Gå til innhold

Tema sorg/død med barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere forslag til bøker for barn som tar opp dette vanskelige temaet? Er det eventuelt noen som jobber i barnehage, eller med små barn som har kommet opp i en situasjon hvor de måtte hjlpe barn gjennom sorg og tap av en nær venn eller et familiemedlem?

Takker for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far til min datter døde da hun var kun 1år. Så hun slapp heldigvis og være gammel nokk til og forstå hele greia. Selvfølgelig fikk hun jo med seg at han ikke var dær lengre og spurte jo om pappa i årene som har gått. Nå er hun 4,5år og forstår at pappa'n er død og himmelen =) Men hvordan hjelpe et barn i sorg kan jeg desverre ikke hjelpe deg med.

Skrevet

Det finns mange fine bøker om dette emnet. Gå til biblioteket og spør. Der finner du både fagbøker og skjønnlitteratur som du kan lese sammen med barnet.

Jeg jobber med barn, og har heldigvis ikke vært oppi en slik situasjon. Men noe jeg vet er viktig er at barnet må få sørge når det selv vil. Det må få leke og gå igjennom sorgen på sin egen måte, ikke press det til å sørge om du forstår hva jeg mener. Ikke alle barn blir triste slik som vi voksne blir det, og barnet må ikke få dårlig sammvittighet fordi det vil le og leke når det egentlig skulle vært trist.

Men det er så absolutt ikke noe fasitsvar på hvordan man skal hjelpe barn i sorg. Alle barn er forskjellig og reagere forskjellig. Ta barnet på alvor og bruk situasjonene som dukke ropp til å forklare og være tilstede så godt du kan.

Skrevet

hei!

Sorg er jo så mye...og det finnes bøker som tar opp alt fra foreldre, søsken, besteforeldre som dør, kosedyr som dør til skilsmisse og sorgen over å få et søsken som er annerledes, eller sorg over selv å være annerledes, bli mobba ol.

I forhold til hvordan en som voksen kan møte barna har barneombudet har noen tips på linken under:

http://www.barneombudet.no/cgi-bin/barneombudet/imaker?id=14995

Ellers kan jeg anbefale ei bok fra IKO - som heter "vil du trøste meg Gud". Den har et kristent grunnsyn, men inneholder også en veldig bra faktadel som gjelder alle uansett tro... IKO har også en del bra bøker for barn om sorg: http://www.iko.etp.no/sider/butikk.asp?attrlike_Kategorier=3.d&ellerliste=3.d&tittel=Barn%20og%20sorg&sort=produktnavn&submeny=40&niv2=29&meny=IKO-forlaget&class=ikoforlaget&rekursiv=true

Ellers har biblioteket i Halden en veldig bra bokliste som dekker det meste:

http://www.halden.folkebibl.no/Boker%20om%20barn%20med%20problemer.html

Skrevet

Rikke Høgsted har ei bok som heter "Til minne om......"(en minnebok for barn og unge som har mistet noen)...............!! Den blir å få kjøpt i alle landets bokhandlere fra 15 mars. Kreftforeningen har et samarbeid med forlaget som gir ut boka...........

Skrevet

Hvordan barn reagerer vil variere fra barn til barn - og ikke minst med alder og hva de har opplevd, så det er vanskelig å gi konkrete tips når en ikke vet noe. Men det er viktig å tenke over at barn går inn og ut av sorgen på en mye mer naturlig måte enn oss voksne. Det betyr ikke at de ikke er lei seg eller triste, men de har ikke det samme behovet for å "rettferdiggjøre" at de trenger å tenke på noe annet...

Skrevet

gikk gjennom et kurs vi på lærerskolen og fikk ei liste der, men aner dessverre ikke hvor den ble av. vilel spurt på studiestedet jeg.

men den der 'farvel, rune' er vel for litt mindre barn?

her i huset har jeg bare snakka mye med vesla om døden. forsøkt finne en forklaring som hun kan avfinne seg med. måtte det da katten døde brått og er senere brukt da andre har dødd

Skrevet

Englepels er også en flott bok som handler om døden og det å miste - den er ikke relatert til det å miste forledre, venner eller søsken men kan brukes i alle sammenhenger - handler om følelsene som skal håndteres.

Den er kjempefin, kan virkelig anbefales!!! Bokhandlerene kan bestille den hvis de ikke har den, eller du får den gjennom Kreftforeningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...