Gjest Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 Tror dere foreldre som snakker dikke dikke babyspråk til babyene sine hemmer den språklige utviklingen til disse barna?
ScaryMama Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 Det kommer an på hva du mener med "dikke- dikke" språk. Omtrent alle mødre i alle kulturer snakker til ungene sine på en spesiell og myk måte, dette kalles "motherese" og den er med på å fremme den språklige utviklingen ved at ungen blir klar over når moren snakker til han osv. Hvis du derimot mener mødre som snakker direkte feil, på småbarnsspråk, så er selvfølgelig ikke det heldig for ungens språkutvikling. Ungen må jo høre den korrekte måten å snakke på.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #3 Skrevet 4. mars 2008 Nei, jeg vet at de ikke gjør det. For det første fordi det er forsket på det og funnet at det tvert imot er positivt for barnas språkutvikling å snakke sånn til dem når de babyer og veldig små barn. For det andre fordi jeg selv har to veldig språkflinke barn som har hørt en de babyspråk fra mamman sin.
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #4 Skrevet 4. mars 2008 Tenker på foreldre som foresksempel sier L i stedet for R, endrer uttale på ord for å lage en "søtere" versjon av ordet osv.
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #5 Skrevet 4. mars 2008 NN 15:29: Du har ikke en link til denne forskningen kanskje?
ScaryMama Skrevet 4. mars 2008 #6 Skrevet 4. mars 2008 Det anonym skriver er riktig, hun tolket sikkert dikk-dikke språk på samme måte som jeg beskrev det i første avsnitt. Men å snakke direkte feil, som sagt, er neppe bra...
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #7 Skrevet 4. mars 2008 Her er én link til dette. http://www.forskning.no/Artikler/2006/februar/1140525229.13
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #8 Skrevet 4. mars 2008 Og her står det om en avhandling om emnet: http://www.ntnu.no/ntnu/info/dr/phd/02.06/englund.htm
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #9 Skrevet 4. mars 2008 Forskning eller ikke, jeg ser uansett ikke noe poeng i å prate babyspråk eller feil til barn som skal lære å snakke selv. Noe annet til en lite baby, men til småbarn snakker man da normalt?!?
Sjokoladekaka Skrevet 4. mars 2008 #11 Skrevet 4. mars 2008 Nei,ikkje overfor babyer, for det er faktisk det første steget i naturlig språkutvikling:) Kommunikasjon går på meir enn språk: vente på tur for å "seie"noko, reagere på det som blir sagt, sjå reaksjon på det ein seier osv.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #12 Skrevet 4. mars 2008 HI spurte om babyer, hvorfor blander dere inn små barn?
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #13 Skrevet 4. mars 2008 Da får du definere når et barn går fra å være baby til småbarn da vettu, o allvitende annie. Skal like å se en diskusjon om det emnet også.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #14 Skrevet 4. mars 2008 HI spurte om babyer, du sier småbarn. Man trenger ingen definisjon, bare greit å holde seg til samme tema.
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #15 Skrevet 4. mars 2008 Da får du virkelig unnskylde at jeg forstyrra den tydelig begrensa tankevirksomheten din ved å dra inn et begrep i debatten du ikke fant at passet der.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #16 Skrevet 4. mars 2008 Selvfølgelig passer den ikke her, for da blir jo debatten en helt annen!
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #17 Skrevet 4. mars 2008 Og det ville jo vært kriiiiiiiiiiise! Og et helt nytt Dib-fenomen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå