mamman til 2 nydelige jenter Skrevet 5. mars 2008 #1 Skrevet 5. mars 2008 Er det noen som har fått påvist celleforandringer i livmorhalsen under graviditeten? jeg har fått denne beskjeden i dag og det var mye snakk om kreft. Jeg er ganske engstelig, men legen sa at svangerskapet kommer til å forløpe normalt. Det ble tatt en biopsi, som jeg får svar på om 15 dager, en hel evighet til spør du meg! Jeg er 15+3 i dag. Jeg har har også hørt at celleforandringer kan skyldes hormonene når man er gravid? Noen med (GODE) erfaringer hva gjelder celleforandring i livmorhalsen?
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #2 Skrevet 5. mars 2008 Er veldig normalt å få påvist celleforandringer under svangerskapt. Er jo mye som sjer i akkurat det området da... Ta heller en ny prøve etter fødselen!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #3 Skrevet 5. mars 2008 Hei:) Ja, jeg fikk påvist lette celleforandringer (eller virusforandringer som legen kalte det, siden dette hos meg (og hos veldig mange) forårsakes av HPV-viruset) for mange år siden. Hos meg gikk ikke forandringene tilbake av seg selv, slik det gjør hos de fleste, og da jeg ble gravid forverret det seg et par hakk. Dette er helt vanlig, siden det er store forandringer i underlivet da. Det ble tatt biopsi av meg også i graviditeten, og de fastslo på bakgrunn av den at jeg skulle inn til kontroll igjen en liten tid eter fødsel. Da hadde imidlertid forandringene gått tilbake igjen til "lette forandringer", så de lot det bare være. Det sto slik lenge, flere år, og på et par kontroller var det faktisk borte også. Men siden det hele tiden kom tilbake, bestemte legen min at det beste var å konisere livmorhalsen (fjerne ytterste laget av slimhinnen der forandringene står, med laser eller strømslynge) før en ny graviditet, siden jeg snakket om at vi planla det. Ble konisert i vår, og fikk beskjed om å vente 3-4 mnd med å bli gravid, slik at lmh fikk komme seg igjen. Første kontroll etterpå viste at alt var borte, og jeg ble gravid deretter, og har ikke hatt noe plager av dette i svangerskapet. Ikke bekymre deg, jeg fikk også hetta da jeg først begynte å sette meg inn i dette siden de snakket om at dette KAN være forstadiet til livmorhalskreft. Men, det tar flere år for kreftceller å utvikle seg, så hvis du bare følges opp med celleprøver jevnlig (årlig), vil de hele tiden haoversikt over hvordan det står til der nede, og ser de større forandringer blir du henvist til fjerning med en gang. Og det er altså ikke farlig hverken for deg eller mtp senere svangerskap. lite inngrep. Lykke til:)
mamman til 2 nydelige jenter Skrevet 5. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 5. mars 2008 Tusen takk for svar, jeg tenker det værste, men skal heretter fokusere på det som er bra :-) Babyen har det visst strålende der inne.
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 5. mars 2008 #5 Skrevet 5. mars 2008 har ikke tatt noen sjekk jeg. Tenkte det var like greit å vente til etter fødsel. Hadde jeg ventet til nå kunne jeg vente litt til.... Men så hadde det ikke gått 3 år siden sist heller så var ikke så farlig :-) Vet jeg hadde hatt litt celleforandring for en del år siden, men det var helt normalt med litt celleforandring og prøvene var fine. Klæm
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #6 Skrevet 5. mars 2008 Jeg hadde celleforandringer i to år. Hvert halvår ble jeg sjekket, også da jeg var gravid. Fikk beskjed om at jeg måtte ta ny celleprøve igjen på 6-ukerskontrollen, men etter fødselen var celleprøven blitt normal. Da jeg spurte hvordan det kunne ha seg, fikk jeg vite at dette skjedde ganske ofte (at celleforandringene bare forsvant av seg selv, altså).
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #7 Skrevet 5. mars 2008 Jeg har også påvist celleforandringer. Etter biopsien fikk jeg vite at jeg lå tett oppunder stadiet som er kreft Om det holder seg stabilt under svangerskapet MÅ jeg behandles etter fødsel..Om ikke må de vurdere forskjellige risikoer om de må behandle under svangerskapet. Er nå i uke 24. Er det noen som har erfaringer med å måtte behandles under svangerskaper? Ikke meningen å skremme trådstarter, men lurer så fælt på dette. Er kjempe nervøs for dette. Vet at de fleste har en moderat forandring som ikke trenger behandling. Og det var det jeg håpet på at jeg hadde.
*En rosa og en blå* Skrevet 5. mars 2008 #8 Skrevet 5. mars 2008 Jeg har fått påvist celleforandringer flere ganger i løpet av de siste 2 årene. Tok en biopsi på Haukeland for halvannet år siden som var ok. Fikk påvist celleforandringer igjen nå etter jeg ble gravid, men nå vil ikke legen ta biopsi på meg pga graviditeten, og jeg skal kun inn igjen til ny GU om halvannen mnd for ny kontroll. Men biopsi ville han ikke ta siden jeg var gravid... Merkelig at de har forskjellig praksis på dette! Men kreft tror jeg ikke du skal bekymre deg for - legen min er veldig bestemt på dette. Celleforandringer kan være et forstadie til kreft, men det er IKKE kreft!! I verste tilfelle må man inn og skjære bort en ørliten del av livmorhalsen, men dette er en rutineoperasjon som er gjort på dagen, og er ganske ufarlig. Prøv å ikke tenk mer på det nå mens du er gravid, og nyt heller svangerskapet!
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 5. mars 2008 #9 Skrevet 5. mars 2008 Hei! Jeg er i samme situasjon som deg, er i uke 21 nå. Har også fått påvist celleforandringer, og fått beskjed om at jeg har positiv HPV prøve. Jeg følges tett opp av gynekologen min som tar prøver ca hver 3.mnd. Ble veldig redd med det samme, men jeg har fått snakket litt med legen min nå, og han har kunnet berolige meg mye med at dette er forandringer som nå er "under kontroll", og skulle forandringene i celleprøvene bli for store så kan jeg koniseres som nevnt over her. Mulighetene for at forandringene går spontant tilbake etter fødselen er også stor. Hormonforandringene hos gravide gjør at det visst lettere å få celleforandrnger. Jeg føler meg mye roligere i forhold til dette nå, og viktigst: "Knotten" min har det kjempebra.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #10 Skrevet 6. mars 2008 på meg tok de en prøve som viste celleforandringer, og ny prøve to mnd etter viste at det ikke var noen celleforandringer mer.... og uansett er dette en "sykdomstilstand" med et langsomt forløp. min venninne,som ikke er gravid, fikk påvist dette i noe større grad, de tok ut en bit av livmorhalsen, og alt vevet rundt er friskt. det tok flere mnd etter de oppdaget det til hun ble operert, og det hadde altså ikke spredd seg. selvfølgelig veldig individuelt, men tror ikke det er noen grunn til panikk enda:)
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #11 Skrevet 6. mars 2008 Hei. Jeg fikk tatt en celleprøve ca 6 mndr før jeg ble gravid som de GLEMTE og gi meg beskjed om.......... Den viste moderate forandringer....... Har i svangerskapet , er nå i uke 34 , tatt celleprøver og biopsier hver 6-8 uke. Disse har variert fra milde til moderate til grove celleforandringer. Men siste prøve var plutselig helt normal! De kan i spesielle tilfeller foreta en konisering helt i begynnelsen av svangerskap , men venter i 9 av 10 tilfeller til etter fødsel. Så lenge de følger med er dette ikke farlig, det kan like gjerne gå tilbake av seg selv........
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #12 Skrevet 6. mars 2008 Jeg hadde celleforandinger under et av mine svangerskap, men når ny prøve ble tatt etter svangerskapet var det borte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå