prekæs Skrevet 5. mars 2008 #1 Skrevet 5. mars 2008 De fleste som går for å få barn tidlig sier jo samtidig at de skal være ferdig med barn som 40 åringer og klare for å leve livet og reise verden rundt. Hvordan skal man få det til å gå i hop med fordelen med å være unge og spreke besteforeldre med masse tid til barnebarn? Skal de ha med seg barnebarna da heller? Tror vel at de besteforeldrene med best tid til å kose seg med barnebarn er pensjonister selv. Og husk nå på at jeg kjenner mange unge og spreke besteforeldre som lever livet:)
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. mars 2008 #2 Skrevet 5. mars 2008 Jeg har ikke "gått for og få barn tidlig", men har unge besteforeldre til barna mine. Men svigers, som er 56 og 57, er bedre egna i bestemor-rollen, enn mamma på 43. Likefullt, bestemor på 67 er mer ungdommelig enn svigers... og "lever livet" mer enn de gjør ;o) Og ja, de kan godt ta med seg unga! Hehe
Gjest sug lut satan i toern Skrevet 5. mars 2008 #3 Skrevet 5. mars 2008 Tror de unge og spreke besteforeldrene er den dårligste besteforeldregenerasjonen vil noensinne har hatt - selv om de nok har det veldig bra sjøl er det langt mindre tid igjen til å være den gammeldagse bestemora som alltid er tilgjengelig.
Nilena Skrevet 5. mars 2008 #4 Skrevet 5. mars 2008 Mine foreldre er unge besteforeldre, men har likevel sitt og stri med slik at de ikke akkurat er spreke. Så selv om noen besteforeldre er unge trenger de ikke være spreke. Jeg selv har hatt unge besteforeldre og har derfor fått opplevd mye med dem, men ettersom besteforeldrene mine har vært unge så har jeg også hatt oldeforeldre i live de første årene av barndommen min. Og det er det jeg satte mest pris på! Oldemora mi fortalte så mye "gammelt" av både historie, opplevelser og verdisyn. Jeg har vokst opp på gård så har da vokst opp med dyr og at jeg var med besteforeldre og gjorde gårdsarbeid. Tror nok "gamle" besteforeldre har bedre tid, men er ikke så sikker på om alle da har helse til å ha barnebarn etc på overnatting. Ei venninne av meg har svigerforeldre som er i 70 åra, men hun kan ikke spørre dem om barnebarnet på 7 mnd kan overnatte der for de ser seg ikke noe råd for det. Men besteforeldre i 70 åra kan jo forsåvidt være sprek de også. Det er vel alt ettersom. Jeg har litt delt synspunkt på dette, men ser av min egen erfaring at det å ha en oldemor i livet er verdifullt. Mine barn har også en oldemor og oldefar i live, og de er veldig flinke til å se om dem.
prekæs Skrevet 5. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 5. mars 2008 Jeg blir jo bestemor snart selv og er klar for å ta med barnebarn på ferie. Lever forresten livet med ungene på slep:)
Gjest Rebel m/jente Skrevet 5. mars 2008 #6 Skrevet 5. mars 2008 Jeg blir nok en ung bestemor, siden jeg er en "ung mor". Når unga er flyttet hjemmefra og før de får barn, skal jeg ha min andre ungdom. Når jeg får barnebarn kommer nok prioriteten til å være der. Kanskje vi da har økonomi til at jeg eller mannen kan være hjemme, og fungere som dagmamma/dagpappa for barnebarn dersom foreldrene ønsker det.
Twintipp og himmelblå Skrevet 5. mars 2008 #7 Skrevet 5. mars 2008 Vi har et sett med hver her i huset. De unge har masse tid til å være sammen med barnebarna, og samtidig reise mye (er lærere-mye ferie). De er virkelig en ressurs for oss. Den eldre garde på 70+ er også veldig interesserte og henrykte, men det er jo ikke til å stikke under en stol at de ikke kan bidra på samme måte. De er for gamle til å ta med på hytteturer, ferier, båtturer osv. slik de andre gjør. De tilføyer jo også mange andre gode verdier, men både mannen min, jeg og de selv kune ønske de var 20 år yngre. De blir fortere slitne, og har ikke det samme utgangspunktet som de andre besteforeldrene..
Bøggly Skrevet 5. mars 2008 #8 Skrevet 5. mars 2008 Det som er viktigere enn unge besteforeldre, er vel heller spreke besteforeldre skulle jeg tro?! Har en del unge venner (20-åra) som "klager" over at besteforeldrene ikke har tid til barnebarna. De er i full jobb, og har at aktivt sosialt liv med dyrking av hobbier og venner på fritid. De misunner oss fordi guttungens besteforeldre (alle 4) er pensjonister, og selv om de har et aktivt liv, så sier det selv selv at de i allefall har ca 40 timer i uka bedre tid enn fulltidsjobbende. Selv om jeg hatet å ha "gamle" foreldre da jeg var ung, så setter jeg utrolig pris på mine pensjonist-foreldre og -svigerforeldre i dag - de har virkelig tid til oss!
ano`num *17.03.10* Skrevet 5. mars 2008 #9 Skrevet 5. mars 2008 Mine foreldre er akkurat slike besteforeldre du beskriver nå!! De er unge, de reiser -ikke verden rundt, men de reiser mye, de trenger, de jobber både fulltid og mye overtid. Likevell har de overskudd til overs og har alltid tid til oss! Kanskje de er spesielle? Har hvertfall fått høre mange ganger fra enkelte at de skulle ønske de hadde hatt mine foreldre selv. Tror ikke det er en stor kabal å få det til å gå opp heller. De bestiller som regel reisene sine i god tid. Vi vet når de skal dra. Vi får også vite når de skal på fest, eller når de har arbeidshelg. Når de ikke jobber er vi der som regel hele gjengen. Barnebarna er på overnatting minst en helg i mnd. Spør vi om de kan være barnevakt får vi svært sjelden nei. (Tror faktisk at jeg på de 7årene vi har hatt barn enda ikke har fått nei.... Er vell heller de som har fått høre at det ikke passer at hun kommer på overnatting pga bursdag el) Vi får ofte være med de på reiser. De har hatt med seg bare barnebarna også De er vell kanskje en mer moderne versjon av besteforeldre, med både pose og sekk..... Jeg tror ikke det kommer ann på hva enn er i form av ung/gammel, pensjonist eller i arbeid. Jeg tror mye kommer ann på viljen!! & etterhvert helse og overskudd. Hvis min eldste datter får barn år hun er midt i 20årene er mine foreldre fortsatt så unge i alder at de har mulighet til å få et "aktivt" forhold til oldebarn også. Etter den avstemningen her inne om folk bryr seg om å leve så lenge at de får oppleve oldebarn skjønner jeg at de fleste ikke bryr seg så mye om det..... Men jeg - og min familie gjør. Kanskje fordi vi er vant til at barna også får oppleve oldebarna sine. Når bestemor døde for bare noen uker siden hadde hun en hel skokk med oldebarn. Hun brydde seg om alle sammen, og hadde et godt forhold til dem. Var vell heller hun som var "den bakende, hjemmeværende" typen. Hvertfall for de eldste - de som kom til før hun ble syk.
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #10 Skrevet 5. mars 2008 Du kan jo ikke vite det egentlig. Datteren din kan vente til hun er 30 år, og da er du like gammel som min mor var (selv om jeg var 27 år da jeg fikk første) Mitt inntrykk er at dagens besteforeldre er opptatt av å realisere seg selv, og er ikke av samme typen som jeg hadde som barn. Mine foreldre (ca 55 år) jobber minst 100%. De reiser på ferier og på konserter etc. Klart jeg unner de det, og jeg forventer ingenting, men blir tidvis skuffet. Må innrømme det... Tror neppe det hadde vært bedre at de var yngre - heller litt eldre (pensjonister)
Sjefsmegga Skrevet 5. mars 2008 #11 Skrevet 5. mars 2008 Har vel åde fordeler og ulemper som med alt...besteforeldre 40åra jobber, mens besteforeldre i 60-70åra har mere tid ofte....men igjen så er kansje en mormor på 48 sprekere enn en mormor på 75 feks... Uansett....ingen garantier her i livet.. Jeg hadde håpt at farmor skulle leve lenge og være sprek, men hun fikk kreft og døde som 65åring. Oldeforeldrene på svigerfamiliens side er i 75-80år, ikke særlig gamle de heller, men der lever 3, mens jeg kun har farfar på 69år...men han er helt fantastisk da :-) Stiller opp og besøker oss ofte. Han har t.o.,m passa 2 1/2åringen i ny og ned så jeg har kunne tatt med meg minsta på helestasjonen i fred og ro :-)
Gjest Rebel m/jente Skrevet 5. mars 2008 #12 Skrevet 5. mars 2008 Nå syns ikke jeg 50 er gammelt heller da. Hvis bestemora var 40 når hun fikk, og mora var 40 når hun fikk - da kan vi snakke gammel. 50 år er da virkelig ingen alder. Svigermor er snart 50 og er så ung og sprek atte.
nickoline og supermann Skrevet 5. mars 2008 #13 Skrevet 5. mars 2008 hva er unge besteforeldre da? mamma er 54, pappa er 60. synes de er unge jeg!!!!!!
solstråle69 Skrevet 5. mars 2008 #14 Skrevet 5. mars 2008 Forholdsvis dårlig grunn for å få barn tidlig, spør du meg! :-) Selv var jeg 36 før jeg fikk barn, og selvfølgelig mener jeg det var best. :-) Ferdig utdannet, fått en karriere, bare kunnet tenke på meg selv i ung alder, hatt en topp ungdomstid, prøvd flere "prinser" - listen er lang! Ferdig med barn som 40-åring? Man blir aldri "ferdig med barn". Leve livet og reise verden rundt? Livet gir ingen garantier, vi vet aldri når livet slutter.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 5. mars 2008 #16 Skrevet 5. mars 2008 Det er triste tanker å tenke at man skal være ferdige med barna når man kommer i 40-årene. Jeg fikk barn allerede som 21-åring. Fikk nr 2 som 26-åring og attpåklatten som 39-åring. Jeg blir aldri ferdig med barna mine. Ikke om de er 30 eller 60:-) Det jeg derimot smiler av er alle bekymringer småbarnsforeldre har.....i uvitenhet om hva som venter når barna blir både tenåringer og voksne:-) Time will show! Og jeg er enig i at de unge besteforeldrene er de som har minst tid til barnebarna! De er jo midt i egne karrierer og som noen av dere sier her "ferdig med barna"....så det er en dårlig unnskyldning for å få barn tidlig....ihvertfall i min verden:-) Selv har jeg vært heldig og hatt mye støtte og hjelp fra foreldrene mine både med de store og den lille. Men jeg forventer faktisk ingenting, for det er mitt valg å sette barn til verden.
Gjest Rebel m/jente Skrevet 5. mars 2008 #17 Skrevet 5. mars 2008 enig med solstråle at det ikke er en god nok grunn til å få barn tidlig. Jeg ser svært få gode grunner til å få barn tidlig istedenfor når man er moden egentlig. Det er ikke til å dytte under en stol at man sansynligvis har et mer stabilt liv når man har passert 30. Men så havner jo noen i "ulykka". Slik som meg. Gravid når jeg var 20. Og da er det jo ikke så mye å gjøre med den saken, om man ikke ønsker å ta abort. Man gjør det beste man kan for at ting skal gå seg til, og i de fleste tilfeller går det jo bra. Hadde jeg kunne valgt selv hadde jeg venta til jeg hadde et mer stabilt liv. Nå har vi til tross for vår unge alder (21 & 24) klart å bygge et stabilt liv sammen, økonomisk, materiellt og følelsesmessig - men på bekostning av mye annet.
prekæs Skrevet 5. mars 2008 Forfatter #18 Skrevet 5. mars 2008 Jeg vil heller ikke bli ferdig med barn og får faktisk mange velmenende kommentarer fra spreke såkalte "ferdige med barn" om at "reis nå alene da" "ungene og dere har så godt av det". Blir nok sett på som noe rar som drar med meg unger overalt, Selv på weekendturer:)
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #19 Skrevet 5. mars 2008 Tuppa vår har 3 unge besteforeldre som krangler om å få ha henne med på ting ja de er glade i å reise, har fulle jobber alle sammen og lever fortsatt et fullt liv. Men snuppa ser de flere ganger i uken fordet. Sier ikke at det er noe galt i å ha gamle besteforeldre, vi er bare fornøyde med at vi har unge. Hovedsaken er vel at barna får oppleve besteforeldrene sine uansett alder Det som kan bli et problem hvis alle skal få barn i slutten av 30 årene- begynnelsen av 40-årene er vel at ungene til slutt ikke får besteforeldre i det hele tatt. Om min mor hadde fått med når hun var 40 og jeg også hadde ventet like lenge er det jo ikke sikkert hun hadde fått så mange år med barnebarna mener jeg At besteforeldrene er i 60-årene vil jeg ikke akkurat se på som gammelt.
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #20 Skrevet 5. mars 2008 Mine foreldre var i full jobb da de ble besteforeldre, og bodde ikke i nærheten. De fikk ikke sett barna så mye. Nå når de er pensjonister ser de mye mer til barna og er mye på besøk/har de på ferie. Så lenge de er er friske ser besteforelda mye til barna. Når de er tenåringer osv. er jo ikke alltid besteforeldra like populære:)
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 5. mars 2008 #21 Skrevet 5. mars 2008 Jeg har ikke hatt veldig unge besteforeldre noen gang. Mormora mi var 75 år da jeg kom til. Morfaren min var 72. Men skal sies de ble besteforeldre nesten 28 år tidligere også da. Moren min var nesten 28 da jeg kom til og faren min nesten 36, synes ikke de er gamle heller jeg da. Pappa var 58 da han ble bestefar og mamma var 50. Nå skal de bli besteforeldre igjen for andre gang i april, da venter jeg gutt nr 2, pappa fyller 62 i mai og mamma fyller 54 i mai. Foreldrene mine reiser en del men de har også masse tid til gutten vår, foreldrene mine er uføretrygdet begge 2. Farmoren til gutten vår blir 63 i år, hun ser ikke gutten så ofte da hun bor langt unna.
prekæs Skrevet 5. mars 2008 Forfatter #22 Skrevet 5. mars 2008 Jeg er jo kjempegammel, men minsten min har oldemor i live og besteforeldre fra 65-71. Oldemor blir forresten tippoldemor i mai til mitt barnebarn:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå