Gjest Rebel m/jente Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 Tenkte å lage hjemmelaget middag til henne jeg. Men er det noen som har noen forslag til hva? =) Har en haug med middagsglass liggende. oppi der er det jo gjerne plass til tre måltider (hun spiser ikke så mye til middag). hvis jeg steriliserer glassene og fryser mat i dem, holder maten seg i tre dager når jeg tar den opp fra frysen igjen?
NoDoubt Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 Jeg ville ikke fryst middag i de glassene, de er jo glass! Tror heller ikke du skal satse på oppbevare det 3 dager i kjøleskapet. Noen fryser middag i isposer. Selv kjøpte jeg små plast beger på butikken å frøys ned maten i.
ano`num *17.03.10* Skrevet 4. mars 2008 #3 Skrevet 4. mars 2008 Hva er negativt med å fryse glassene? Jeg har laget middag i de glassene! Har hørt mange andre gjøre det også?! Både de Nestle etc glassene, og vanlige syltetøyglass?
NoDoubt Skrevet 4. mars 2008 #4 Skrevet 4. mars 2008 Jeg hadde ikke gjort det. De er jo av glass og kan fort sprekke i fryseren.
ano`num *17.03.10* Skrevet 4. mars 2008 #5 Skrevet 4. mars 2008 Vi har akkurat startet med middag nå. Har ikke kommet lenger en potet, gullrot og kålrot. Neste gang tenkte jeg kanskje å tilsette brokkoli i tillegg? Stod flere gode alternativ i en bok vi fikk fra helsestasjonen. Når det gjelder resten er jeg nok like blå selv enda Kylling har jeg hørt flere snakke om. Men hvordan tilberede og lage den?
Gjest Rebel m/jente Skrevet 4. mars 2008 #6 Skrevet 4. mars 2008 Ok, tenkte ikke på at glassene kunne sprekke... Men da kan jeg jo bare kjøpe noen passende bokser da=) uansett, hvilke typer kjøtt kan jeg bruke? Helsesøster snakket om laks og potet er fint til de på 6 mnd, stemmer det eller har jeg misforstått? Hva med pasta, ris osv? Grønnsaker? Kan jeg tilsette noe krydder (urter) for å gi mer spennende smak? Mulig å lage hvitsaus av mme kanskje, og lage fiskeboller selv? Hehe... =)
ano`num *17.03.10* Skrevet 4. mars 2008 #7 Skrevet 4. mars 2008 Potet og grønnskaer generelt er en god start er det jeg har fått vite. Gjerne la de smake på en ting av gangen. (Ikke en hel middag med bare en ting, men en og en liksom) Krydder er helt utelukket. Vil tro at andre forvirrende smakstilsetninger i starten ikke er så lurt heller. De må jo lære seg å like alt det nye. På HS hos oss får alle boken "mat for spedbarn" ved 4mnd kontrollen. Her står det mange (gode) tips! Oppskrift til de første smaksmåltidene, 6-9mnd, 9-12mnd og veien videre. Kan skrive av til deg hvis du ikke har fått den.
Gjest Rebel m/jente Skrevet 4. mars 2008 #8 Skrevet 4. mars 2008 Ja helsesøster snakket om en bok jeg skulle få, skulle egentlig få den på 5.mnds kontrollen men hun hadde den ikke så skal få den på neste kontroll til uka=) Hun er ganske vant med forskjellig mat da, har fått grøt, middagsglass og fruktpure' i 2 mnd nå. Har ikke reagert på noe. begynte litt tidlig med 6-mnds glass også fordi hun ikke var så glad i 4mnds glassene, og hun elsker dem også=) Kanskje jeg bare skal vente til jeg får den boken av helsesøster da, så får jeg lage noe godt noe til henne=)
ano`num *17.03.10* Skrevet 4. mars 2008 #9 Skrevet 4. mars 2008 Jeg har brukt min en mnds tid nå, og den er ganske så slitt Kjempegrei å bruke! (";)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. mars 2008 #10 Skrevet 4. mars 2008 jeg ser ikke helt problemet med og bruke de glassene. lokkene utvider seg før glassene sprekker etter at de er åpnet og om det skulle sprekke (noe som aldri har skjedd meg, jeg bleier og fryse syltetøy i dem) så ser man jo det.
Odine! Skrevet 4. mars 2008 #11 Skrevet 4. mars 2008 Så lenge man ikke fyller glassene for fulle, sprekker de ikke. Og skulle de sprekke, så ser man det godt, slik at man får kastet dem før det blir griseri av det.
Shabby Cheap Chic Skrevet 5. mars 2008 #12 Skrevet 5. mars 2008 Jeg har fryst i sånne glass i over ett halvt år nå. Ingen har spekt her. Men må ikke fylle de for fulle da, Men det sier seg vel selv egentlig.
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #13 Skrevet 5. mars 2008 Rebel m / jente. det er ingen fare å bruke glass å fryse ned i . Bare husk å ikke fylle de helt. Har en bok med oppskrifter for barn, og under 6-7 mnd. fant jeg denne oppskriften som kanskje faller i smak? 1 dl vann 1 kyllingfile i terninger 1 potet i terninger 1 gulrot i terninger 1 ring ananas (evt eple / tørkede aprikoser) 1 ss olivenolje en halv ts med kardemomme. kok opp vann, ha i kyllingne sammen med potet og gulrot. ha i tørkede aprikoser om du bruker det. la de koke i ti min under lokk. ha i ananas/eple like før maten er ferdig kokt. kok i to min til. hell i olje og kardemomme og bland. Mos til passe konsitens. Selv er vi på smaksprøve stadiet. Så vi bruker ikke kjøtt enda. men velger du å introdusere kjøtt i 6-7 mnd alderen, bør det være rent kjøtt fra f.eks kylling, kalkun, lam, kalv eller okse. kylling er barnevennlig og passer å intr tidlig. Har flere oppskrifter om du ønsker ? men du kan også se på: http://www.barnemat.com/ http://www.dinbaby.com/forum/thread/136861815 Lykke til , jeg satser også på å lage maten selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå