Vær78 Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 Jeg er ikke for det. Sist jeg var gravid kom jeg meg ikke før det hadde gått 6 måneder..og det hadde vært trist hvis jeg måtte tilbake igjen i jobb da. Dessuten ønsker jeg å amme, og det blir jo ikke noe ok for pappa å kjøre baby påjobb til meg hele tiden for at jeg skal få gitt babyen mat? Min mann er veldig glad i barn, og flink med barn, men han innrømmer at det er litt mer stas når barnet blir litt større da ikke alt dreier seg om soving og pupp. Nå er det en gang slik at puppen henger på mor. Jeg er for at pappa skal ha lenger permisjon, ikke missforstå, men mener da at de kan få mer i tillegg til det de har i dag, men ikke ta fra mors permisjon. For oss hadde det også blitt kritisk øknomisk hvis far skulle vært hjemme lengst. Jeg syns at muligheten for en tre/firedeling skal være der, så får et hvert individuelt par bestemme dette selv. Helt tragisk hvis de skal tvinge parene til dette. Ikke sikkert like mange får barn da. Det er også som regle de som opplever et helt fint svangerskao og en fin barsel/ettertid som syns dette er helt fint, men slik er det neimen ikke for alle. MÅtte bare få sagt det.
*En rosa og en blå* Skrevet 4. mars 2008 #3 Skrevet 4. mars 2008 Jeg synes ikke det er en god idé å tvinge noe på noen, det minner om kommunistregime. Jeg synes det er kjempebra at fedrene ønsker en større del av omsorgen og ansvaret, men la nå heller foreldrene bestemme selv hva som er best for dem og deres familie!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #4 Skrevet 4. mars 2008 Tjajonei, jeg er litt delt. For barnet og pappaen sin del er det kanskje greit, men jeg tenker også på min egen form etter forrige gang. GRØSS.. Å måtte gå ut i jobb etter bare noen måneder, med melkespreng, lekke bryster, fremdeles litt av en hormonbombe.. nei huff. Men i veldig mange land er det jo slik at man får minimal permisjon i det hele tatt da.. Og det går jo greit, tydeligvis. Eller så slutter kvinnene i jobb, ganske enkelt, og det går ikke i Norge.
Kompani Orheim Skrevet 4. mars 2008 #5 Skrevet 4. mars 2008 Tredelingen mener jeg er altfor drøy, men firedelingen derimot synes jeg høres mye mer fornuftig ut! Men det forutsetter to ting - først og fremst at de øker utbetalingene slik at familien ikke taper så mye på at far går hjemme. Det er jo fortsatt sånn at far ofte tjener mer enn mor idag... Samtidig mener jeg at de må øke permisjonstiden med 100% lønn til 52 uker i stedet for 44.. Jeg er i utgangspunktet FOR frivillighet rundt dette, men det vises jo gang på gang at dette ikke funker så bra i praksis.. Mange menn ønsker mer permisjon men blir nektet det av sine damer - dessverre.. Derfor er det kanskje greit å øke fars andel av permisjonen litt :-)
Krusemynthe Skrevet 4. mars 2008 #6 Skrevet 4. mars 2008 Både ja og nei... Men like viktig som hvor skillet går i antall uker er jo fars selvstendige opptjeningsrett. Det er mye som avgjør hva som er riktig for enhver familie, men økonomi er viktig for alle. Likevel; synd å si det - men det ser faktisk ut til at vi må presses litt på å få far til å ta ut mer enn minimumet. En firedeling, kanksje??
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #8 Skrevet 4. mars 2008 Er for hvis far får egen opptjeningsrett. Og at det må være 52 uker med 100% lønn. Hvis reglen om at far får penger hvis mor har opptjent nok blir det feil. Er også for fordi at mange menn ike fårlov av sine kvinner selv om de så gjerne vil, synes ogaå at likestillingen går veldig mye på kvinners betingelser og at mannen blir satt litt i bakgrunden. Vi vil ha alt mannen har men vil ikke gi fra oss noe.
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #11 Skrevet 4. mars 2008 Åjoda! Jeg synes det er helt greit at staten legger noen føringer bak slike utbetalinger. Hvis du fortsatt ikke er i form etter et halvt år bør du kanskje sykmeldes? Jeg trodde det var fulltidsjobb å gå hjemme med barn også, jeg? Samtidig er jeg for at far kan tjene opp egne rettigheter, og at maxutbetalingen høynes før man øker permisjonstiden. Jeg ser ikke på permisjon som kvinnens rettighet, det er en rettighet som tilhører hele familien.
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 4. mars 2008 #12 Skrevet 4. mars 2008 Her er vi begge imot at staten skal tvinge oss til en bestemt form for deling av permisjonen. ser at det nevnes at mor noen ganger nekter far mer permisjon enn lovpålagt,og da mener jeg at den faren bør være den som faktisk sier fra om at han vil ha lenger permisjon enn de 6 ukene. Far må tørre å stå opp for sine meninger om dere skjønner. Men hva likelønnsdebatten har med permisjonsfordelingen i hjemmet å gjøre, skjønner ikke jeg. Synes det blir så feil at de skal "løse" problematikken rundt likelønn ved å presse på oss småbarnsforeldre en slik ordning som denne tredelingen er. Dersom det skal bli økonomisk mulig for de aller fleste å dele permisjonen mer "likt" er det jo grensa på 6 x grunnbeløpet, og opptjeningsretten de må gjøre noe med! Hva skal det hjelpe på likelønna at de fleste familiene må leve 3 måneder + - med mange tusen kroner mindre enn vanlig? Vi har huslån osv som må betales uansett hvem av oss som går hjemme med barna.
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #13 Skrevet 4. mars 2008 Bebi kommer ... : Enig i at far må si fra! Når det gjelder likelønn, mener jeg at vi må tenke mer langsiktig. Hvis det blir mer vanlig at foreldrene deler permisjonen 50-50, er det ikke lenger noen grunn til å diskriminere kvinner i arbeidslivet, med tanke på at en mann like gjerne som en kvinne kan bli borte et halvt år. Hvis far kommer tidligere på banen, kan det kanskje være enklere for han å være hjemme med syke barn, gå ned i stillingsprosent hvis det skulle være nødvendig osv.
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #14 Skrevet 4. mars 2008 eh ... Hvorfor kom mitt siste innlegg lenger opp enn mitt første?
Makko med to små gutter Skrevet 4. mars 2008 #15 Skrevet 4. mars 2008 Jeg er for, men det krever at far har selvsendig opptjensingsrett! Hvorfor er jeg for? -Pr i dag har mange menn vanskligheter med å få lov til å ta ut mer enn sine obligatoriske seks uke, pga mor. Det kan nok være vanskelig for en mann å "stå opp for seg selv" når mor argumenterer med at hun ikke orker fysisk, sier de ammer flere ganger på dagtid, og at du ikke bare kan slutte med det (jeg kjenner ingen som har fullammet etter 6mnd) etc... og som fler her over sa -at far skal ha tre mnd permisjon bør ikke taes fra MORSPERMISJON (noe den IKKE gjør). -Dette sier en hel del om folks holdninger! - Mange fedre har også problemer med arbeidsgivere... Ja de er nødt, men man ender også med å jobbe ved siden av permisjon om de tar mer enn disse 6ukene. - Det vil gjøre en hel masse med likestillingen i norge. Som høyt utdannet barnløs kvinne er det det helt klart vanskeligere å få seg jobb enn for gutta i samme posisjon. Og jeg skjønner arbeidsgiver'ne godt! -Først er vi høyst ustabile i fhb med svangerskap, og så skal vi være borte nesten et år.... pr barn. -Folk argumenterer pga av lønn og sier de vil tape masse penger hvis far skal være hjemme... Her i hus taper vi mest på at jeg skal være hjemme, men jeg har da tenkt til å være hjemme med baby'n min for det! Da må man heller se på om man kanskje bør heve grensa på 6G... -de fleste som har høyere utdanning tjener faktisk over denne grensa.
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 4. mars 2008 #16 Skrevet 4. mars 2008 Enig med deg over her som påpeker at mange sier at man ikke må ta fra MORS perm.tid. Denne holdningen hører ikke hjemme i dagens Norge, men likevell er jeg IMOT denne tredelinga pga at den skal presses på oss, slik at hver enkelt familie ikke får velge selv. Denne gangen passer det ikke for samboern min å ta ut mer enn 6 uker pga ny jobb der han i tillegg er sjef. Det vi gjør er at han tar ut en dag i uka så lenge det er lov.(fordelt over max 30 uker) Slik får han delta mer i det daglige da vi skal prøve å få til fri mandag eller fredag slik at vi får langhelger sammen. Denne muligheten vil staten ta fra oss ved en slik tvungen tredeling. Jeg er student, og dersom jeg blir gravid før studieslutt neste gang, kan det godt være at det passer oss best at pappan er hjemme størsteparten av barnets første leveår. jeg er ikke imot å gi far mer tid med barnet sitt, det er det at vi skal påtvinges en "optimal løsning! fra staten som provoserer meg.
NrToKomIJuli Skrevet 4. mars 2008 #17 Skrevet 4. mars 2008 Mye av de samme grunnene som Makko med mini skriver over her. I en tidligere link var det jeg og ei til som våget å si at vi var for denne delingen, og da ble vi slaktet for våre holdninger. Hyggelig å se at vi to ikke var de eneste som tenker slik.
solstråle-juli Skrevet 4. mars 2008 #18 Skrevet 4. mars 2008 Jeg er for at pappa skal have merer permisjon. Men ikke på bekostning av mammas. Der er ikke nogen politiker der skal komme og fortelle os hvad der er bedst for vores enkelte familier. Jeg synes det er kjempe viktigt at fedre får lengerer permisjon. Men nu har de endelig fået mødre til at forstå hvor vigtigt det er at amme lenge. Nu skal det så nedprioters. Det er langt fra alle der har mulighet for at pappa skal kører frem og tilbake så mamma får amme. Dette er bare en av grundene til at jeg er i mot.
*bubbs* Skrevet 4. mars 2008 #19 Skrevet 4. mars 2008 Jeg er for en tredeling. Skulle ønske det var slik at likestilling hjemme kom av seg selv, men det tror jeg bare ikke lenger. Det betyr ikke at man MÅ dele 50-50; den siste tredelen er jo valgfri. Jeg mener også at det bør være unntakstilfeller slik at man kan søke om fritak i spesielle livssituasjoner. Mannens rett til å selvstendig tjene opp svangerskapspenger mener jeg bør være en selvsagt ting i likestillingspolitikken.
1222 Skrevet 4. mars 2008 #20 Skrevet 4. mars 2008 Jeg er absolutt for en lovfestet tredel til far. Tror dette er fordelaktig av hensyn til flere ting: - På lang sikt utjevning mellom lønnsforskjeller, fordi kvinner vil stille mer likt med menn på arbeidsmarkedet, det vil ikke være en så stor ulempe/usikkerhet for en arbeidsgiver å ansette en kvinne som det kanskje oppleves som i per i dag. - Kvinner som er hjemme fra yrkeslivet kanskje i tre år tilsammen mister ansinitet, og får dermed mindre mulighet til forfremmelser og høyere lønn - Far er en like viktig omsorgsperson for et barn for mor, og det er flott at han får en mulighet til å tilbringe mye tid med barnet og bli kjent med det allerede det første leveåret. Ser selvfølgelig også at det er ulemper med en slik løsning. I Sverige har de en annen løsning som er interessant: Der får familien en kompensasjon med opp til tre tusen kroner i måneden ettersom hvor mye far går hjemme. Sikkert en god motivasjon i de familier hvor far tjener best. Heia mannspanelet!
callmebecka Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #21 Skrevet 4. mars 2008 Så deilig at det ikke bare er meg som er for dette, begynte å lure et sekund... Det er jo slik med forandring at den ofte ikke kommer av seg selv, hvor mye man enn skulle ønske det. Jeg (HI) mener at den knyttningen som skjer mellom barn og foreldre på dette punktet i barnets liv er like viktig ift begge foreldre! Det er ikke snakk om hva som er best for mor eller far, men barnet! Med yngstejenta begynte jeg å jobbe etter 5 1/2 mnd. Det var drit vondt, hadde kjærlighets sorg i flere uker, men når jeg ser hvor mye det har hatt å si for deres knytning er jeg ikke i tvil om at det var et riktig valg! Jeg synes allikevel det er rett og rimelig at mor får en større del av permisjonstiden enn far, det tar jo faktisk litt tid å komme seg etter en graviditet og fødsel. Men det er jo allikevel bare snakk om noen få uker. Når det gjelder amming, det er vel ingenting som sier at man må slutte å amme selv om man jobber? Å pumpe er no' dritt, men det er faktisk mulig! Jeg er helt klart for at hver av foreldrene skal motta fødselspenger basert på den inntekten de faktisk har, noe annet er jo meningsløst. Men jeg tror ikke det å vente på at dette skal skje er den riktige veien å gå. Presset for denne forandringen vil bli mye større i det øyeblikket pappa faktisk må være hjemme et visst antall uker. Og for alle oss som får barn nå vil det jo være for sent når dette går gjennom på et eller annet senere tidspunkt, for sent til at far og barn skal kunne få denne verdifulle tiden sammen! Ja, det må kunne gå an å søke fritak, alle liv er ikke like. Det hadde gledet meg enormt om vi klarte å slutte med tankebaner som at man fratar mor permisjon, det er snakk om å gi noe til barnet. Det oppleves faktisk som ganske egoistisk å høre dette argumentet. Jeg håper vi om noen år sitter i den situasjonen at det ville være utenkelig for far ikke å ta minimum 11 uker permisjon, og jeg tror det kommer til å skje. For selv om ikke disse forandringene kommer av seg selv, så er menneslket i alle fall i stand til å tilpasse seg ;o) Og en fortsatt god kveld til dere alle, om dere er for eller imot, heldige er vi uansett, som får disse deilige barna!
nr4iaugust Skrevet 4. mars 2008 #22 Skrevet 4. mars 2008 syns det skal være vagfritt. Jeg er hjemmeværende, har ett dagbarn 4 dager i uka. Venter nr fire. Denne gangen blir det kun engangstønad på meg. Dermed får heller ikke far sine seks uker, selv ikke om jeg går ut i jobb. Utrolig dårlig. Han straffes fordi vi har valgt at jeg er hjemme m barna. vi lever på hans lønn, og det hadde ikke gått bra for oss økonomisk m tvungen tredeling. da måtte de isåfall høynet grensen på 6G. Far må få egen opptjeningsrett først og fremst. Er nok mer for 4deling. En ting til, er mor så uheldig å være ufør ( de aller fleste har ikke valgt det selv) får ikke far sine 6 uker.
Eliise Skrevet 4. mars 2008 #23 Skrevet 4. mars 2008 Jeg er i mot tvang!!! Kan ikke se at det skal føre noe godt med seg.. Folk må få velge det som passer for seg og sin familie!! Argumentet med at far ikke slipper til, synes jeg ikke er godt nok for å inføre tvang. Far må da jaggu klare å si i fra hvis han vil ha permisjon!?? Eller?? Første permisjonen hadde jeg hele, siden far hadde begynt i ny jobb, og han VILLE jobbe... Og jeg ville være hjemme! Neste permisjon skal far ha HELE permisjonen, mens jeg studerer. En tvungen deling hadde ødelagt dette studieåret, og ført til at jeg måtte være hjemme i flere mnd uten 'lønn'. JA til valgfrihet og til at alle klarer å ta fornuftige valg for seg og sin familie!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #24 Skrevet 5. mars 2008 De skriker likestilling, kanskje de kan tvinge far til å gå 1/3 av svangerskapet også?? oops! det går ikke det nei... Det kommer aldri til å bli 100% likestilling, det er fortsatt forskjell på mann og kvinne! Lik lønn for likt arbeid osv er flott. Men tving for all del ikke familier inn i noe sånt som dette for at man skal fremme likstiling mellom kjønnene! Dette har ingenting med likestilling å gjøre! Det er snakk om forskjellene på mann og kvinne. Har da aldri sett noen lovpåbud om hvem som skal gjøre husarbeidet hjemme, eller hvor mye mannen skal gjøre og hvor mye kvinnen skal gjøre! Det er opp til hver enkelt familie, og sånn burde det være med permisjon også! Smak og behag og individuelle forskjeller på mennesker. Beklager men blir så ubeskrivelig irritert over ting som skal bli tredd ned over hodene på folk av politikerne. Masse mye mere jeg kunne lirt av meg her men føler jeg har rast fra meg nå... Flere her inne som har gode argumenter. Lenge Leve Rettet til å velge!
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 5. mars 2008 #25 Skrevet 5. mars 2008 det blir litt feil å tvinge at man skal ha det sånn og sånn, men er samtidig enig i at fedre burde få mer tid med barnet, at vi kvinner kanskje tar over pga vi vil ha lengre fri og mer tid med babyen. men i mitt tilfelle skal ikke min smboer ha mer enn de 6 ukene pga han synes det er best at jeg er hjemme. men hvis han ville hatt lengre perm så skulle han selvfølgelig ha fått det=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå