og evt til deg og bror din hvis det var din bioligiske far/farfar. El så må dei andre søskna til faren din kjøpe ut hans andel.

Skrevet

Biologisk far og farfar, ja.

Trodde også de måtte kjøpe ut.

Gjest irismor
Skrevet

Arv går bortad og nedad. Altså den delen av hytta din far skulle arvet er det da du og dn bror som skal arve. Dn mor har ikke noe arverett i dette tilfellet.

Skrevet

Helt riktig, du og bror arver etter farfar. Mine søsken og jeg arvet etter vår farfar.

Gjest irismor
Skrevet

Nei han kan ikke ta fra deg og din bror arveretten etter deres far.

Skrevet

Ja,men gamle mannen vil det visst ikke sånn.

Skrevet

Nei, leser om pliktsdelarv i en link *ale* la ut i stad.

Men hva skal jeg gjøre da da?

Skrevet

Her er ein § Barn arvar og blir arva av faren og farsslekta etter §§ 1-3 når farskapen er fastsett etter reglane i barnelova. Det same gjeld når farskap fastsett i utlandet blir lagt til grunn i Norge etter barnelova § 85. Fjernare slektskap gjennom menn gir grunnlag for arverett etter tilsvarende reglar.

Men går du inn på lovdata.no og skriver inn arv som søke ord så får du opp alt om arv. Blir litt enklare hvis du klarer å lesa litt der........

Gjest irismor
Skrevet

Det kan han faktisk ikke. Arveloven sier at du og din bror skal ha deres farsarv.

Skrevet

Har egentlig lest meg frem til å skjønne at han ikke kan gjøre det.

Sukk.

Ser for meg familiebråk.

Skrevet

Men forstår jeg det rett slik at din farfar ikke er død enda??

Er viktig å skille mellom "gaver" gitt mens man enda lever og arv.

Skrevet

Det er bare å ta den familiekrangelen faktisk....... Du og bror din har krav på arven, og det blir så og sei nesten altid krangel om arv........

Mamma snakka ikkje med søstra si på ganske lenge etter at morfar døde, som siste av hennars foreldre. Mamma prøva å snakke med ho men det kom nokon uttalelser fra mannen hennars som mamma ikkje ville provosere......

Skrevet

Jeg kommer til å arve hytta etter farmor, ikke mamma, selvom de var gift da han døde.

Farmor og mamma er jo ikke i familie lenger på papiret..

Skrevet

Han kan disponere sine eiendeler etter eget ønske så lenge han lever. Arveloven gjelder ikke før han faktisk er død.

Så om farfaren din ikke vil gi dere noe eiendeler i hytta så kan han desverre det.

Hadde nok tatt en prat med farfaren og spurt hvorfor ikke dere kan få din fars andel. Si at dette betyr mye for dere. Verste som kan skje er jo at han sier nei...

Skrevet

Nå er det jo sånn at det egentlig ikke hadde så betydd så mye å få en del av en hytte eller ei.

Det er mer det at han vil at hytta skal gå til alle barna (med barn) og IKKE oss to.

Skrevet

Hvis han skriver et testamente er det arveloven som gjelder, da blir det en dødsdisposisjon. Livsdisposisjoner må han gjøre mens han lever. Gi bort gaver etc.

Selv om han skriver testamente må han ta hensyn til livsarvingenes pliktdel og der kommer dere inn istedefor faren din. Han kan til en viss grad bestemme over hvem som evt skal ha hva, verdien over hva som testamenteres er da avgjørende.

Skrevet

Så lenge farfaren din lever kan ha gjøre hva han vil med det han eier. dere har ikke krav på noe så lenge han lever.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...