Gå til innhold

Hvor lenge skal jeg la han stå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille har begynt å reise seg opp etter det meste. Men han kommer seg ikke ned selv. Han bare står der. Klager litt til tider, så hører han en sang, å da begynner han å klappe o.l. glemmer at han står der på en måte. Så kommer han på det igjen, å begynner å klage. Gråter ikke, men offer seg, høylytt. Jeg pleier å la han stå litt, så hjelper jeg han ned. Men etter bare litt så er han jo på to ben igjen.

Lot han stå ganske lenge i går, uten at jeg hjalp han, for han må jo lære dette selv. Men han kunne stå lenge asså! Så tilslutt måtte jeg bare hjelpe han. Han har ikke falt mange ganger av å stå sånn heller, så han har særlig vond opplevelse med å prøve å sette seg. Men han prøver jo ikke i det hele tatt..

Skal jeg hjelpe han? Eller skal jeg bare la han stå til han finner det ut selv (innen rimelig tid seff. tar han jo ned om det drøyer lenge)? Men hvor lenge skal jeg la han stå å klage sånn? Vil han etter hvert skjønne at han kan sette seg ned selv, selv om jeg hjelper han nå?

Jeg er jo som regel i samme rommet, å jeg snakker med han, å forteller han at han kan sette seg ned osv. Vil jo at han skal føle seg trygg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ingen fasit på dette. Jeg lot ofte snuppa stå der, men la puter rundt etc. slik at hun ikke skulle slå seg for mye (men det ble mye knall og fall i den perioden). Etterhvert (tok ca. 14 dager) lærte hun seg å sette seg ned selv. Men noen ganger må man bare hjelpe- når de står der og armer og bein skjelver og de vil ha hjelp... Det ordner seg nok snart.

Helsesøster sa at noen foreldre hjelper for mye og at det ofte tar lengre tid for disse barne å lære seg å sette seg selv- men slikt må vel også komme ann på motet til barnet og andre ting....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...