Gå til innhold

Noen som vet om arv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er tre søsken. Min mor bor alene og sitter i skiftet bo etter sin ektemann som døde for 2 år siden.

Kan min mor testamentere en større del av arven til min bror i forhold til meg og min søster?

For eksempel hvis det er en total arv på 1 mill. Kan min bror få 500 000 og jeg og min søster får 250 000 hver?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JA så lenge dere får deres del av pliktdelsarven. (Husker jammen ikke i øyblikket hvor mye den var...) Kan sjekke det opp om ikke noen andre svarer;)

Skrevet

Tror det er 1/3 dere har krav på, resten kan hu testamentere bort...

Skrevet

Uten at eg er heilt sikker så meiner eg at det er ein viss andel til kvør som er minimum og som du har krav på, det som evt er over kan fordelast som vedkommende vil.

Så den fordelinga du har i eksemplet trur eg ikkje går ann, uten at eg skal sei det med sikkerhet. Har ikkje hjemmel i lov å vise til nå, men det får du evt hos ein advokat.

Skrevet

Mors ektemann var ikke noen av oss sin far. Mine foreldre er skilt.

Det er ikke snakk om å testamentere bort til andre, men mer til det ene søskene.

Skrevet

Pliktdelsarven er 2/3 om dette er 1mill blir plikdelsarven 666 666,- . Dette er det som skal fordeles på barna.

Resten kan hun testamentere bort etter eget ønske. enten til frelserarmeen eller til et av barna.

Skrevet

Hadde stefaren din egene barn?? Det er veldig viktig i den sammenhengen for dei arver sin far................ ingen av dere da sida han ikkje var bioligisk far til dere.

Barn arvar og blir arva av faren og farsslekta etter §§ 1-3 når farskapen er fastsett etter reglane i barnelova. Det same gjeld når farskap fastsett i utlandet blir lagt til grunn i Norge etter barnelova § 85. Fjernare slektskap gjennom menn gir grunnlag for arverett etter tilsvarende reglar.

Skrevet

Takk klua. Da skjønner jeg litt mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...