Gå til innhold

Hvor plasserer dere forloverne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt usikker på om disse skal sitte oppe med brudeparet eller lenger ned? Er det logisk å plassere søsken og besteforeldre nærmere brudeparet enn forloverne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei når jeg snakket med presten sa han at vi kunne velge flere måter på hvem som skulle sitte hvor:

1. Brudepar og forlovere sitter sammen på 4 stoler oppe ved alteret.

2. Som alternativ 1, men at foreldrene også sitter ved alteret, men på stoler bak de brudepar og forlovere sitter på.

3. At kun brudeparet sitter ved alteret.

Vi skal ha løsninge 1., men dersom vi skulle sitte der alene (bare vi to) så hadde jeg nok plassert forloverne på første rad. Dette gjør det mer praktisk siden de skal "hjelpe" til under selve vielsen. Holde bukett, gi ringene, rette på kjolen etc.

Resten av de fremste radene går til foreldre, søsken og så nærmeste familie og slekt. Venner og andre lengre bak.

Dette er slik jeg vil gjøre det, men man velger selv det som er rett for seg :-)

Skrevet

Takk, men jeg mente nok ved middagesbordet... Beklager at jeg ikke spesifiserte det!

Skrevet

Jeg skal ha bordene plassert som en E, og da skal forloverene sitte nærmest oss på streken i midten. (om du skjønner) Vi skal sitte midt på "ryggen" til E'en og de skal sitte på den midterste streken. :)

Foreldre og søsken på ved siden av oss. :)

Skrevet

Hva tror dere egner seg best i et litt lang og smalt lokale - hestesko eller E? Jeg bor 5 timers kjøretur unna festlokalet, så jeg kan desverre ikke bare stikke innom å se...

Skrevet

Jeg har ofte sett i bryllup at foreldrene sitter nærmest brudeparet og forlovere ved siden av der igjen.

Skrevet

Jeg har egentlig lurt litt på det samme som du... jeg er en av dem som syns hestesko og E er litt kjedelig, så jeg skal ha 7 runde bord og ett langbord hadde jeg tenkt. Da er det selvsagt vi og foreldrene som sitter på langbordet, så jeg er veldig usikker på hvor jeg skal plassere forloverne

Skrevet

Samme som junimams her, inntil den midterste streken i E'en. Da sitter de nær oss. Forloverene har vært plassert der i de fleste bryllup jeg har vært i. Alle med unntak av i ett, så har vi sittet i E. Liker også små runde bord, men ikke hvis det kommer veldig mange gjester.

Skrevet

Skulle ønske jeg kunne ha runde bord, men lokalet egner seg desverre ikke. Synes særlig det er vanskelig å plassere hans mormor og morfar som kommer - bør de sitte oppe med hans mor? Bør de sitter nærmere oss enn forloverne?

Skrevet

Kanskje hestesko hvis lokalet er langt og smalt, men kommer jo også an på hvor mange gjester det er, og hvor mange det er plass til på hovedbordet. Utstikkerene bør jo ikke bli for lange... I en hestesko ville jeg i så fall plassert forloverene nær på den ene langsiden.

Skrevet

Tja, vi setter nå hvertfall besteforeldre ved hovedbordet, men de utgjør bare 3 stk. De sitter der sammen med oss, sønnen vår, foreldre og toastmaster med følge. Går jo an å ha forlovere ved hovedbordet også - hvis en har plass til det.

Skrevet

Saken er den at med det lokalet vi har, som er langt og smalt, så tror jeg vi må ha hestesko. Er det naturlig å sitte som følger?

Brudg. mor Brudens far Bruden Brudgomen Brudens mor Brudg. far

Brudens forlovere Brudg.'s forlovere

Besteforeldre Besteforeldre

Søsken Søsken

Etc. Etc.

Eller blir dette helt feil? Utrolig vanskelig dette! Man må jo også tenke på hvem som vil ha det hyggelig sammen....

Skrevet

Ble ikke helt slik jeg hadde tenkt, men håper dere skjønner...

Skrevet

Fant ut nå i en bok jeg har, at den nærmeste slekten skal sitte nærmest brudeparet og at venner og fjernere slekt kan sitte lengre unna. Dette løser imidlertid ikke problemet med hvor man skal plassere forloverne? Det står det ingenting om... Har selv vært i 3 bryllup, i 2 satt forloverne ved siden av brudeparet... I ett annet satt de lengre nedover på bordet.

Skrevet

Fant endelig litt ordentlig info :-)

http://www.brudepikene.no/bordplassering/cms/205

Samt:

Brud og brudgom sitter ved siden av hverandre, dvs. at bruden sitter til høyre for brudgommen. De skal sitte slik at de kan sees av alle gjestene. Dvs. at de skal sitte midt på bordets ene langside.

Brudens far sitter til høyre for bruden med brudgommens mor til bords.

Brudens mor sitter til venstre for brudgommen med brudgommens far til bords.

Dersom brud eller brudgoms foreldre er skilt og er gode venner, gjelder samme bordplassering som ovenfor. Deres nye partnere blir plassert sammen med de øvrige gjestene.

Forloverne skal ha hverandre til bords dersom de ikke er av samme kjønn. Er de det, skal de plasseres sammen med brudeparets nære familie. Hennes forlover skal ha en fra hans familie eller nære vennekrets til bords og omvendt.

Besteforeldre på begge sider sitter ved siden av hverandre eller plasseres blant fadderne. I alle tilfeller skal de sitte "høyt" ved bordet.

Ellers gjelder den regel at man best mulig bør blande familie og venner fra begge sider.

http://www.bryllupsweb.no/svar_bryllupsfesten.html

Skrevet

Hei!

Var i mitt søsters bryllup i sommer, og hun hadde runde bord...men, så klart satt bryllupsparet og foreldrene på hver side på ett langbord helt foran.

Ang forloverne, så satt hun og han på det nærmeste bordet nærmest brudeparet, sammen med brudeparets søsken....:)

Og runde bord er jo sååå utrolig flott:)

Skrevet

Etter det jeg hører ville jeg plassert besteforeldre før forlovere.

Men har du et langt smalt lokale kan du også kun ha et bredt langbord med personer på begge sider. Da vil det vøre naturlig å ha forlovere og søsken midt imot brudeparet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...