olebrum78 Skrevet 5. mars 2008 #1 Skrevet 5. mars 2008 Ingen erfaring med de, men har ei på 5år som ønsker seg det veldig.. hatt kanin, så går ut ifra at stellet er ca det samme.. Gode råd på veien??
Mamman til 3 lykketroll Skrevet 5. mars 2008 #2 Skrevet 5. mars 2008 Har 4 stk, noe spesiellt du lurer på da?
Piri Skrevet 5. mars 2008 #3 Skrevet 5. mars 2008 Vi har ei gammel dame som jeg reddet ut av vanstell for noen år siden. Marsvin er ulike kaniner i at de er veldig sosiale dyr. De kan faktisk sture seg ihjel, hvis de ikke får selskap. Den første vi kjøpte, gjorde det. Da jeg skulle kjøpe ny, valgte jeg 2 brødre og de hadde mye selskap i hverandre. Likevel var de i ekstase og hoppet og spant rundt i buret når vi sto opp eller kom hjem. De tåler heller ikke så mye som kaninen med tanke på knall og fall. Lander ikke alltid på beina pga tung bakpart, så hvis jenta de mister den kan den skade seg kraftig. Men så er de til gjengjeld veldig kosete dyr. Når de kryper opp mot øret mens de lager koselyder og legger seg for å sove, er du godtatt som en i flokken. Da er det du som skal holde "vakt". En stor tillitsærklering. Så hvis dere har god tid og du lærer jenta de å håndtere dyret på en ordentlig måte, anbefaler jeg virkelig marsvin. Med tanke på for og stell, så er det det samme som kanin. Klipping av klør og tenner og børsting. Du kan faktisk dressere dem også. F.eks. Blå skål er til mat og rød skål til å gjøre fra seg i. Du kan også venne dem fra å gnage på ledninger og møbler. Veldig gøy når man får det til.
ann-k 82 Skrevet 5. mars 2008 #4 Skrevet 5. mars 2008 Det er også viktig at marsvin får ekstra c-vitamin enten i vannet eller maten!! Ellers kan de bli syke og dø!! De tåler heller ikke trekk. Kjempefine og søte kjæledyr,som sjelden biter:) Men vær obs på at det kan være vanskelig å se at de er syke,før de blir veldig syke,dette fortalte dyrlegen meg,er et forsvarsinnstinkt i det ville livet. Så det er litt forskjell på marsvin og kanin der.
Piri Skrevet 5. mars 2008 #5 Skrevet 5. mars 2008 Sant det, ann-k 82. De to brødrene døde med 2 mnd mellomrom. Det eneste jeg merka før den første døde, var at det lukta ekstra sterkt fra buret. Nyresvikt, sa veterinæren. En helt vanlig dødsårsak blandt marsvin uten stamtavle. Noe arvelig greier. Den andre døde nok av sorg, tror jeg. Han stura i 2 mnd før jeg fant ham død en morgen. Huff! Skrekkelig opplevelse. Man blir jo glad i disse "rottene" som noen velger å kalle dem.....
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #6 Skrevet 5. mars 2008 vi har hatt to.. De var jo søte og nusselige, men etter en stund ble det jeg som gikk med ansvaret for stell av bur, klipping av negler, mating osv. De støver og roter noe forferdelig. Stanken av urin spesielt når man har varme i gulvet er skikkelig ekkel. Jeg bytta hver 2 dag, men det stinka fortsatt... De pep hver gang jeg åpna kjøleskapsdøra... Hi hi. Skikkelige matvrak.. Vil ikke anbefale marsvin. Våre flytta etterhvert til naboen og jeg er faktisk glad for å bli kvitt dem, uansett hvor søte og nusselige de er..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå