Gjest vierge&musovic Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 ...så lenge det gagner kvinnen. Det nye permisjonssforslaget gagner tydeligvis mannen og da er det et steg i feil retning. Hvorfor vet jeg ikke, da det burde være kjempefint for dere å slippe å være hjemmeværende husmødre og undertrykte. Det forstår jeg ikke. Det er jo dere som motarbeider likestillingen ved å ikke la far få være hjemme. Dere som gjør dere til husmødre, for åh, det er så koselig og sånn vil dere ha det. Hvorfor er det ikke likestilling så lenge det er snakk om mannen? Hvorfor er det da et steg i feil retning? Er mannen så likestilt at han ikke har en dritt i hjemmet å gjøre? Dere snakker om at åh, mannen skulle vært hjemme, han skulle hatt bl, han skulle ha født, han skulle få sett hvordan det var å være hjemmeværende! Vel, nå kommer det jo et forslag om det og da griner dere på nesa fordi noen skal stjele permisjonen deres? Kan noen forklare meg hvorfor en eventuell tredeling er et steg i feil retning likestilling?
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 Sånn det er nå, har mor 9 uker, far har 6, resten kan deles. Hvorfor skal staten bestemme hvem som skal være hjemme da? Det bør da være opp til hver enkelt familie, eller?
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 4. mars 2008 #3 Skrevet 4. mars 2008 Fordi det er like mye tvang begge veier. Med den ordningen som er i dag har mor krav på 9 uker og far krav på 6 uker. Med en tredeling får mor krav på 3 måneder som ikke kan overføres til far. Hvis mor da er student, feks, kan ikke disse foreldrene velge at far skal ta hele permisjonen fordi mor må følge studieprogresjonen. Nei, mor må være hjemme i 3 måneder, ellers mister man de tre månedene. Og hvis far av en eller annen grunn ikke kan være hjemme, enten fordi han har eget firma eller ikke har opparbeidet seg rettigheter, feks når far er student. Det finnes sikkert også en masse andre situasjoner som jeg ikke tenker på, fordi det finnes masse familier som ikke har en a4-situasjon. Og som alle andre regler er disse laget ut fra a4-situasjoner. Det er forsåvidt greit det, så lenge det finnes skikkelig regler for de menneskene som er i andre livssituasjoner.
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #4 Skrevet 4. mars 2008 Jeg beklager, men innlegget ditt vitner om fordommer, forutinntatte holdninger, og en tilsynelatende mangel på forståelse for hva andre skriver. Hadde du fulgt med i debatten her inne hadde du sett at de fleste som er imot har problemer med tvangsaspektet ved det, ikke tanken om at far skal mer inn på banen. Innlegget ditt har en så ekkel ovenfra og ned-tone at jeg ikke tror du forventer saklige svar.
Gjest vierge&musovic Skrevet 4. mars 2008 #5 Skrevet 4. mars 2008 syns nå heller ditt innlegg var mer ovenfra og ned jeg. Når jeg ser innlegg som "tredeling - et tilbakesteg for ammingen" er det jo klart at folk ikke ønsker likestilling...
Gjest vierge&musovic Skrevet 4. mars 2008 #6 Skrevet 4. mars 2008 Er helt enig at det med tvang er idiotisk. Det skulle jeg ha presistert i HI. Jeg leste forøvrig idag at tredeling ikke skjer før ALLE pappaer generelt har krav på permisjon.
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #7 Skrevet 4. mars 2008 Jeg har ikke tenkt å påstå at jeg svarte deg i min mest imøtekommende tone nei. Jeg synes fortsatt hovedinnlegget ditt var noe uspiselig i tonen. Likestilling vs. amming? Hva slags måte er det å se det på da? Amming anbefales til barnet er 2 år, det utredes om fullamming skal anbefales i barnets første 9 måneder, ikke bare 6. Noen klarer ikke pumpe, noen jobber så langt vekk fra hjemmet at ammepauser ikke er et reelt alternativ. Noen barn ammes fortsatt hver tredje time når de er 8 mnd gamle, hvilket er bra for dem. Ammerelaterte problemer er en realitet i den debatten, men det blir trivialisert i likestillingens navn. Også kommer innlegg som ditt. Beklager at jeg ikke nikker og smiler, men jeg synes tvang er prinsipielt feil. Også i dette tilfellet. Dessuten mener jeg at skal vi kjempe for likestilling på alle områder så får vi gjøre det skikkelig, på alle arenaer. Forsvaret, lønn, barsel og fødsel, omsorg, kjønnsroller, arbeidsliv; privat som offentlig. Personlig synes jeg mange kvinner er egoistiske når det kommer til deling av permisjonen, men jeg klarer ikke være enig i den tvangen som er oppe til diskusjon nå.
Gjest vierge&musovic Skrevet 4. mars 2008 #8 Skrevet 4. mars 2008 Skal vi ha 2-3års permisjon da? Det er faktisk sant det jeg sier. Mange tviholder på sin permisjon for å være hjemme, for det er deres "jobb". Hvordan kan folk kalle det et steg i feil vei ved at mannen kommer mer på hjemmebane? Utifra disse sidene burde kanskje mannen vært litt mer på hjemmebane... (ref. alle tråder om menn som ikke gjør en dritt) Jeg har ikke bedt deg forsvare deg heller.
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #9 Skrevet 4. mars 2008 Jeg har aldri sagt noe om at vi skal ha 2-3 års permisjoner, og synes det høres ekstremt lite smart ut sånn samfunnsøkonomisk sett. Jeg sier heller ikke at det er feil at mannen skal komme mer på banen hjemme. Mange menn burde definitivt komme mer på banen. Jeg blir oppgitt over folk som trivialiserer ammeproblematikk. I min verden vitner det om manglende forståelse. Jeg synes også det er feil å sette amming opp mot likestilling. Og jeg er ekstremt imot tvang. At noen kvinner tviholder på permisjonen sin er ikke et statlig anliggende i min verden, men et problem i private forhold. Å tvinge folk til å dele permisjonen mer 50/50 er et overtramp mot de familiene og personene en sånn deling ikke passer. Ikke alle vil være hjemme med barna, enten de er kvinner eller menn. Kamp for likestilling og likelønn kan fint kjempes for ved andre midler enn å gripe inn i folks privatliv på den måten. Foreksempel ved å anerkjenne treårig høyskoleutdannelse likt lønnsmessig, enten det er sykepleiere eller ingeniører. Jeg mener denne kampen kjempes i feil ende. Du må gjerne mene noe annet. Jeg føler ingen trang til å forsvare meg heller. Jeg forklarer mitt standpunkt. Og ellers ga jeg deg rett i at mitt svar til deg ikke var videre vennlig.
Gjest vierge&musovic Skrevet 4. mars 2008 #10 Skrevet 4. mars 2008 Jeg syns også det å sette amming opp mot likestilling er feil, men det er faktisk ikke jeg som startet det "Det er jeg som ammer og jeg som har krav på mest permisjon" "Det er MIN permisjon". Da er det faktsik ikke likestilling lenger. Det er det jeg mener. Jeg er helt enig i tvangsaspektet. Det skal ikke være nødvendig. Men far bør virkelig komme mer på banen og det mener jeg. Det handler også om likestilling at han får være likestilt i hjemmet istedet for bare kvinnen. Litt vanskelig å forklare meg her siden jeg er litt trøtt men jeg håper du forstår hva jeg mener, om det en kom litt kvast ut i HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå