Gå til innhold

IKKE spis norsk kjøtt!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i nyhetene i dag at det er kommet ut en rapport fra Folkehelseinstituttet der de går ut og advarer alle mot å spise norsk kjøtt. De to alvorligste sykdommene som kan spores til norsk kjøtt er diareen yersiniose og parasittsykdommen toksoplasmose. Sistnevnte er spesielt farlig for gravide da det kan gi misdannelser og alvorlige senskader hos barnet er en følge av sykdommen

Hvis en gravid kvinne blir smittet av toksoplasmose for første gang mens hun er gravid, er det også fare for abort eller tidlig død. Moren selv blir ikke syk som en følge av parasitten. Den rammer kun det ufødte barnet.

Mer eller mindre klippet og limt fra artikkelen som dere kan lese her:

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=511788

Hjertesukk!!

Det har virkelig blitt en kunst å gå gravid for vi må jo følge med på ALT og passe på ALT vi spiser!

Jeg er jo kjempeglad for at dette kommer ut så jeg kan holde meg unna norsk kjøtt, men allikevel.. Det skal ikke være så greit ;)

De sier det er spesielt svinekjøtt i artikkelen, men vil det si at det kan være i alt av norsk kjøtt? Saltpølse pålegg også? (som er så godt!!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, bra du sa ifra!Gjelder det kylling også?Stort sett bare det jeg spiser...Saltpølse skal man som gravid ikke spise uansett, vel?Går ikke det under spekemat?Mulig jeg har missforstått.Jeg har en tendens til å bli en smule fanatisk når jeg går gravid....;)

Skrevet

Kylling er jo ikke kjøtt, men fjærkre... så jeg tror den faller utenom.

Jeg syns jeg har lest her inne at saltpølse er greit, men ikke spekemat.. Hm.. tar jeg feil nå? :/

Skrevet

Spiser stort sett svensk fjerkre, uansett...mulig jeg tar feil når det gjelder saltpølse.Leste her inne i går at det regnes som spekemat.

Lett å bli forvirret....

Skrevet

man skal helst ikke spise noe som helst spekemat, da bør det ha vært frossent. ikke lett å holde styr på alt.

men skulle tro det går fint å spise kjøtt også så lenge man fryser det først? -og veldig mange har jo allerede hatt toksoplasmose (de fleste som har eller har hatt katt feks. dette man kan visst få testet med en blodprøve).

Skrevet

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=320736

Du som er gravid bør:

-La noen andre stelle katten

-Vaske salat, grønsaker, frukt og bær godt

-Bruke hansker dersom du jobber i hagen

-Steke eller koke kjøttet skikkelig

-Vaske kjøkkenkniver og skjærefjøler godt etter kontakt med kjøtt

-Vaske deg godt på hendene nå du har jobbet med rått kjøtt, jord eller andre mulige smittekilder

Skrevet

Ja og jeg som har vært usikker på svenskekjøttet vi har i frysern.. :S

Ellers er jeg ikke kjemperedd for toksoplasmose siden jeg er oppvokst med katter fra jeg var liten så regner jeg med at jeg har blitt smittet før, og det står jo at det er førstegangs smitten som er farligst men jeg tar forhåndsregler uansett, er jo ikke såå mange mnd så bør vel klare det, men det er mye å passe på...

Skrevet

Husk på at parasitten dør ved 100 grader da, så gjennomstekt kjøtt går helt fint uansett. Skjønner at dere vil være forsiktige, men som jeg fikk beskjed om av legen-man må ikke ta helt av! Så jeg spiser det jeg vil av kjøtt så lenge det er helt helt gjennomstekt.

Fryseren tar forresten ikke livet av denne parasitten såvidt jeg har hørt. Du får kun tatt knekken på'n ved oppvarming. Så jeg holder meg unna spekemat under graviditeten. Jeg kan jo spise det hele resten av livet, så da skal jeg alltids klare meg uten akkurat det nå.

Skrevet

klart kylling er kjøtt selv om det er fjærkre...hvis ikke kunne vel ikke kjøtt fra ku heller vært kjøtt, for d er jo storfe...??

Aldri hørt ordet kyllingkjøtt?

Dessuten, så er jo alt kjøtt vi har i norge norsk kjøtt! forutenom det kjøtt som er på halal-import da...:S

Skrevet

så hva skal vi liksom spise da?

Skrevet

Så lenge kjøttet er stekt ordentlig er det da ingen fare :) bakteriene sitter utenpå på for eks. oksekjøtt. Og kjøttdeig kan man fint spise så lenge man gjennomsteker kjøttet skikkelig.

Vask hendene godt etter at dere har tatt i kjøtt bare.

Hva skal vi gravide liksom spise da? Kroppen og babyen trenger et sunt og variert kosthold når vi går gravide, og det betyr at vi også trenger kjøtt. Så lenge man tar noen forhåndsregler så går det bra..

Skrevet

Babygullz med kirsebær i magen:

Selvsagt har jeg hørt om kyllingkjøtt, men det er mange ord og begrep som blir brukt som allikevel ikke er riktig!

Jeg har alltid blitt satt på plass når jeg har sagt kjøtt om kylling og fått pent vite at det ikke er kjøtt, men fjærkre.. ;) Men, uansett!

Vi kan jo ikke slutte å spise alt kjøtt nå som vi er gravide! Jeg syns egentlig alt dette har gått litt over stokk og stei og har blitt småhysteri..

Sist jeg var gravid var "ingenting" farlig å spise! Jeg spiste spekemat, sjømat og ferske oster som bare det - og ikke tok jeg folat og enda fikk jeg et sunt og normalt barn!

Skrevet

Jeg er ingen bedreviter, men det er jo ikke noe nytt at gravide ikke skal spise råe kjøttvarer. Om det varmebehandles riktig vil bakteriene dø. Vet at kjøtt bransjen sliter med å få informert norges befolkning om god kjøkken hyggiene. Jeg spiser det jeg har lyst på, men selfølgelig ikke rått kjøtt (d har jeg aldri likt;) ) og jeg steker nok kj.deigen litt ekstra.

Det eneste jeg ikke spiser er ting med papaya. Hadde foredrag om Brasil på b.skolen og der sto d at papaya ble brukt som abortmiddel. Sikkert i store mengder, men alle har jo sine "greier"

Skrevet

Poenget er jo, som 2 gutter og lille spire sier, at kjøttet skal varmebehandles ordentlig. I rapporten fra Folkehelseinstituttet står det også at Norge har en av Europas laveste forekomster av smitte fra mat og dyr til mennesker, så norsk kjøtt er absolutt ikke mer farlig enn kjøtt fra andre land - snarere tvert imot! Det er heller ingen grunn til at gravide skal slutte å spise kjøtt, vi trenger aminosyrene i kjøttet til både oss selv og babyen.

Det er viktig å være nøye med at alt kjøtt man spiser er gjennomstekt, som f.eks. biff. Blodig biff er det tryggest å droppe. Når det gjelder kylling, så har jeg jobbet på kyllingslakteri, og slaktehygienen når det gjelder kylling er MYE dårligere enn på gris/storfe/småfe. Det er en følge av anatomi og teknologi. Kyllingkjøtt skal ALLTID stekes godt, og det SKAL være gjennomstekt. Det gjelder enten du er gravid eller ikke - med mindre du har lyst til å tilbringe noen dager på do. En venninne av meg fikk Campylobacter på slakteri, og det var IKKE moro.

Generelt er det også viktig å huske endel generelle hygieneregler som norske forbrukere er for dårlige til å følge, som for eksempel:

- ikke skjære kjøtt på trefjøl

- adskilte fjøler til kjøtt og grønnsaker

- ikke skjære kjøtt og grønnsaker med samme kniv

- vaske hendene før og under matlaging

- unngå kryssforurensning

etc etc etc.

Når det gjelder toxoplasmose, så trodde jeg også at jeg helt sikkert hadde hatt det, siden jeg har hatt katt hele livet, har bodd mange år i utlandet og er dyrlege. Men nei da! Jeg leste et sted at dyrleger og folk som har katt ikke blir smittet av toxoplasmose oftere enn "vanlige" folk, og dette tolkes som at de fleste blir smittet av toxoplasmose gjennom mat, ikke fra katter. Dette var i USA, tror jeg, men det er ikke umulig at det samme gjelder her i Norge.

Hilsen meg, som jobber i Mattilsynet. :)

Skrevet

Genial info! Takk takk! :o)

Skrevet

Her er forresten en link fra matportalen:

http://matportalen.no/artikler/2008/3/1204698454.93

Jeg har ikke lest VGs artikkel, men jeg stoler generelt lite på taboidavisene hehe.

Mesteparten av halalkjøttet som selges i Norge er faktisk norsk, tror jeg. Det slaktes i alle fall mye halal i Norge. Det er kosher-slaktet kjøtt som blir spesialimportert fra utlandet, det er ikke lov å drive med kosherslakting i Norge (lykkeligvis).

Skrevet

Nå har jeg lest VG-artikkelen. Matportalens artikkel er mer informativ - og mer beroligende. VG har satt ting litt for mye på spissen, kanskje, slik som de pleier. ;)

Skrevet

Jeg fikk svar på blodprøvene fra 1.kontroll i går, og er utrolig nok immun mot toxoplasmose! (som det vel er snakk om her).

Dvs. jeg hadde gjennomgått en infeksjon tidligere. Og jeg har til og med ikke hatt katt, eller vært noe særlig sammen med katter opp gjennom årene!

Derimot fortalte mamma at når jeg var lita og lekte i sandkasse,hadde jeg visst spist så masse sand at det nesten hadde blitt et problem :-) Hadde visst blitt helt sår bak! :-) Huffameg..

Og der var det nok katter rundt, så det kan jo være årsaken.

Men hvertfall: hvis du er veldig i tvil, så be om at de tester toxoplasmose på 1. kontroll (når de uansett tar blodprøve), kjekt å vite om man må være ekstra forsiktig, eller om man faktisk slipper :)

Jeg skal til Paris om en måned, så var bl.a. derfor jeg gjerne ville vite, da det er mye vanligere i bl.a. Frankrike.

Skrevet

Hei! Du maa nesten skrive litt om hva du regner som utlandet, lol. Dette raadet som du kom med om ikke aa spise noesk kjott kommer ikke jeg til aa folge, men har gjort det saa langt (for de jeg bor I det du kaller utlandet) og er I uke 14. Lykke til med aa prove aa folge opp alle raad.

Skrevet

Må bare legge til at det bare er 10-20% som har hatt det før, de på legekontoret sa det var sjelden de så noen som var immun, og lurte til og med på om jeg hadde fått vaksine mot det noen gang. (Det hadde jeg ikke)

Bare leste at det ser ut som mange regner med at de er immun, siden de har hatt katt. Kan godt være du er det, men ta blodprøve, så er du sikker, og ikke tar sjanser :-)

Skrevet

Nei, norsk kjøtt er nok HELT sikkert ikke verre enn annet kjøtt... Er vel heller en advarsel mot at en ikke skal tro at alt som er norsk er trygt :)

Tror ikke jeg ville stukket til Sverige og hamstra kjøtt for å si det sånn........

Skrevet

Det er liksom bare et eksempel til paa propaganda overskrift. Meg80 er veterinaer og jobber I mattilsynet - kjenner flere veterinaerer som gjor det ogf de er saa absolut til aa stole paa. Dessverre kan man ikke si at vg eller dagbladet er troverdighetenskilde. Sopple aviser.

Skrevet

Saltpølse/salami bør du uansett ikke spise (samme sjanger som spekeskinke og andre ukokte produkter).

Sørger du for at kjøttet er gjennomstekt, kan du spise det om det er norsk eller ei. Stekeprosessen dreper toksoplasmose-parasitten og gravide anbefales uansett ikke å spise rått kjøtt av noe slag/opprinnelse.

Skrevet

Hehe, jeg har bodd mange år i Ungarn, og har reist masse i diverse ikke-vestlige land hvor næringsmiddelhygienen har vært så som så. Men toxoplasmose, se det har jeg ikke klart å få! Typisk...

Skrevet

Miss Misantrop: Du har rett - det er typisk taboidaviser (og i og for seg journalister generelt). Problemet er at journalistene skriver saker om ting de ikke har peiling på. Resultatet blir at de plukker ut *deler* av sannheten, og vrir litt på den ettersom det passer saken. Det er ganske interessant å sammenligne det VG skrev, og det som sto på matportalen.no! Dessuten skal de ha en fengende sak og overskrift - det er vel ikke noen supersak at "norsk kjøtt er trygt hvis du steker det godt"... :S Selger ikke mye aviser, tror jeg! Hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...