Gå til innhold

Dere som har søsken her........


Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste følgende settning i en barne og ungdoms arbeider bok:

 

" Vi vet også at barn er med på å påvirke sine omgivelser slik at regler og grenser endrer seg. De som har yngre søsken har trolig opplevd dette, kanskje med en følelse av irritasjon og urettferdig behandling, når foreldrene har endret reglene og grensene fra det eldste til de yngste barnet."

 

Stemte dette i deres familie? Fortell også om du er eldst yngst eller hvilket nummer du er i søskenflokken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er eldst i søskenflokken og jeg har ikke tall på hvor mange krangler det har vert opp gjennom årene om akkurat dette..

foreldrene mine forandra reglene hele tiden for minsta,gullungen...BLÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ

Skrevet

jeg har en lillesøster som er 3,5 år yngre enn meg. Jeg var fryktelig sjalu da hun ble født. Etterhvert som hun ble litt større fikk hun grine seg til absolutt ALT - og ofte endte det med at jeg, fra alder 6 år og opp til slutt ga opp å få viljen min og sa : bare la Ida få det så hun slutter å skrike... Ikke moro, mamma har beklaget dette MYE i ettertid, at jeg alltid måtte vike for hennes ønsker/skriking....

BLÆH!!!

Skrevet

Eldst. Ja grensene til min yngste bror var "løsere" en mine, men aldersforskjellen mellom oss er så stor at jeg aldrig har irritert meg over det.

Skrevet

Jepp, stemmer her ihvertfall. Jeg er eldst, søstra mi er nesten 3 år yngre enn meg.

Mamma og pappa var myyyye strengere med meg enn med henne da vi var i tenårene.

Jeg fikk blant annet ikke lov til å SMAKE alkohol omtrent av pappa før jeg fylte 18. Men til søstra mi så var han og kjøpte øl til henne da hun var 17... Husker jeg syns det var fryktelig urettferdig.

Men det hadde vel gått bra med meg, så da turde dem vel å slakke strikken litt når det gjaldt henne:-)

Nå i dag ler vi av "forskjellsbehandlingen".

Skrevet

jepp, er eldst og alt var strengere med meg enn mine to yngre søsken, var et irritasjons moment som ungdom, nå bryr jeg meg midt på ryggen.. både lille bror på 28 og lille søster på 18 bor hjemme og nyter alle de goder de kan.. jeg har klart meg selv siden jeg var 16 og priser meg lykkelig for den selvstendigheten jeg har i meg :)

Skrevet

Jeg er yngst av meg og søsteren min, og det stemmer nok her også.

Jeg fikk lov til mye mer enn henne.

 

Kommer til å prøve å være bevisst på akkurat det når det gjelder mine egne barn. Har ikke lyst at eldste skal føle seg forskjellsbehandlet.

Skrevet

Næææææ ikke noe forskjell her. Jeg er yngst, 9 år yngre enn den nest yngste, av 6 barn. ;-)

 

 

Skrevet

Jeg var sjalu som unge på min søster som er litt over 2 år yngre. Men foreldrene mine gjorde ikke forskjell ¨på oss der. Men det jeg merker er at de var strengere med meg når det gjalt festing enn henne. Jeg hadde drukket meg full på fest og fikk kjeft enda jeg da var nesten 18. søstra mi gjorde det samme, hun ble sjenket full med hjemmebrent av tanta vår. De synes synd på henne, jeg prøvde å si at hun hadde skyld i det selv at hun ble dårlig av hjemmebrent for hun vet jo at tanta og onkelen vår ikke drikker annet enn hjemmebrent når de er ute på fest osv.

Skrevet

her har grensene blitt løsere og løsere ja!!

 

jeg hadde veldig strenge grenser når det gjaldt leggetid, godteri, sove hos venner i hytt og vær...

 

vi er 4 søsken hvor jeg er eldst..og minstesøsra mi på 11 år har nesten ikke grenser! Hun vokser opp som ei flott jente, det er jeg ikke i tvil om, og er veldig glad for at mamma og dem slakka litt på grensene, for jeg tror jeg hadde det litt vel strengt:o) (og mamma sier nå at hun er enig i det)

Skrevet

Da får vi prøve så godt vi kan, å lære av våre foreldre slik at våre barn ikke får det på samme måten som vi gjorde :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...