roxanne Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 Med mosede kikerter i, havremel og kli. Jeg lurer på om den blandlingen kommer til å heve... :-)
roxanne Skrevet 5. mars 2008 Forfatter #2 Skrevet 5. mars 2008 Det ble rundstykker av prosjektet mitt (type hamburgerbrød) og de ble faktisk gode :-)
meg & to små vampyrer Skrevet 5. mars 2008 #3 Skrevet 5. mars 2008 Hevet de? Jeg baker rundstykker hver uke, og tenkte på kikerter (som er så godt) her om dagen. Jeg pleier å bruke masse nøtter, finhakka, kjerner og slikt, smmalt speltmel og de blir veldig gode:)
roxanne Skrevet 5. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 5. mars 2008 Deigen hevet fint, men de ble jo selvsagt ikke så luftige som hvetebakst. Jeg pleier å kjøpe 2 kg poser m/kikerter som jeg legger i vann over natten - skifter vann og koker de ca. 1 time. Fryser de ned når de er avkjølte. Da jeg tok opp (1/2 l.) fra fryseren tinte jeg de opp i mikroen - kjørte de i foodprosessor m/revne gulrøtter, vann, litt olje. Blandingen var da lunken da jeg blandet det sammen med havremel, tørrgjær, litt kli, solsikkefrø, gresskarfrø, fin sammalt hvete og litt hvetekim. Formet de ut som hamburgerbrød, deigen ble litt sånn marsipanaktig, men lett å forme. Etterhevet de før steking. Kjempegodt med salatblader, magerost, tomat og litt skinke i :-) Det var frokosten i dag :-)
roxanne Skrevet 5. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 5. mars 2008 PS hadde også bittelitt salt i + 1 ss Splenda (kunstig søtningsmiddel)
meg & to små vampyrer Skrevet 5. mars 2008 #6 Skrevet 5. mars 2008 Ok, kanskje jeg skal prøve det en gang. Jeg er stor fan av kikerter og putter de i all salgs gryter så ofte jeg kan, smaker jo så godt. Men jeg bruker de på boks da:)
MamiMaribel Skrevet 5. mars 2008 #7 Skrevet 5. mars 2008 Det hørtes godt ut ! Har du ingenting hvitt mel i ? Spise barna det ?
roxanne Skrevet 5. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 5. mars 2008 Jeg har ikke gitt det til ungene ennå, de er litt kresne mht til grovt brød :-)
roxanne Skrevet 5. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 5. mars 2008 Spesielt brød som det er frø og store korn i.
meg & to små vampyrer Skrevet 5. mars 2008 #10 Skrevet 5. mars 2008 Om det er kunstig søtning i er det kanskje ikke noe for de minste barna uansett? Men man kan jo droppe det da.
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #11 Skrevet 5. mars 2008 Lyst til å prøve disse! Men for oss som ikke bare tryller frem bakverk uten oppskrift, kunne du krevet sånn ca hvor mye du bruker av hver ingrediens, og hvor mange brød det blir?
roxanne Skrevet 5. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 5. mars 2008 Jeg er en slumpebaker - bruker bare oppskrifter når jeg baker kaker. Blander alt det tørre og har i lunken væske til passe deig. Neste gang jeg lager dette så kan jeg jo måle opp ingrediensene :-) Men disse rundstykkene blir mye mer kompakte enn vanlige rundstykker - men så metter se jo desto mer.
Tally Skrevet 5. mars 2008 #13 Skrevet 5. mars 2008 Det hadde vært kjekt å fått oppskriften, ja. Legger du det ut her eller? Her er oppskrift på et annet brød uten mel (som jeg fant her inne...) Lollypops Ketolysegrovbrød: 3 dl (en boks) Cottage Cheese 7 egg ½ ts salt 100 g kruskakli 100 g sesamfrø 200 g linfrø 1/2 dl matolje Linfrøene legges i bløt i 2-3 timer. Avrennes godt i sikt. Skyll gjerne frøene i sikta mens du rører rundt for å "vaske bort" litt av guggen. Eventuelt kan du knuse frøene eller kjøpe ferdigknuste linfrø. Det blir enda bedre. Eller bare bruke de tørre, men da kan ikke kroppen fordøye dem. Ta egg og CC i en bolle, og mos det mes stavmikser, kjøkkenmaskin el.l. Bland så alle ingrediensene godt, og hell dem i brødform(er). Brødet hever bittelitt, men ikke mye. Må stekes leeeenge. Ca to timer på 190 grader. Kanskje tilogmed lenger, litt avhengig av ovnen din. Når brødet er ferdigstekt må det legges til avkjøling på rist over natten (hele dagen om du steker det på morgenen). Hvis det ikke får avkjøles luftig/stekes lenge nok blir det lett klissete. Husk å bruke bakepapir i forma. HERLIG brød. Faller ikke sammen når det er avkjølt heller. Det inneholder i underkant av 3 g karbo g karbo per 100 gram, litt avhengig av merket på ingrediensene, så man kan tillate seg å spise litt av det også. Serveres gjerne med et salatblad på, litt hvitost og agurk og paprika på. Så får man de viktige grønnsakene også. NAM!!! :-)
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #14 Skrevet 5. mars 2008 Det hadde vært strålende! Venter i spenning.. ;0) Skal prøve litt selv også..hørtes veldig veldig godt ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå