Gå til innhold

Hva er farlig med salami?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest inne her at noen har holdt seg unna salami i svangerskapet? Hvorfor det? Har ikke lest noe sted at det kan være skadelig, så jeg har nå spist mye av det jeg..

Bare nyskjerrig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Salami er ikke varmebehandlet derfor er det fare for toxoplasmose og listeria.

Skrevet

Ah, javel ja..Merkelig det ikke står nevnt på de uttalige sidene jeg har lest om hva gravide bør holde seg unna! Jaja, det har jo gått bra da!:)

Skrevet

Salami går under betegnelsen "spekemat", derfor er ikke salami spesifisert.

Skrevet

Du kan trygt spise salami! Men som med alt annet oppskåret kjøtt-pålegg skal det spises ferskest mulig når du er gravid!

Skrevet

Du kan da ikke si hun trygt kan spise salami når dette er noe som IKKE er varmebehandlet og derfor IKKE er annbefalt å spise som gravid.

Skrevet

Du kan trygt spise salami! Jeg har spist masse, kjenner mange som har spist masse! Aldri i livet hørt at det skader noen! Det er TYPISK NORSK å si at man ikke bør spise salami, mozzarella, bla bla bla!

:-)

Skrevet

Du kjenner sikkert mange som har røykt under svangerskapet også og har fått friske unger. Eller kanskje du kjenner noen franske som drikker rødvin mens de er gravide og har fått frisk unge? For du vet jo at det går dra med alle. Statistikk er ikke noe du tror på.

Skrevet

herregud er så mye hysteri rundt dette.

klart du kan spise salami, spis mye av det selv jeg. spurt jordmor og lege og begge sagt at det er helt i orden!

å sammenligne med å røyke og drikke vin under svangerskaper er bare for dumt!

Skrevet

Jeg spiser kun salami på skiva...

Skrevet

jeg har spist salami hele tiden og alt annet jeg har hatt lyst på!! jeg har holdt meg unna ALKOHOL OG røyk:)

jeg tror at man egentlig kan spise det man har lyst på. ikke tenke på alt som er så " farlig", jordmor sa at mange var hysterisk i matveien og det gjorde at forsteret ikke vokste som det skulle og at moren stresset mer. har tatt det helt med ro jeg..:P

Skrevet

hvis man e usikker kan man fryse salamien før man spis den, da e eventuelle bakteria å lignanes borte...det har iallfall eg lært..=)

Skrevet

Det er litt over halvparten av salami- typene som er riktig behandlet, de andre er det ikke. Skjekk ut mattilsynets anbefaling litt ordentlig... Man er ikke hysterisk om man følger dem!

Skrevet

Du kan fint spise salami, bare legg den i fryseren ca et døgn, før du legger den i kjøleskapet og lar den tine der. Da skal alle farlige bakterier være fryst bort leste jeg på matportalen sine nettsider.

Skrevet

Huff, det er altfor mye hysteri rundt hva man kan spise når man er gravid. Før i tida spiste de spekemat. Har spist alt jeg, og det er en aktiv krabat i magen døgnet rundt.

Skrevet

Før i tida var og dødligheta blant spebarn og andel dødfødte høgare.

Skrevet

At det er hysteri angående hvem som røyker er en ting, men slapp no av når det kommer til mat og salami.

I alle mine tre svangerskap har jeg spist masse salami og fenalår. Ungene som kommer ut er friske og raske og over gjennomsnittet når det kommer til vekt.

La oss kose oss i dette svangerskapet og slutte å tenke på hva som kan gå galt hvis man gjør ditt og datt... Man kan jo bli smårar av mindre!

Det er min mening... :-)

Skrevet

ÅH...salami også farlig?noe som ikke er det?det er faen meg farlig å vere gravid dere...men jeg driter i det,spiser det samme som før jeg ble gravid,

Skrevet

De som ønsker å drite i evt advarsler må ta ting som evt da måtte komme.

Ja, mesteparten av tiden går det jo heldigvis greit. MEN pga at det ikke er varmebehandlet så kan det være fare for diverse.

Må jeg minne dere på denne uheldige dama som mistet sin baby i siste trimester pga hun spise bløtost?

Hun fikk det jo servert på sykehuset så da tenkte hun at d var greit.

Hvis det skulle jo skjedd noe med babyen din pga det var noe galt med denne salamien, da hadde du nok ønsket at du ikke hadde tatt så lett på advarslene.

Det er IKKE hysteri å tenke med hodet og følge advarsler. Det heter at man bruker hodet og TENKER seg om. En fin ting å ta med seg i livet, spes når man har et uskyldig barn i magen.

Skrevet

Tror man må være litt mer forsiktig med bløtoster enn med salami... Men uansett, historien om hun som mistet tvillingene var rett og slett bare tragisk. Helt forferdelig!

Men uansett, det jeg mener er at man må leve livet som før selv om man er gravid, og du kan spørre hvilken som helst jordmor/lege og de sier det samme.

Det viktigste er å være avholden på alkohol/rusmidler, og for de som klarer å slutte å røyke så er ingenting bedre enn det.

Men slapp av, nyt det lille livet som vokser inni deg, så går resten av seg selv... :-)

Skrevet

Der er nok ikke min lege enig. Hun sier at det er så kort tid av livet vi går gravide så da kan man ta de hensyn og annbefalinger som er gitt alvorlig.

Og det er jeg enig i. Jeg har tenkt å bli minst 90-100 år og kun gå gravid i 18 mnd av den tiden.

Skrevet

toxoplasmose!

Skrevet

Jøsses, har faktisk ikke tenkt på at salami går innenfor den kategorien..Har jo faktisk tatt en del forhåndsregler for hva jeg har spist jeg! Men salami har gått meg hus forbi at kunne vært farlig..Har spist det på brødskiven da, fra Gilde! Har jo gått bra, men kan jo la være å spise det de siste dagene nå da, heh.. Er jo ikke lange tiden så!

Jeg har vært litt sånn at "better safe than sorry", så kunne funnet på å droppe å spise det, som mye annet, hadde jeg bare vært klar over det..Men men!

Er mye vi gravide skal passe på ja!!:P

Skrevet

jada,alle har hørt at det ikke er farlig å spise salami med hysteri og vi ble da ikke syke av det, men den listeriabakterien som KAN VÆRE I SALAMI OG ANNEN SPEKEMAT drepes ikke ved frysing men ved varmebehandling,sjansen for å bli smittet er liten, men hva med hun dama for en liten stund siden som mistet sine ufødte tvillinger for de ble listeriasmittet,dere som sier dette ikke er farlig kan jo prøve trøste den stakkars mammaen som mistet barna sine pga denne smitten,var ikke salami hun åt men mykost som også kan inneholde listeria,dere har et bevis der på at det kan gå galt, og enda risikerer dere å prøve alikevel?Hvor dum går det ann å bli?Som sagt,sjansen er sikkert liten men det kan skje,greit dere stapper i dere dette selv på eget ansvar men å berolige bekymrede vordende mødre og si at dette er tull er uansvarlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...