Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #1 Skrevet 5. mars 2008 Har vært snufsete og slapp i en tid nå. Er veldig redd for å bli smittet av toxo, kan jeg ringe legen og be om å få komme inn å ta en blodprøve? Har fått sjekket meg for dette på første sv.kontroll, da var jeg negativ. Er redd for å virke litt hysterisk om jeg ber om enda en slik blodprøve nå. Er i uke 32. Samtidig er jeg bekymret for dette, toxo er jo en sånn skummel sykdom...
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #2 Skrevet 5. mars 2008 Jeg har nettopp vært i Sør-Europa og ringte for å spørre om det var lurt å ta en prøve, fikk beskjed om at det som regel ikke var nødvendig. Men om jeg ville så kunne jeg bestille en time på laboratoriet, de sjekker ikke før tre uker etter at man kan ha blitt utsatt for smitte - det er først da det kan slå ut. Jeg kommer uansett til å be om en slik prøve når jeg er der på neste kontroll rett over påske - så er jeg sikker Kan du ikke bare ringe og høre? Så kan du jo samtidig få sjekket om det er noen annen grunn til at du er småsyk? Lykke til og god bedring!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #3 Skrevet 5. mars 2008 Hei. Det er nok liten sannsynlighet for at du er smittet av toxoplasmose. Den forløper uten symptomer hos mor. Antagelig bare vanlig forkjølelse du har. Immunforsvaret hos gravide er litt nedsatt, så slike ting sitter gjerne lengere i. Ikke bekymre deg du
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #4 Skrevet 5. mars 2008 Takk for fine svar! Det er det jeg synes er så skummelt med denne, noen steder står det at man ikke merker noen ting om man blir smittet, mens andre steder står det at man kan merke det som en lett forkjølelse. Og så har det så alvorlige konsekvenser. Sannsynligheten for at jeg aldri blir smittet av dette er jo stor, men klarer likevel å skremme meg selv opp når jeg tenker på det. Tror jeg venter til jeg skal til jordmor igjen, så får jeg høre hva hun sier om en ny test.
tone med ny spire :) Skrevet 5. mars 2008 #5 Skrevet 5. mars 2008 Det er gjerne de med nedsatt imunforsvar som kan få symptomer som ligner på forkjølelse, har jeg lest. HAr lest en del om tema fordi jeg har hatt og blitt behandlet for toxoplasmose i dette svangerskapet. Med nedsatt immunforsvar mente de hiv pasienter eller tilsvarende syke der hvor jeg leste.
*H* Skrevet 5. mars 2008 #6 Skrevet 5. mars 2008 min toxotest var positiv:P jeg fikk plutselig masse resultater i posten, og der var den positiv. men sjekka det opp, og det var jo før graviditeten.. så ingen fare. da er jeg bare sikra mot å bli smitta igjen! så egentlig helt greit. men blei litt stressa da jeg så den var positiv.var da i 2. termin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå