Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #1 Skrevet 5. mars 2008 Denne debatten diskuteres jo over alt, men trenger svar på et spørsmål.Hva sier bibelen om dåp? Skal barnet døpes, eller er det voksendåp som gjelder? Har ikke så god greie på dette. Vi venter vår første i disse dager. Min svigermor har allerede begynt å snakke om dåpen, jeg og min samboer har egentlig ikke diskutert dette så mye. Vi er begge døpt og konfirmert, men om vi skal gifte oss, blir det borgerlig, jeg føler ikke at jeg er troende nok til å gifte meg i kirken, dessuten blir det for de juridiske rettighetene dersom en av oss skulle falle i fra. (høres kanskje teit ut, men vi er ikke så opptatte av selve sermonien..) Er det da riktig og døpe barnet? Er det bedre å gi barnet den "gaven" nå, så kan barnet velge selv senere hva det vil? Tenker på om det er egoistisk å ikke døpe da man ikke er så voldsomt troende selv? Jeg aner ikke...
plass'n Skrevet 5. mars 2008 #2 Skrevet 5. mars 2008 Det er iallfall ikke egoistisk å ta med barnet til dåp. At vi ønsker at barnet skal få del i noe som høres bra ut, må jo bare være bra ! Og det høres jo bra ut når Jesus sier han vil gi barnet vårt en trygghet som vi selv ikke skjønner så mye av, men kan stole på at han har mulighet for å gjøre det likevel. Jeg forstår de som sier dåp er noe man får ta standpunkt til selv når man er gammel nok til det. Men barnet ble jo født uten å ha bedt om det, så da må det vel være like fint å få bli døpt uten å ha bedt om det? Gaven blir liksom enda mer en gave da, og ikke en prestasjon. Når det gjelder bryllup, er de juridiske bestemmelsene helt like, enten en blir borgerlig eller kirkelig viet, så der er ingen forskjell. Og sant å si må det da være en større opplevelse å ha et kirkebryllup, selv om det gjøres veldig enkelt, enn å bare møte opp på et kontor.. Har aldri hørt en prest spørre bruden om hun er troende før han erklærer dem som rette ektefolk..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå