Gå til innhold

Par sitte sammen, eller hver for seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser av en annen tråd at de fleste plasserer par sammen, på en eller annen måte. Jeg hadde tenkt å legge uanstendig mye tid og energi ned i bordsetting og ikke la dem sitte sammen. Vi skal ha runde bord, så kanskje på samme bord, men ikke ved siden av hverandre.

Jeg vet det argumenteres for at man føler seg tryggere og mer vel med å sitte ved sin kjære, men jeg tror jeg er såpass god menneskekjenner at jeg skal klare å ikke lage katastrofe og heller hyggelig passiar. Eller er jeg det...? ;-D

Jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger fra dere. Grunnen til at jeg vil at de ikke skal sitte sammen, er at jeg vil at gjestene skal dra fra bryllypet og føle at de har truffet nye mennesker og ikke bare snakket med tante Olga som ringer hver uke uansett. At man kan snakke om nye ting med nye mennesker.

Innspill...??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde absolutt ikke likt å bli "splitta" under bordsettingen i bryllup. Å jeg er absolutt ikke sjenert, å snakker med ukjente har jeg ingen problem med. Men i et sånn et selskap, ville jeg veldig gjerne sittet med partneren min.

Skrevet

Uff, nei, ikke splitt..

Brylluper er romantiske, la kjærester og ektepar få sitte sammen og kose seg :-)

Skrevet

Det spørs på lengden av parets samliv hehe.

Dette er regelen. Man kan skille par som ikke er samboere eller forlovet, men det er ikke spesiellt fair gjort.

Jeg ville ikke likt det overhodet. (dette skjedde faktisk og jeg var samboer med min daværende, vi ble plassert på hver vår ende av bordet, og jeg med mennesker jeg overhodet ikke kjente, eller visste hvem var, og selv jeg som kan konversere med en stein, fikk ikke ut et ord, det var heeellt jævlig!!!!)

Hvis du separerer de burde de sitte innenfor samtalerekkevidde, ovenfor, på skrå ovenfor, eller på sidene eller max hakket på bortsiden av sidemannen. (dvs at de kan ha en annen bordkavaler enn sin make)

Forlovede par / samboere over kort tid, (og nygifte som har vært gift i max 6 mnd) skal sitte sammen og ha hverandre som bordkavaler

gifte par eller samboere over lengre tid skal skilles og skal ikke ha hverandre som bordkavaler, som regel plasserer man disse rett ovenfor hverandre. Hvis paret har vært gidft lenge og ikke har noe i mot det, kan man og plassere de utenfor samtalerekkevidde.

Håper det var litt lett og forstå? Man må uansett bruke skjønn. men svært skeptisk til å splitte nye par. Men det har med hvor mange de kjenner og ikke. Alle MÅ ha en de kjenner innenfor sin samtalerekkevidde. dvs de 5/7 nærmeste. (eller bordet i ditt tilfelle)

Skrevet

Ikke splitt par, men sett gjerne sammen på nye måter likevel. Sett f.eks. to par som kjenner hverandre fra før, sammen med to som ikke gjør det, men som du tror kan ha noe å snakke om etc...

Skrevet

Ja, noe sånt jeg ser for meg. Ved samme bord, men ikke ved siden av hverandre.

Skrevet

Takk for svar jenter. Nyttig og greit å ha med seg. Det er jo ikke gitt at alle ville vært like komfortabel med det som jeg ville vært. Jeg tror nok jeg moderer meg litt og er litt fleksibel, he, he. :-D

Skrevet

Har ikke opplevd å bli splittet som par i bryllup, men var i ett bryllup hvor jeg og mannen ble plassert med masse folk vi ikke kjente, og som vi hadde null til felles med. Vi er egentlig omgjengelige av oss, men i den bordsettingen ble bare alt feil! Vet ikke helt hva som skjedde. Ble bare utrivelig og kjedelig egentlig. Tror det er lurt å prøve å plassere folk der du tror de kan trives. Ikke alltid mulig å få til men:-)

Skrevet

jeg har vært i to bryllup i mitt "voksne" liv...den ene gangen ble jeg og kjæresten splittet,de sa det var fordi han var forloveren og jeg ble plassert heeeelt på andre enden av bordet med folk jeg hadde møtt EN gang fra før,det var IKKE morsomt...ikke var maten særlig god heller... :S

i det andre bryllupet satt vi rett ovenfor hverandre og det var MYE bedre...jeg virkelig HATET å ikke kunne snakke med kjæresten min i det første bryllupet og hele grunnlaget for resten av kvelden var fullstendig ødelagt...

så vær så snill å ikke splitte par,bland heller familiene,dine og hans sammen...se an hvem du tror kan ha noe å snakke sammen om...

Skrevet

Som jeg fortalte i forrige tråd, så kommer vi ikke til å splitte parene, men dette er jo opp til hvert enkelt brudepar. For min del så syns jeg det er mye hyggeligere å ha en person sammen med meg som jeg kjenner så kan vi heller sitte sammen med andre mennesker i tillegg.

(Feks blande familiene som en over her sier) Men det er jo dere som kjenner familiene deres, og som ser for dere hva som kan fungere:)

Skrevet

En annen ting... Folk drikker gjerne mer alkohol i bryllup hvor man sitter sammen med bare ukjente mennesker, rett og slett for å løsne stemningen:)

Skrevet

jepp...eller som i mitt tilfelle da så endte det med kraftig hodepine for jeg ble plassert ved de eneste under 10år i bryllupet...jeg var selv ca20 og hadde to under 10 og to over 40 som nærmeste bordkavalerer...hadde ikke en dritt til felles meg noen av de...ble egentlig dritsur på brudeparet,de bør kjent meg bedre enn som så og i det minste plassert meg med de to-tre andre i tyveårene som var der da...hadde mange ganger lyst til å bare dra derfra...noe av det verste jeg har vært med på!!!jeg var der jo liksom med kjæresten min,men fikk ikke sitte innen samtaleavstand engang...(jeg som har vært i to bryllup...)

Skrevet

Svarte på en tråd i likheten av dette i sted, men skriver det igjen.. :-) Egentlig enkelt, bare litt kronglete å forklare ;-) Har vært i mange bryllup (telte over nå - 13 stk faktisk!), og bare i ett av dem har ikke partnere sittet sammen. Der satt brudens venninner sammen med brudgommens kamerater, og damene til brudgommens kamerater satt sammen med mennene til brudens venninner. Jeg skjønte med en gang at folk var satt sammen med omhu - feks var jeg satt sammen med en som likte sport/fotball - noe jeg også gjør. Men jeg kjente faktisk bare brudeparet i det bryllupet + et vennepar til, så jeg kunne helst tenke meg å sitte sammen med partneren min!

Skrevet

Dette er alltid litt skummelt. Jeg er ikke supersjenert av meg, men heller ikke den mest utadvendte, så jeg setter pris på å få sitte i nærheten av mannen min, eller i alle fall noen andre jeg kjenner ganske godt. Men det må gjerne være noen nye ansikter der og altså.

Selv har jeg vært i noen brylluper og andre selskaper. I bryllupene jeg har vært i har jeg blitt plassert sammen med mannen min (unntatt da han var forlover, da satt jeg nesten rett ovenfor ham), men det er ikke alltid vi har havnet sammen med andre vi har hatt noe særlig å prate om. I bryllupet til kusina mi havnet vi sammen med en del andre par som kjente hverandre fra før, så jeg og mannen min ble litt utafor. Nå tror jeg egentlig tanken med plasseringa her var at det skulle gå bra, for de fleste hadde jeg møtt mange ganger før, men da de andre kjente hverandre så mye bedre ble det likevel litt feil. Da en barndomskamerat av mannen min gifta seg ble vi plassert helt på enden av bordet, sammen med venninna til bruden og hennes mann, som vi aldri hadde sett eller hørt om før. Det var ikke like moro, særlig ikke fordi alle de andre vennene våre ble plassert sammen et annet sted (må innrømme at det føltes litt som at det var gjort med vilje, da vi ikke er så gode venner med det brudeparet og nok var invitert fordi de "måtte" invitere oss).

Da kusina til mannen min ble 50 satt vi hver for oss, ganske langt unna hverandre. Jeg havnet sammen med en del av jubilantens studievenninner, som var dobbelt så gamle som meg, og var litt skeptisk. Men det ble veldig hyggelig, og føltes ikke noe anstrengt.

Så det er ikke alltid så nøye om man får sitte sammen med partneren sin, bare man kommer sammen med noen man kan prate med de timene middagen varer. Det kan jo være vanskelig å få til bordsetting, mange hensyn som må tas, men de fleste overlever jo uansett :-)

Skrevet

Jeg er enig med resten!! Ikke splitt par!!!

Jeg hadde blitt kjempelei meg om jeg ikke hadde fått sitte sammen med kjæresten min i et bryllup!!! De kan møte nye mennesker likevel... Kan sette paret sammen med folk de ikke kjenner. ;) Men det er godt å ha noen å hviske litt i øret til!! :)

Gjest yrild
Skrevet

Hei :-)

Har vært i mange bryllup der man splitter par og det har vært kjempefint, men brudeparene hadde gjort sitt ytterste for å plassere folk sammen med like interesser og hadde ikke gjort blundere som å plassere en 20 åring ved barnebordet! Jeg trodde faktisk "regelen" var at par som ER samboere, forlovet eller gift kan man splitte imens de "nyforelskete" skal sitte sammen (sansynligvis fra gammelt av for å unngå skandaler?). Hvis dere har runde bord og prøver å plassere folk slik at de alltid kjenner noen ved bordet er det sikkert fint. -må bare gi et tips at om dere ønsker å "spleise" noen så ikke la dem være bordkavalerer, la dem heller sitte overfor hverandre (det finnes ikke noe værre enn å føle sterkt på at man blir spleiset!).

Klem

Skrevet

Ikke splitt parene! Jeg hadde blitt kjempe lei meg hvis jeg ikke fikk sitte ved siden av kjæresten min. Som en anonym sa lenger oppe, så er bryllup en romantisk feiring, og i den stemingen er det fint å være sammen med sin kjære. Det er plenty av tid senere til å treffe andre mennesker. Jeg ser ingen grunn til å splitte par, hverken i bryllup eller andre festligheter. Det er min mening da =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...