nickoline og supermann Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 Ser her inne at jeg kanskje kan ha krav på noe OS og studiestøtte. Har egen avtale med far angående bidrag og samvær. skal på FVK i morgen, for avtale. Men så sier han på telefon at vi går for den avtalen jeg får mest for. Han vet at jeg aldri vil nekte han samvær med gutten. Og sånn vi har avtalt til nå, så kan han komme til oss så ofte han vil, samt ha han de dagene/nettene jeg jobber. Dvs 7 netter og hver 3. helg foreløpig. regner med at det blir anderledes etterhvert som gutten blir større.... Men jeg får vel mest utbytte av å ha full foreldrerett. Eller får jeg det samme hvis vi deler feks 60/40 i en kontrakt? avhenger stønaden av prosentdelingen? Dette blir spekulasjon.... - heng meg!!!
jegvilogsåhaettnyttnickidag! Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 Så lenge du har hovedomsorgen fyller du vilkårene for stønader fra nav. Det er kun i forhold til bidraget fra bf at mengden samvær har noe å si. Om dere har delt foreldreansvar eller ikke har ingen betydning i forhold til de økonomiske rettighetene. Det viktige er at dere oppgir korrekt samvær til nav. Enkelte her skriver 60/40 når det reelle er 50/50 pga stønader- dette medfører anmeldelse for trygdemisbruk når det blir oppdaget (stadig fler saker) og med dagens stønadsnivå er det få mnd med ytelser før man er oppe i summer som medfører ubetinget fengsel. Bekjempelse av trygdemisbruk er et satsningsområde hos nav... Anbefaler derfor alle å være ærlige... I forhold til bidrag bør du "leke" litt med forskjellige alternativer på bidragskalkulatoren på nav.no, da får du et lite bilde av hva slags konsekvenser fordeling av netter vil ha i forhold til bidraget. For å få os var iallefall vilkåret at bidraget innkreves via nav.. viktig å være oppmerksom på .. tror dere kan ha privat avtale ( ikke fastsatt via nav) men at dere ikke kan avtale lavere bidrag enn det nav ville fastsatt ( igjen bidragskalkulatoren) om du skal ha os, dette fordi os og øvrige stønader er suplementære til vanlig forsørgelse ( det er tross alt skattepenger som deles ut..) . Lykke til !
nickoline og supermann Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 4. mars 2008 det du sier er at hvis jeg skal søke os ( kanskje 2000 kroner) så må bidraget fra far betales via nav.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #4 Skrevet 4. mars 2008 Det var iallefall et vilkår tidligere. Saksbehandler vil informere deg om dette, jeg mener at det også var et vilkår om at det ikke kunne være lavere enn om det skulle fastsettes via nav. Lenge siden jeg jobbet med dette og finner ikke rudskrivet ute på nav sidene lengre...
nickoline og supermann Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 4. mars 2008 Ok. Men får jeg avslag vil vi jo betale rett til hverandre. får snakke med nav. tror ikke jeg får os, men kan jo prøve
jegvilogsåhaettnyttnickidag! Skrevet 4. mars 2008 #6 Skrevet 4. mars 2008 absolutt verd et forsøk.. Anbefaler imidlertid innkreving via nav med privat avtale også ! Litt avhengig av hva du tjener får du da forskudd om bf skulle få et " anfall" av mindre samarbeid en gang i fremtiden... desverre ikke så uvanlig at dette kan endre seg i perioder... likeså er dere da i systemet i forhold til bidragsgjeld etc OM en slik situasjon skulle inntreffe i fremtiden..Dette koster ingenting for hverken han eller deg, han får bare en giro derfra hver mnd i stedet for å måtte huske på å betale til deg..
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #7 Skrevet 4. mars 2008 Dei har gått vekk frå dette vilkåret, fordi no får ein heile bidraget far betaler. før gjekk ein del av bidraget tilbake til staten for å dekke inn litt av OS.
nickoline og supermann Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 4. mars 2008 så vi kan lage vår egen bidragsavtale. men os blir regnet ut fra hva jeg får av far. så det kan lønne seg for oss at jeg på avtalen mottar kun det jeg har krav på. avtalen er nemlig at jeg skal få noe mer! Han vil at vi skal ha det best mulig...
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #9 Skrevet 4. mars 2008 størrelsen på OS(overgangsstønad) blir ikkje regna ut etter kva du får av far i bidrag. Det er kun di arbeidsinntekt som påverkar OS. Du kan ta imot meir i bidrag frå far om han vil betale meir:)
nickoline og supermann Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 4. mars 2008 ok, men den bidragskalkulatoren "skønner jeg ikke" synes det bidraget blir alt for høyt. jeg gjør noe galt et sted
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #11 Skrevet 4. mars 2008 Gi meg opplysningane, så skal eg prøve å sjå om eg finn det ut:)
nickoline og supermann Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 4. mars 2008 ok- tar de utgangspunkt i siste likning? barn født 11.04.1006 jeg kommer til å tjene 280 000 ca. skatteklasse 2, utvidet barnetrygd. 60% barnehage, 661 i ks. far la oss si 300 000 ( men kan komme til å tjene 4-500 000 i 2008- det får vi ta underveis)skatteklasse 1. vi bor begge alene vi vil ha en fordeling på 60/40 omtrent. ikke mer ihvertfall. Jeg har ikke lyst å tyne far for hvert øre, men vil være sikker på at jeg får det jeg skal ha ihvertfall.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #14 Skrevet 4. mars 2008 Kom fram til 800,- med 9-13 netter hos far i mnd. Dette må du ikkje sette som "sannhet", for det er ikkje sikkert eg har gjort rett eller forstår alle opplysningane. Har du barnepassutgifter? evt stønad til barnepass? det sto ikkje. Bidragsevnen hans er større(over 6000), men han skal berre betale 800,- utfra kva det kostar(statlige regulativer) å ha barnet og kva du og han tjener, samt samværet far har. Så du er heldig om han tilbyr deg meir:) det er flott å sjå at slike fedre finst:)
nickoline og supermann Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #15 Skrevet 4. mars 2008 fant ut av det. jeg får vel 64 % for 60% barnehage.
nickoline og supermann Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #16 Skrevet 4. mars 2008 661 i ks. det var stor forskjell på hvis jeg hadde 100 prosent b.hage og 60%. men jeg får 2500 av han, så jeg kommer greit ut av avtalen vi gjør....
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #17 Skrevet 4. mars 2008 Ta i mot det med glede. Det gjer det jo lettare for både deg og ungen:)
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #18 Skrevet 4. mars 2008 PS! du kan la bidraget gå gjennom statens innkrevingssentral, sølv om dokke gjere ein privat avtale:) Dette sikrar deg, om bf plutselig ikkje kan/vil betale:) Det kostar ingenting ekstra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå