Mamma Mirabell Skrevet 5. mars 2008 #1 Skrevet 5. mars 2008 Har en liten skjønn gutt på snart 10 mnd som aldri har skjønt det med å sove... Har hele tiden tenkt det at det ordner seg og går nok fint etter hvert,, Men enda har han ikke sovet natten igjennom og er våken maaange ganger i løpet av natten, hyler og skriker og blir skikkelig sint fordi jeg ikke tar han opp.. Nå har jeg prøvd alt og har gått tom for ting jeg skal gjøre for å få han til å sove.. Er det noen der uten med gode råd jeg ikke har gjordt kanskje?? Noen ting på helekost som funker?? Er desperat!!!!
BettyBoob Skrevet 5. mars 2008 #2 Skrevet 5. mars 2008 mini sov ikke en hel natt igjennom før han var 12-13 mnd. samme styret som hos deg, utrolig slitsomt, men sånn var det bare han hadde ikke vondt noe sted, var mett osv osv, men insisterte på å hyle flere ganger om natten - ofte måtte jeg ta ham inn til meg og roe ham og så sov han videre i senga mi. Eneste måten jeg kunne få meg litt øsvn på. Heldigvis sov han godt hele natten i sin egen seng til slutt
Mamma Mirabell Skrevet 5. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. mars 2008 huff ja bare noen mnd igjen da hehe Han sovner ikke i min seng heller, den eneste måten er vist jeg løfter han opp så han kan sove i armene mine når jeg står.. men det er ganske uaktuelt..hehe.. Andre med tips??
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 5. mars 2008 #4 Skrevet 5. mars 2008 Har det akkurat samme som deg med min på ti mndr. Har 7 uker igjen til ny termin så det merkes godt;-) Lykke til! Tror enkelte babyer bare er sånn. Hører mange som sier de har det på samme måte.
ZamZam Skrevet 5. mars 2008 #5 Skrevet 5. mars 2008 Har hatt to barn som ikke har vært så enkle med natten alltid. lager en liste med tips så kan du selv velge hva du vil prøve og hva du har prøvd.. - FÅ barnet til å sove selv på kvelden kan føre til at de sover bedre gjennom natten. Kos ( kan byttes ut med å lese, synge eller hva du vil og hvor du foretrekker) med han en halvtime før sengetid, sett deg ved siden av senga, men ikke ta han opp. Si med mild stemme nå skal xx legge seg, nå er det natt. Reiser han seg opp så legger du han ned igjen. etter fire-fem dager kan du legge han å gå ut av rommet. - KUNN vann på natten, ikke noe lys(bare lyset i gangen som lyser inn) , ikke noe stemme annet en nå er det natt, nå skal vi sove, ikke noe byssing eller laling. Sitt ved siden av sengen, legg han ned hver gang han reiser seg, prøv å ikke se på han og gjenta nå skal vi sove.( for deg selv kan det være ok å sette en tid, dette tar femten min så sovner han igjen) service om natten er en dreper. - En t-skjorte du har brukt slik at han kjenner mamma når han våkner. Ikke med melkeflekker på hvis du ammer! -Vær litt treg med å komme om natten, snakker jo selvf hvis han ikke er hysterisk, men surver litt. Hvis du kommer med en gang så han jo ikke tid til å sovne selv. Dryg tiden ut etterhvert, dvs bruk to min første fem nettene, tre min de neste fire, fire min de neste tre osv, selvfølgelig gjelder ikke dette hvis han er hysterisk. - Bli trygg i senga, la barnet få tilbringe litt tid i senga på dagen slik at senga ikke blir et vondt sted, men et godt sted for fred. -Legg i masse smokker slik at han selv kan finne smokken. -Ha mørke gardiner på rommet slik at han ikke har så mye lys som komemr inn. Ha masser av tålmod, vær staere enn han. Hvis du er KONSEKVENT! med å ikke ta han opp så lærer han etterhvert at det ikke lønner seg å ropee med mamma om natta. Det tar tid å lære dem å sove og det er såååå lett å bare gi inn fordi man blir så trøtt.. HVis du har mulighet så sov litt på dagen for å hente deg inn. Lykke til
Mamma Mirabell Skrevet 5. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 5. mars 2008 Takk for svar.. Har prøvd alt over dessverre... Han får ikke vann på natten, ikke kos, bruker ikke smokk, har kosepledd, har det mørkt, ligger en stund før jeg kommer inn, legger han ned og sier når er det natta sånn ca 20 ganger i løpet av natta, får ingen stimuli på natten, ikke noe lys på rommet og han sovne rfint av seg selv på kvelden kl 8.8.30.. Vel vel, må vel bare innse at han bare er sånn da, gruer meg tiljeg begynenr å jobbe igjen og han er sånn fremdeles... Var bortskjemt med 1mann som sov hele natten og gjerne til 9.30
ZamZam Skrevet 5. mars 2008 #7 Skrevet 5. mars 2008 Hos oss var det nr en som virkelig var problemmet, med nr to har det bare vært blåbær i forhold selv om han våkner litt. Eldstemann sov natta da han var 18 måneder gammel og det ved hjelp av naturmedisin blandt annet appelsinblonst dråper, men også ved hjelp av noe annet ( husker ikke hva det heter) som ble anbefalt av legen vår. Håper du finner ut av det, hvis du googler søvntips+babyer så kanskje du finner noe som kan hjelpe deg..
mai mammaen til to Skrevet 5. mars 2008 #8 Skrevet 5. mars 2008 sånn var min lille prinsesse og... hun sov aldri hele natten. hun kom alltid over i vår seng så ammet jeg henne og da sovnet hun stortsett til slutt... vi har alltid hatt problemer med å få henne til å sove... nå sover hun en del i vår seng. sover ganske urolig enda... men sover hele natten nå da... (er 22 mnd nå).... men i natt våknet hun kl 3 og sa hun ville stå opp.. ikke på tale sa jeg..og fant en flaske med litt vann i så sovnet hun heldigivs... jeg tror nok at det bare er sånn jeg at noen barn trenger mindre søvn enn andre... datteren vår kan legge seg i 8 tiden på kvelden og våkne kl 6... mens mange andre på samme alder må legge seg 18.30 og sove til både 8 og 9... det gjør ALDRI snuppa her iallefall ;( men det blir nok bedre og bedre etterhvert tenker jeg...
Mamman til Mari Skrevet 5. mars 2008 #10 Skrevet 5. mars 2008 Hei! Vi har urolige netter her også, men det går litt bedre nå enn for en stund siden. Velsa vår er litt over 9 mnd, og vi har ikke problemer med skrik og hyl, men litt mildere gråting/klaging. En stund tok vi henne inn til oss hver natt, men ingen sov særlig godt av det. Nå har vi lagt en madrass på rommet hennes, så vi ligger der ved siden av henne. Gjerne med handa inn gjennom sprinklene, da sovner hun ofte fort igjen. Nå har det vært to netter på rad hvor vi ikke har gått inn til henne før rundt halv 5. (før det har jeg gitt smokken 2-3 ganger). Så kan hun sove til kl 6-7. Vi voksne i huset bytter på å ligge inne hos henne, ofte er hun mer rolig med pappa'n enn med meg. Lykke til framover mot en god natts søvn i strekk :-)
SkravleFruen Skrevet 5. mars 2008 #11 Skrevet 5. mars 2008 Har hatt samme "problemet" som deg. Min gutt er over 2 år , og har så og si aldri sovet en hel natt igjennom. De nettene han har sovet hele natten, var han iallefall nærmere to år. Tips du kan prøve: - Ikke tilby verken mme/mm eller vann om natten - det blir fort en uvane som han kan våkne opp for å få servert, om det allerede er en vane, så prøv å legge en flaske med vann i sengen hans, kanskje han serverer seg selv?? - Vær konsekvente. Ikke ta han opp, og bruk kun korte minutter når du er inne for å roe han ned. Ikke la det være for stille. Av egen og andres erfaring virker det som om barn liker å sove i normalt "husbråk". - Prøv å la døren være på glipp, eventuelt ett lite nattlys - for å utelukke at han er redd - Dersom han bruker smokk - strø maaaange smokker rundt i sengen, slik at han kan finne dem selv Det bedrer seg etterhvert.. prøv å se forbi at dette er ett såkalt problem - og forsøk heller å se det som en utfordring. Du må nok venne deg til å tilpasse din døgnrytme etter hans. Sov litt på dagen (dersom du ikke er i jobb) - når han sover. Og gå heller å legg deg tidligere, slik at du får nok søvn du også. Få også avlastningen fra pappaen, og gjerne familie. (mini sover alltid natten igjennom hos besteforeldrene.. hmpf!!) Søvnmønster er så utrolig forskjellig fra barn til barn - og ikke minst fra søsken til søsken. For noen barn er det ikke ett problem at de sover dårlig på natten - så lenge det ikke går utover helsen da - noen "lærer" seg faktisk ikke dette før de er store barn! Lykke til videre! desverre finnes det nok ingen mirakelkur...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå