Gå til innhold

Kan man kjenne symptomer på graviditet utenfor livmoren før det er "for sent"!?


Kikki1982

Anbefalte innlegg

Jeg er førstagangs gravid, er i uke 6.

Jeg har i de siste dagene kjent "stikkinger" i mageregionen. Mest på min høyre side. Jeg synes det kjennes for langt opp ut til at det kan være livmoren det stikker i? Vet ikke hvor stor livmoren er når man er 6 uker på vei?

 

Det stikker som sagt på høyre side, halvveis mellom navlen og siden, litt lavere enn hofte-benet. Hadde veldig vondt i går etter jobb (sitter mye på jobb - sammenheng?), måtte legge meg å sove på sofaen når jeg om hjem - er selvfølgelig trøtt også :) - og var bedre når jeg våknet igjen. Har ømme brystvorter og er veldig trøtt, litt kvalm på formiddagene, men ikke plagsomt mye.

 

Kan dette være antydninger til graviditet utenfor livmoren? Eller er det usannsynlig med tanke på at jeg er 1. gangs gravid? Begge søstrene mine har vært gravide utenfor livmoren etter sitt første barn, har vært kritisk for begge to, derfor er jeg litt nervøs! Kan man kjenne symptomer før alt går galt og egglederen sprekker eller hva det er som skjer?

 

Setter stor pris på svar fra noen som tror de har noe å bidra med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg kan bare svare ut ifra egen erfaring. Jeg ble operert for dette i desember og hadde ingen symptomer før det sprakk rett og slett. Var i 9.uke. Da fikk jeg sterke magesmerter, veldig veldig svimmel og kvalm. Ingen forvarsel før jeg ble kjempedårlig. Jeg var første gangs gravid, så det skal ikke ha noe å si.

 

Så spesielt at begge søstrene dine har opplevd dette! Det er jo ikke så vanlig akkurat. Hvis du er engstelig og tenker mye på dette, bør du ringe legen og be om ultralyd denne eller neste uke. Fortell det som det er. Det er bare ugunstig for deg og spiren at du går og bekymrer deg! Men har full forståelse, for det kan bli ganske så dramatisk.

 

Selv ble jeg raskt gravid igjen, og er nå i 5.uke. Skal på ul på fredag for å se at det sitter riktig denne gangen. Store sjanser for det:-)

 

Lykke til!

Fortell hvordan det går da:-)

 

Klem:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg kan ikke si at jeg har samme erfaring med svangerskap utenfor livmoren, men jeg var veldig plaget med slike stikkinger ved mitt første svangerskap.. Spesielt når jeg reiser meg. Har det samme nå også. Jordmor sier at det kan bli slik til noen kvinner, men at det mest sannsynlig var tilknytningene til livmoren som blir strukket. Det føles ut som en stikkefølelse.

Har ei venninne som hadde slikt også og dro på ul, men alt ok. Legen sa at spiren hadde ikke vokst så mye de to første ukene, men nå vaks den raskt, derfor ble det stikkinger. Hun var da i uke 6.

 

Jeg har alikevell ville dratt til legen å fortalt det. I tilfelle (håper ikke), det er noe galt. Krysser fingrene for deg:)

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du vordende mamma :)

Jeg har hatt litt "stikking" i magen selv, og var litt bekymret. Men i forrige uke leste jeg her inne at det er ganske vanlig, at det rett og slett er livmoren som har begynt å tilpasse seg / vokse. Tror jeg fant denne informasjon under "Fra uke til uke." Skjønner at du er litt bekymret, i og med dine søstre har vært gravide utenfor livmoren, men vi får bare håpe at alt er i orden med oss begge to :) Jeg våkner faktisk om natten også av at det kan være litt vondt .... Ellers er jeg i toppform og lykkelig for at jeg (foreløpig) ikke merker noe til morgenkvalme :D

 

Lykke til videre!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Føler meg mye roligere etter å ha lest hva dere skriver og lest litt mer rundt på nett.

 

Har sett det litt an i dag. Synes det blir vondere hvis det er lenge siden jeg har spist. Og når jeg spiser blir det bedre etter en stund. Vet ikke helt hva det betyr, men..? Jeg skal prøve å spise litt mer regelmessig og se om det blir bedre da. La meg ned etter jeg hadde spist i dag og kjente etter på området der det var vondt, kjente at det ble bedre mens jeg lå og slappet av.

 

Er stort sett i strålende form og veldig rolig ellers, blir bare veldig nervøs og redd når disse stikkingene plutselig kommer! Da er det SÅ bra å få svar fra andre som har opplevd noe lignende, blir mye bedre av å høre at flere har det på samme måte! Tusen takk igjen! Og nå har jeg hatt disse stikkingene noen perioder og vet at det sannsyligvis går over. Får bare slappe av og håpe på det beste, og at alt ligger på riktig plass! :)

 

Klemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

du kan ta en blodprøve for å måle Hcg innholdet i blodet.

Jeg hadde en XU for veldig lenge siden(men har vært gravid i livmoren 2 ganger etter det), men jeg har nå gjort det, for å være på den sikre siden.Gjorde da jeg gikk gravid med datteren min for 7 år siden også.

Jeg tok en blodprøve mandag og en i dag, onsdag.De sammenligner disse, og så får jeg svar mandag.

Er sikkert greit denne gangen også.

Er helt normalt med de stikkingene som du beskriver.Jeg tror helt sikkert alt er bra med deg og at spiren har festet seg der den skal.Jeg råder deg til å ta samme blodprøve som meg, om ikke annet så bare for å få ro.Det er nok av bekymringer i starten.;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...