Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #1 Skrevet 5. mars 2008 Andre som har sinnsykt lav hb selv om dere tar jern? Jeg tar 2 tabletter med hemojern hver dag. JA jeg spiser og drikker varer med c-vitamin i tillegg for at det skal tas lettere opp i kroppen. Er ikke dette litt lavt siden jeg tar jerntilskudd. Noen leger og jordmødre har spurt om jeg har anemi og om jeg alltid pleier å være så blek osv. Har sagt jeg ikke vet helt. Og så bare sier de ikke mer om det. Javel liksom?
ClarySage Skrevet 5. mars 2008 #2 Skrevet 5. mars 2008 Mitt hb har vært lavt siden før jul.. Da var jeg nede på 8,5 og begynte med 2 tbl Hemofer med det samme. Nå har jeg kommet meg opp på 9,1 (etter drøye 2 mndr så det tar sin tid..) Har fra midt i januar tatt 3 tbl daglig men må nå bruke 1 tbl Duroferon annenhver dag (for å slippe å bli altfor ugrei i magen :-) ) Håper det har fått opp verdiene litt. Kanskje du også må prøve noe sterkere. Rart de ikke gir deg tips, det er jo nesten bare det min jordmor bryr seg om for tiden :-) Og legen min ville også at jeg skulle ta blodprøver der for at de skulle sjekke det opp videre. Ikke gøy å være slapp og trett hvis man ikke må, hvertfall! Lykke til, håper du blir bedre snart :-) klem
lillemoi<3 Skrevet 5. mars 2008 #3 Skrevet 5. mars 2008 Hei! Jeg tar Ferrromax 65mg Fe Ferrosulfat, en tabl om kvelden og det holder masse viss;) har hb på over 10 som er bra:)
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #4 Skrevet 5. mars 2008 Ferromax er bedre enn Hemofer hvis du har lyst å øke jern i kroppen. Det har de sagt til meg på apoteket. Det høres ut som du burde kanskje ta de sterkeste tablettene, FerroRetard.
Voyeur Skrevet 5. mars 2008 #5 Skrevet 5. mars 2008 Hemofer er bare tøys å ta hvis du har lavt jern. Ferro retard er bra, men veldig sterke.. har selv tatt de, og de ødela magen fullstendig.. Jeg tar nå et merke som heter Aminojern, det får du kjøpt på vitusapotekene, og magen min er blitt helt fin, og jernet har stabilisert seg på 11+, så er fornøyd med det:)
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #6 Skrevet 5. mars 2008 Hemojern er for svakt, FerroRetard er bedre. Ta det en stund etter du har spist kveldsmat, og ta det sammen med noe som er rikt på C-vit (appelsiner eller app.juice). På den måten slipper du å bli hard i magen ved at jernet binder seg til mat.
sekstisjuer Skrevet 5. mars 2008 #7 Skrevet 5. mars 2008 Du bør nok prøve andre jerntabletter ja som mange skriver her. Jeg bruker ferro retard, og har fått beskjed om å ta en morgen og en kveld. Eventuelt kunne jeg ta seks hemofertabletter hvis de andre ble for sterke til magen. Jeg spiser i tillegg masse rødbeter, for det skal visstnok være så bra.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #8 Skrevet 6. mars 2008 Det kan være andre faktorer som gjør at kroppen din ikke tar opp jernet du får i deg. Typisk svar er jo at du har for lite c-vitamin f.eks. Men med mineralbalansen i kroppen kan du se for deg et begrenset antall plasser, slik at andre mineraler kan oppta plassen til et annet mineral. Da oppstår det ubalanse i kroppen. Så jeg vil ikke anbefale å ta mineraler uten å konferere med en ernæringsterapeut f.eks... Men det er klart, funker det å ta jern så er det jo greit, men hvis det ikke gjør det så kan svaret ligge dypere.. Lykke til!
vår baby Skrevet 6. mars 2008 #9 Skrevet 6. mars 2008 hei. Jeg har selv lavt jernlager. Det var på 9. siden det er kort tid til fødsel ble jeg anbefalt av legen og ta masse jern. Han mente at hemofer var bra for magen. Jeg må ta 200% av dagsverdi. Dvs dobbelt så mange tabletter hver dag:) Husk å ikke ta tablettene i forbindelse med melkeprodukter og kaffe.. Kan jo være at du trenger et B vitamin, Tror det er B6 som har noe med den saken å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå