Gjest Skrevet 5. mars 2008 #1 Skrevet 5. mars 2008 Jeg har en sønn med cøliaki og holder på å finne den perfekte oppskriften på brød til han. Som oftest bruker jeg brødform, men nå prøvde jeg uten, og brødene blir store, men flate. Skjer det når man bruker vanlig mel også? Noen som vet om det e rnoe å gjøre med det? Og helt til sist; hva er din beste brødoppskrift? Kanskje jeg kan få en ide til en ny vri selv om vi må bake de glutenfrie brødene på en litt annen måte.
camilla^ Skrevet 5. mars 2008 #2 Skrevet 5. mars 2008 Brød uten form blir vel som oftes flatere enn om man bruker form. Skal man ikke ha form bør man har hardere deig evt. Jeg baker brød kun på slumper. Hvetemel, byggmel, samalt, hvetemel og grovbakst hadde jeg igår, og like mye deler av alt. Mel, vann, salt og gjær. Men lar brødene stå og heve veldig lenge. Glemmer de nesten på kjøkkenet til tider, men gjør ingen ting. Har hatt cornfalks i brødene som jeg har knust før jeg har hatt det i. Ungene syns dette var veldig godt (tom for grovmel) hanvregryn er godt, havrekli, helkorn osv osv. Jeg har veldig løs deig, så jeg må ha former. Bruker ikke hender til å kna, for da hadde alt hengt i hendene.
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #3 Skrevet 5. mars 2008 Ok. Jeg tror jeg må kjøpe meg større former. For de jeg har nå er ca 1,7 l, skulle helst hatt 2 l tenker jeg. Hvor stor er dine former?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå