Piamin Skrevet 5. mars 2008 #1 Skrevet 5. mars 2008 Noen som har sånn på bilbeltet? Erfaringer? Lurer på om jeg skulle gått til anskaffelse, men fint å høre om noen erfaringer først Tusen takk!
Google Skrevet 5. mars 2008 #2 Skrevet 5. mars 2008 Jeg har brukt Be safe Gravid på bilbelte, og er veldig fornøyd med det. Det er diskutert hvorvidt det er nødvendig, men jeg synes no uansett det er greit å være på den sikre siden. Det er lett å ta på, og blir en vane etter du har brukt det noen ganger:-)
blockarella Skrevet 5. mars 2008 #3 Skrevet 5. mars 2008 Hei! I følge Trygg Trafikk har disse gravid-bilbeltene absolutt ingen effekt... "Disse produktene, BellySafe, Mammas Magpute och BeSafe Gravid, er alle helt virkningsløse ved kollisjon, noe som faktisk er veldig bra. Man skal ikke endre typegodkjent sikringsutstyr, slik bilbeltet er. Produktene drar midtdelen av beltet ned hoftedelen av beltet. Den slakk som oppstår kunne ha hindret rullebeltet og beltestrekkerne i å fungere korrekt, men tester viser at det ikke skjer. Produktene som er testet er for svake til å påvirke bilbeltet negativt. Ved en kollisjon gjenopptar bilbeltet sin korrekte geometri helt upåvirket. Det betyr at det er greit å bruke disse produktene, men at de helt og holdent må sies å være produkter som øker komforten, og ikke sikkerheten. " http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2943
Charlie Skrevet 5. mars 2008 #4 Skrevet 5. mars 2008 Jeg har ogsaa skaffet meg et slikt belte, og er igrunnen fornoeyd. Du faar selen som gaar over magen lengre ned og av den grunn hevdes det at det er sikrere for babyen om noe skulle skje, for den vil ikke faa direkte press over seg naar bilselen strammes. Om det faktisk er noedvendig, eller om det er enda en ting vi gravide lar "prakke paa oss" for aa i beste mening skulle vaere forsvarlige, kan jeg ikke svare paa. Likevel tror jeg dette beltet, til tross for at det anbefales aa brukes fra 2. maaned (som staar paa veiledningen), vil foeles mer nyttig lengre ut i svangerskapet naar man faar stoerre mage, rett og slett fordi det vil vaere mer behagelig enn kun den vanlige selen.
Charlie Skrevet 5. mars 2008 #5 Skrevet 5. mars 2008 Ok. Innlegget til SuperSissel laa ikke inne da jeg begynte aa svare, men da kan jeg vel si at det jeg har lurt litt paa har blitt bekreftet... Jeg vil gjerne legge til at disse beltene er jo ikke direkte billige heller. Naa kjoepte jeg mitt i Spania, siden jeg bor her, og ga vel 45-50 euro for det (ca. 350-400 kr). Kunne nok ha vaert penger spart...
mamman til juliprinsesse Skrevet 5. mars 2008 #6 Skrevet 5. mars 2008 Jeg har også anskaffet meg dette bildet, det gjorde jeg et par mnd uti når jeg kjøpte det, hørte også at det ikke har noe for seg men fant ut at den sjangsen tar jeg ikke. mener det er velbrukte 400 kr, i tilfelle det skulle hjelpe, trur nok det blir veldig behagelig å etterhvert som magen vokser
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #7 Skrevet 5. mars 2008 Beltet er lurt å bruke fra så tidlig som mulig. Hvis man er uheldig og kræsjer, eller at noen kjører på deg, så vil belastningen gå på hoftene og ikke magen. Jeg har brukt dette hele svangerskapet, etter jeg fikk høre fra min svoger som jobber i ambulansen div. historier, der beltet har reddet mange liv i mors mage. Og de 350,- er det absolutt verdt!!!!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #8 Skrevet 5. mars 2008 Jeg vil svare på den at de er virkningsløse.... For det stemmer jo ikke helt. De er virkningsløse i høy fart... Altså på motorveien... Men der dunker uansett airbagen til magen så det er skadelig også... Besafe er ideel til bruk, og der ulykker OFTEST skjer er på små veier (altså ikke så høy fart etc).. Det flytter trykket fra rett på magen til lenger ned. Jeg vil bare si jeg er STORfornøyd med dette... Ikke bare sikkerhetsmessig, men det er også meget deilig å slippe selen over magen, da jeg ofte må late vannet ved dete trykket;)
Sharlis Skrevet 5. mars 2008 #9 Skrevet 5. mars 2008 Jeg bruker BeSafe bilbelte for gravide..jeg er 20 uker på vei. Kjøpte min brukt på finn.no, pent brukt ..betalte 150 kr. Hvorfor ikke betale en liten sum for noe som kan hjelpe å beskytte magen din OM dere skulle være så uheldig at dere krasjet?
tineminsin Skrevet 5. mars 2008 #10 Skrevet 5. mars 2008 Jeg har Besafe på bilbeltet. Og vil bare si at DET HJELPER! Er nå om et par dager 20 uker på vei:) (Får fast termin på ultra i morgen) Var i en bilulykke forrige uke:S ikke min skyld heldigvis,og var ikke store farten han traff meg! men skal ikke mye til for at man merker det bra. og da fant jeg ut at det beltet var helt suverent! merka ikke noe på magen at jeg fikk et trykk på bilen. Går endelig veien for meg og samboeren denne gangen her. mista vår forrige i uke 10 ca,så angrer ikke ett sekund på at jeg kjøpte meg det beltet;) orker ikke tanken på om det skulle ha skjedd den ungen her noe! Så anbefaller alle gravide og kjøpe det:)
junijente fikk julijente Skrevet 6. mars 2008 #11 Skrevet 6. mars 2008 Jeg har dette beltet og er veldig fornøyd med det. Det eneste jeg synes er dumt er at det er litt tungvint å flytte på, slik at jeg ikke får brukt det når mannen min kjører og jeg sitter på (det er mest korte turer, så går bra likevel). Den rapporten SuperSissel la ut har jeg også lest. Og jeg ser ikke bort i fra at det stemmer. Likevel synes jeg det er veldig godt å slippe den stroppen over magen, har nok blitt litt følsom på sånt etter at jeg ble gravid, og bare det synes jeg er verdt pengene :-) Denne kostnaden kan selvsagt diskuteres, men det er mye annet rart og "unyttig" man kan bruke penger på mens man er gravid også, så de 400 kronene hadde vi råd til. Om en måned skal jeg på en ukes busstur til Vestlandet med skolen, jeg planlegger å ta med meg beltet mitt der også, så får heller de andre bare tro jeg er smågal (stort sett bare gutter som skal være med) ;-)
Trulte76 Skrevet 6. mars 2008 #12 Skrevet 6. mars 2008 jeg har..hadde med mine t første også..men invistert i nytt nå da.. Synes den er veldig behagelog å bruke..og føler meg trygere når belte er nedenom magen og ikke over magen..for i en kollisjon så stremmer jo beltet veldig og holder deg igjenn når du rykker frem..så vil jo få et press på magen. Men den er iallefall veldig behagelig å bruke
Trulte76 Skrevet 6. mars 2008 #13 Skrevet 6. mars 2008 Jeg har ikke helt trua på det trygg trafikk sier ang det ikke øker sikkerheten siden man får et veldig press på magen akkurat der beltet sitter ved en kollisjon.. Var en diskusjon her inne..der var det noen som visste om eks der babyen ble veldig skadd uten sånn belte og der ei reddet babyen ved å bruke sånn belte. De to gravide hadde visst kommet inn samtidig på sykehuset etter en kollisjon... Ved en krafitg kollisjon så kan man jo få skikkelig merker etter der beltet har sittet for det holder jo deg igjenn når du kræsjer..så skulle tru det ble et kraftig trykk på magen også...så jeg velger iallefall å bruke et sånt belte..
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #14 Skrevet 6. mars 2008 Det jeg ikke får helt til å stemme er det faktum at disse beltene ikke er sterke nok i seg selv til å ha noen innvirkning på hvordan det vanlige bilbeltet fungerer. Så ja: de er sikkert mer komfortable på, men hvordan kan man si at trykket ved en kollisjon flyttes fra magen til sidene? Det er jo nettopp dette Trygg Trafikk har testet, er det ikke det? Forvirret...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå