Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper her er noen som er flinke til å bake som kan hjelpe meg litt!

Prøver å lage denne sjokolademoussekaken:

http://www.aperitif.no/index.db2?id=67&oppskriften=34614

Har lagd bunnen etter oppskriften. Piska eggedosis, og blanda inn mandler, kakao og appelsinskall. Stekte litt lenger enn det stod men likevel ble den helt rå. Helt klissete. Det var derfor også umulig å få den ut av formen i en hel kake. Noen som ser om det kan være noe feil i oppskriften, eller som har noen logisk forklaring på hvorfor den ble rå? Har nemlig laget den en gang før og det samme skjedde da..

Det jeg gjorde sist var å bare forme den oppsmuldra kaken sammen, den ble da litt mindre enn springformen. Så når jeg tok på fyllet la det seg også rundt kaken og ut til formen. Så det ble en veldig fin og jevn kant og kaka både så fin ut (utenpå) og smakte godt. Men bunnen var jo likevel rå. Kan kanskje få vondt i magen av sånnt?

Lurer på om jeg kan gjøre det samme denne gangen, eller om jeg bør begynne på nytt, og hva jeg evt må gjøre annerledes for at den skal bli riktig..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja... er mandlene helt finmalt, som støv omtrent, eller er de hakkede bare? Dersom mandlene ikke er helt finmalte, kan det lønne seg å riste dem med litt melis før du bruker dem i kaka, ellers synker de gjerne rett til bunns. Da blir gjerne kaka litt tung... Samme gjelder dersom du vil ha nøtter i andre kaker og..

Har ingen andre råd jeg :)

Skrevet

Leste oppskrifta en gang til. Er jo ikke mel av noe slag i den, så det er kanskje meninga at den skal bli litt tung og seig også?

Skrevet

HI her,

begynte akkurat å lure på det, om den kanskje skal være sånn, den smaker i alle fall godt. I så fall trenger jeg ikke bekymre meg for magevondt regner jeg med.. Hvordan kan jeg finne ut det da?

Neste gang kan jeg kanskje legge bakepapir i bunnen for at det skal være mulig å få den ut som en hel kake?

Skrevet

Å, pleier alltid kle forma med bakepapir :) Men da blir den perfekt nestegang da! Til neste bakeprosjekt anbefaler jeg detsoteliv.no ;D

Skrevet

Jeg vil tro den skal være sånn. Bruk bakepapir i forma og smør kantene godt.

Tror ikke du skal bekymre deg for magevondt, depleier jo ikke å være et problem å spise eggedosis, kakao, appelsinskall eller mandler!

Eller du kan lage en annen nøttebunn i stedet, det vanlige er jo å piske eggehviter og sukker stivt og blande inn nøtter/mandler. Da vil du få en bunn som er mer tørr etter steking.

Og kaka høres kjempegod ut, skal prøves!

Skrevet

Takk for svar. Da bestemmer jeg meg for at kaka ikke er så mislykket likevel. Og kanskje jeg prøver med pare eggehvitene neste gang. Og skal helt klart kle formen med bakepapir.

Veit ikke hvorfor jeg tenkte sånn på magevondt. Sant det du sier. Er det de kakene som har mel i seg man kan få vondt i magen av viss de er rå? Eller er det bare noe mamma har lært meg for at jeg ikke skal spise så mye deig? ;)

HI

Skrevet

Hei.

Kaka er nok ikke helt mislykket:) Når en lager mandelbunn med hele egg blir kaka litt mer seig og kan virke litt rå. Går ann å blande litt melis for å se om det blir bedre. Ellers er det veldig vikttig at eggedosisen blir godt pisket. Det er ofte det som er problemet at vi ikke har tid til å piske godt nok.

Hilsen En konditor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...