Mamma mø har snart 2 ♡ Skrevet 5. mars 2008 #2 Skrevet 5. mars 2008 paracet fikk jeg anbefalt på apoteket:)
Frøken Tredjegangs Skrevet 5. mars 2008 #3 Skrevet 5. mars 2008 Jeg fikk beskjed om at man skulle ta Paracet, ikke Ibux.
Tredjemann på vei :D Skrevet 5. mars 2008 #4 Skrevet 5. mars 2008 Ibux skal du ikke ta mens du er gravid! Men Paracet går bra.
Venter på bitteliten Skrevet 5. mars 2008 #5 Skrevet 5. mars 2008 Paracet, ja. Ibux virker på en litt annen måte (husker ikke i farta hvordan det henger sammen), og skal derfor ikke brukes av gravide.
Jente 07 + reke 30.okt. 08 Skrevet 5. mars 2008 #6 Skrevet 5. mars 2008 Dette står det om Ibux i forhold til graviditet Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Bruk i 3. trimester kan gi følgende effekter for fosteret: Kardiopulmonal toksisitet (med prematur lukking av ductus arteriosus og pulmonal hypertensjon), renal dysfunksjon, som kan lede til nyresvikt og oligohydramnion. Moren og det nyfødte barnet kan få følgende effekter: Mulig forlenget blødningsperiode, en antiaggregerende effekt som kan forekomme selv ved svært lave doser, hemming av rieaktivitet og dermed forsinket eller forlenget fødsel.
annabanana Skrevet 5. mars 2008 #7 Skrevet 5. mars 2008 Ja, bruk Paracet i stedet for Ibux om man er eller planlegger å bli gravid. Ibux virker antiinflamatorisk (NSAID), og fosteret et slags "inflamasjon" i kroppen som virkestoffet (ibuprofen) kan forsøke å støte ut. Fra www.felleskatalogen.no for spesielt interesserte: Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort og misdannelser. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Bruk i 3. trimester kan gi følgende effekter for fosteret: Kardiopulmonal toksisitet (med prematur lukking av ductus arteriosus og pulmonal hypertensjon), renal dysfunksjon, som kan lede til nyresvikt og oligohydramnion. Moren og det nyfødte barnet kan få følgende effekter: Mulig forlenget blødningsperiode, en antiaggregerende effekt som kan forekomme selv ved svært lave doser, hemming av rieaktivitet og dermed forsinket eller forlenget fødsel.
annabanana Skrevet 5. mars 2008 #8 Skrevet 5. mars 2008 Hehe, du var litt raskere enn meg *Jente 07 + reke 30.okt. 08*. www.felleskatalogen.no er uansett bra å lete opp i om man lurer på noe ang medisiner.
Mammaen til Turid Skrevet 5. mars 2008 #9 Skrevet 5. mars 2008 ibux er blodfortynnende fikk jeg beskjed om fra blodbanken, når jeg var blodgiver, og fikk også beskjed om at jeg skulle unngå å ta ibux uka før jeg skulle gi blod.. men alle former for paracetamol kan man ta under svangerskapet, det er bare å spør på apoteket.. jeg spurte etter et alternativ til vanlig paracet da jeg sleit med å svelge, og ble anbefalt pinex brusetabletter...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå