Gå til innhold

Ødelegger nattamming tennene til babyen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt så me forskjellig om dette, noen sier at man kan nattamme selv om babyen har tenner, hvertfall til de nærmer seg året. Noen sier at de får dårlige tenner av det og at man bør kutte nattamming når de får tenner. (her mener jeg at fagfolk har sagt dette)

Hva har dere hørt? erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HS anbefalte å kutte ut nattamming etter at barnet hadde fått tenner her.....JEG har ikke peiling, så jeg stoler på HS........

Skrevet

Tannlegen min sa at det var like ille som å gi saft om natta, pga sukkeret.--

Han frarådet nattamming etter tannframbrudd..

Skrevet

ja, det er vel avvenning som må til. Er jo ikke noe vits å gamble med tennene hennes...

Usj, vil ikke ha hyl og skrik...

Skrevet

Det stemmer det. Barnet mitt ble ammet litt for lenge(over to år), og det var for lenge, iallefall for tennene sin skyld. Fortennene ble ødelagt. Melken ble liggende i munnen siden jeg lå i sengen og ammet, og siden den er søt, ble tennene skadet. Dessverre var jeg ikke klar over det før det var for sent.

Skrevet

uff så synd. har det ødelagt bare melketennene, eller tennene bak også?

Nei, nå må vi kutte ammingen her..

Skrevet

Det stemmer altså ikke, så sant barnet ikke ligger med nelk i munnen så å si uten opphold hele natten.

Her er et utklipp fra noe >Gro Nylander har skrevet:

Spørsmålet er om også morsmelk kan skade tennene. Det foreligger rapporter om sugetannråte hos barn som har vært ammet svært lenge og mange ganger hver natt. En rapport fra 1994 viste at mens småbarn uten hull i tennene sugde vel 2 timer pr. døgn, hadde de med tannråte sugd på flaske og/eller bryst over 8 timer i døgnet. Dette er svært langt fra et naturlig ammemønster. Det er neppe normalt at toåringer ligger med brystet eller flasken i munnen det meste av natten, og med tennene badet i melk eller juice i timevis.

Det er med andre ord ikke holdepunkter for å hevde at normal amming skulle føre til hull i tennene. Langvarig amming har vært praktisert i titusener av år. Menneskekroppen er tilpasset brysternæring, og amming er naturlig, også om natten. Morsmelk inneholder en lang rekke bakteriehemmende og infeksjonsbeskyttende stoffer. Ved normal amming vil disse stoffene virke rensende på tenner og slimhinner. Det er vist at barn som ble fullammet fra fødselen, hadde færre hull enn barn som fikk flaske.

Forskning har også funnet at defekter i tannemaljen er vanligere hos barn som har begynt med flaske tidlig, sammenlignet med brystbarn. Tannråte er en infeksjonssykdom. Hos de fleste barn med tannråte finnes spesielle streptokokker i munnhulen. DNA-studier viser at disse som regel stammer fra moren. Slike bakterier slår seg langt sjeldnere ned hos brystbarn enn hos flaskebarn.

Det er uholdbart at tannleger uten hensyn til ammingens store betydning anbefaler at nattamming skal kuttes ut så snart de første tennene viser seg. De fleste barn får sin første tann når de er rundt et halvt år. På det tidspunktet er det vanlig at mange barn fortsatt trenger nattmåltid. Spedbarn får en viktig del av kaloriene sine om natten, og nattamming fremmer morens melkeproduksjon.

Tannleger bør ikke på egen hånd gå ut, stikk i strid med helsemyndighetenes anbefalinger, og advare mot langtids- eller nattamming. Det vil være mer fruktbart om ernærings- og ammeeksperter sammen med tannlegene kan komme frem til felles gode råd som ikke forvirrer ammende mødre. Slike råd vil etter alt å dømme handle om tannhygiene og fluorbehandling, sammen med råd om begrenset bruk av flaske, spesielt om natten, og ikke for hyppig nattamming etter ett års alder. Tannlegenes eget internasjonale tidskrift om tannråte, Caries research konkluderer i 1998 med at langvarig amming fører ikke til høyere forekomst av hull i tennene

Skrevet

Ups... På tide å kutte ut her også da... :( Han har fått 4 tenner og jeg ammer han en gang på natten av og til.

Skrevet

Hmmm.. Tror ikke tannlegen min har lest det der:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...