2barnsmor86 Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 hva ville dere at barna deres skal lære å gjøre i en barnehage som ikke alle barnehager kan tilby?!
Alenemoder1snart2er tobarnsmor Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 en ting jeg savner i barnehagen til sønnen min er tannpuss! når jeg selv gikk i barnehagen pusset vi tenner etter måltidene, men nå sier de at det blir så styrete med 20 barn og tannbørster etc. jeg synes det er litt merkelig at de ikke kan få det til, ungene er jo vanligvis gode til å vite hva som er "sin" kopp og tannbørste. ellers så kunne jeg ha tenkt meg at de lærte et annet språk, feks. engelsk.
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 4. mars 2008 #3 Skrevet 4. mars 2008 Er veldig fornøyd med opplegget i bhg til Amalie. Dem fokuserer veldig mye på opplæring i språk, utale ting riktig o.l. Dem har dotrening der.. De har egen dag som er musikkdag der ungene lærer og spille på instrumenter, sanger o.l..
Madde/sommergutt:) Skrevet 4. mars 2008 #4 Skrevet 4. mars 2008 Jeg jobber i en barnehage hvor vi pusser tennene til barna etter frokosten.. vi er 43 barn på denne basen, og det er ikke noe styr i det hele tatt.. så lenge barna har fått det inn som en daglig rutine, så går det nesten av seg selv. Så det tror jeg kommer mer av holdningen til di voksene i barnehagen at det er mye styr. Selv synes jeg at dette er en kjempefin rutine, og at alle barnehager burde innført dette. Kanskje det går an å ta det opp til diskusjon i foreldregruppen, å få gjort noe med det:)
lillefot Skrevet 5. mars 2008 #5 Skrevet 5. mars 2008 Alenemoder1snart2 Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet og det er opp til hver enkelt barnehageeier hvordan deres egen rammeplan er. De fleste private bhg har litt flere "goder" enn kommunale. Du kan jo selv tenke deg hvordan det ville gått hvis du som eneste personal på en avdeling med 20 barn skulle ha ansvar for å pusse barnas tenner. Sånn jeg ser det er det foreldrenes oppgave å pusse barnas tenner to ganger om dagen. Flere pusser om dagen sliter på emaljen og kan skade tennene. Og til slutt; barnehagen skal være et sted for lek. Opplæring i språk kommer når de er 6 år, og det er skolens ansvar! Synes du virkelig at små barn skal bli fratatt enda mer lek enn de allerede er blitt? Hvorfor skal de lære engelsk når de er mindre? Hvem sitt valg er det? Hvor kommer barnets medvirkning inn? Styrer i kommunal barnehage
☆twinkle twinkle Skrevet 5. mars 2008 #6 Skrevet 5. mars 2008 syns ikke at læring nødvenidvis er det motsatte av lek..Min datter så foreksempel på engelskbarnetv som hun elsket og jammen kom det ikke trillende noen engelske ord også...Noen som har litt mer pedagogisk opplæring enn meg vil nok klare å leke dette inn hodene til de små uten at det blir frarøvet noe som helst og heller ikke trenger å bruke tv ..de har enormt god plass i hodet sitt vettu...barn som har to språklige foreldre kan veldig ofte to språk fra de begynner å snakke..å om de ikke sier så mye så forstår de vertfall..
☆twinkle twinkle Skrevet 5. mars 2008 #7 Skrevet 5. mars 2008 kunne forresten tenkt meg at det var mest mulig ute og at de lærte sport..men mest mulig fri lek de første årene.. Dette setter jo ofte grunnlaget for hva de velger senere ....
skimre Skrevet 5. mars 2008 #8 Skrevet 5. mars 2008 håper da virkelig ikke at det kun er 1 personal pr 20 barn i kommunale barnehager... da er det vel kke bare tannpuss det blir vanskelig å gjennomføre...
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 5. mars 2008 #9 Skrevet 5. mars 2008 Er veldig fornøyd med barnehagen til snuppa, de lærer utrolig mye der og hun stortrives De har nytt tema hver måned der de tar opp forskjellige ting og har det som en rød tråd gjennom hele måneden, samt de har et eget steg for steg opplegg med å lære om følelser, å uttrykke og å forstå andres følelser o.l. samt de har mye utetid, og det er et godt sosialt samspill mellom alle barna, fra eldst til yngst
lillefot Skrevet 5. mars 2008 #10 Skrevet 5. mars 2008 Det skal nå være 3, men med masse sykdom og innsparing og stopp av vikarbudsjetter, så er det ofte realiteten i rike Norge.
Jannamor Skrevet 5. mars 2008 #11 Skrevet 5. mars 2008 vil bare si at jeg er helt enig med twinkletwinkle. Jeg utdanner meg til å bli spesialpedagog og en av mine grunnsteiner er læring gjennom lek. og hvorfor? Fordi det er barnas instink å lære seg selv ting! de leker for å lære. HVorfor ikke bruke lek mer aktivt i læringsprosessen? Det er i hvertfall min grunnpilar.. hehe
Glad-mamma:) Skrevet 5. mars 2008 #12 Skrevet 5. mars 2008 Jeg må si meg enig med lillefot i det hun skriver! Alvoret kommer tidsnok den dagen de begynner på skolen.
enik<3M06&L08<3 Skrevet 5. mars 2008 #13 Skrevet 5. mars 2008 jeg har egentlig ikke noe spesielt mer jeg vil de skal gjøre i bhg der min sønn går... de lærer og sitte pent og spise, og vanlig bordskikk, vaske seg på hendene osv. de synger sanger og leser eventyr osv, samtidig som du har forskjellig ting de skal lære i en periode. akkurat nå var det vist fargen gul:) de er alltid ute mellom frokost og lunsj og leker, noen ganger går de på tur osv. etter lunsj sover de, og de siste timene varierer det om de en inne eller ute. jeg syntes dem haren veldig fint opplegg, jeg pusser selv tenne hans, så ser ikke noe grunn til at de skal måtte bruke tid på det...
mammaen til Andreas+Karoline Skrevet 5. mars 2008 #14 Skrevet 5. mars 2008 En liten avsporing etter å ha sett innlegg lengre oppe her: Jeg vil bare si at 1 person på 20 unger i en barnehage er under enhver kritikk. Da burde avdelingen være stengt!! Tenk på sikkerheten!! En person kan ikke passe på at 20 barn fra har det trygt, hverken ute eller inne. Hva hvis du må skifte en bleie eller 20 i løpet av dagen? Hva hvis du må følge noen på do en 10-30 ganger? Da er de andre barne uten tilsyn..Og hvert dobesøk tar 3 minutter i snitt. Det blir en time til sammen da 19 barn er uten tilsyn. + bleieskiftene... Og da hjelper det ikke hvor snill og flink og dyktig den ene på jobb er altså, men det er ingen som har øyne i nakken og som klarer å holde oppsyn med så mange absolutt hele tiden. Det hadde jeg som mamma ikke funnet meg i hvert fall. Og jeg synes ikke de ansatte skal finne seg i det heller. Totalt uforsvarlig.
Alenemoder1snart2er tobarnsmor Skrevet 5. mars 2008 #15 Skrevet 5. mars 2008 Til lillefot Spørsmålet i denne debatten er hva man ønsker at barna skal lære i barnehagen som de ikke allerede gjør der. Altså nye ideer, til ei som selv har lyst å starte barnehage. Skjønner ikke hvordan du kan kritisere mine ønsker om hva barnet mitt skal lære i barnehagen? Det er ikke det som en hensikten med denne tråden. Her skal man komme med sine egne ideer og ønsker. Til info så går mitt barn i kommunal barnehage, de er tre voksne på 20 barn, (en avdeling, totalt er det 80 barn i bhg.) og jeg er superfornøyd med barnehagen som helhet. De har språkgrupper, de har gymlek flere ganger i uken, de er mye ute i naturen, har fine formingsaktiviteter og også masse frilek. De som jobber der er noen herlige damer som både sønnen min og jeg er veldig glade i.
lillefot Skrevet 5. mars 2008 #16 Skrevet 5. mars 2008 Det er ikke kritikk av dine ønsker, men spørsmål. I hovedsak skal personalet være der for barna, og det høres ut som en super bhg barnet ditt går i hvor de ivaretar leken både i styrte og frie aktiviteter. Jeg bare forstår ikke hvorfor ikke barn kan være barn så lenge de kan. Det er altfor mange voksne som skal legge føringer på barna at de ikke lenger har medvirkning over egen bhg hverdag.
Frøken Tredjegangs Skrevet 5. mars 2008 #17 Skrevet 5. mars 2008 Jeg ville betalt mer i måneden for at det skulle være mindre barn pr. voksen. Slik at hvert barn blir hørt, sett og observert på alle måter..
Alenemoder1snart2er tobarnsmor Skrevet 5. mars 2008 #18 Skrevet 5. mars 2008 ah, skjønner litt bedre hva du mener nå enig i at det er viktig at barna får leke fritt også og ikke styres hele tiden. jeg er nok litt preget av at jeg selv kjedet meg gjennom barneskolen fordi jeg var litt tidlig med lesing etc. (satt i barnehagen og leste bøker for de andre barna...hehe) sønnen min er også veldig opptatt av bokstaver og språk og spør hele tiden, hva står det der, er det på engelsk etc. etc. prøver å bremse ham litt fordi jeg husker selv at det var kjedelig å lære "lisa ser sol" når man leste Frøken Detektiv hjemme... det er et lite luksus-dilemma. men dette er jo egentlig en helt annen debatt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå