Gjest vierge&musovic Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 Bare så dere vet det så har dere bare 9 uker permisjon som er lovfestet dere. Resten kan dere gjøre hva dere vil med. "Far skal da ikke ta MIN permisjon" Nei for all del, far trenger ikke kontakt med SIN unge. Eller var det DIN unge du mente?
Carnivale Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 Bah, enig med deg. MIN permisjon meg her og der.
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #3 Skrevet 4. mars 2008 Jamen er det ikke det som er poenget da, at vikan velge fritt?! Nå har far og mor mulighet til å dele permisjonen nesten akkurat slik de vil. Men dersom de nå skal 3-dele permisjonen blir det enda mindre valgfritt enn det er nå, og det er å gå bakover.
Gjest vierge&musovic Skrevet 4. mars 2008 #4 Skrevet 4. mars 2008 Hehe, jepp. "Jeg hadde bekkenløsning, jeg gikk gravid, jeg fødte, jeg ammer, jeg gjør ditt, jeg gjør datt" skulle tro de fleste av mennene deres ikke gjør noe som helst og da forstår jeg ikke hvorfor dere får barn med de hvis de er så inkompetente at de ikke klarer å være hjemme :-)
Gjest vierge&musovic Skrevet 4. mars 2008 #5 Skrevet 4. mars 2008 Jo, det er poenget, og det er jeg enig i. Sykt å overstyre voksne mennesker med tvang, men det er jo en ganske felles mening her inne at permisjon er forbeholdt mor og at nå skal far ta mors permisjon, mor har kun 9 uker som er HENNES. resten kan dere gjøre som dere vil med, og det er det jævlig få som forstår her inne
Salat Skrevet 4. mars 2008 #6 Skrevet 4. mars 2008 Sutremenn. Det er tross alt bare 9 uker som er til mor. Vil dere ha mer så så får dere ta kampen hjemme selv. ;o) Jeg kjenner ikke en eneste dame som har nektet mannen sin mer perm enn de lovpålagte ukene. Men jeg kjenner flere menn som gjør hva som helt for å slippe å være hjemme.
*bolla pinnsvin* Skrevet 4. mars 2008 #7 Skrevet 4. mars 2008 Helt enig i at det ikke er MIN permisjon alene, men jeg er fortsatt for at man skal få fordele som man vil. Sambo og jeg er voksne mennesker, som ikke trenger staten til å fortelle oss hvordan vi skal fordele vår tid med barna våre.
Gjest vierge&musovic Skrevet 4. mars 2008 #8 Skrevet 4. mars 2008 Nei, jeg kjenner heller ingen som nekter far permisjon. Men det jeg merker er at veldig mange her inne tror at han ikke har rett på mer enn 4 uker og at nå som det nye forslaget er kommet så skal far stjele mors permisjon, som ikke er mors permisjon sånn helt egentlg.
Gjest vierge&musovic Skrevet 4. mars 2008 #9 Skrevet 4. mars 2008 Jeg er helt enig i at man skal velge selv. Jeg bare blir matt av å lese alle som snakker om "min" permisjon.
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #10 Skrevet 4. mars 2008 Ja det er nok sant det... Men jeg håper virkelig ikke at de forandrer på reglene for permisjonen. For det (i teorien) fungerer jo kjempe bra slik som det er nå, gjør det ikke det da? Dersom far skal ha rett på mer permisjon, må de utvide permisjonstiden, for gjør de slik som manns-panelet har foreslått så vil mange menn ikke ta det de har rett på (pga jobb og økonomi) og foreldrene er kortere ute i permisjon og staten sparer penger på det. Blir irritert jeg kjenner jeg!
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #11 Skrevet 4. mars 2008 jeg er enig.. Syns egentlig at far kunne tatt mer permisjon ja.Det kommer vi til å gjøre neste gang
*bolla pinnsvin* Skrevet 4. mars 2008 #12 Skrevet 4. mars 2008 Det blir jeg også.. Og for de aller fleste er vel argumentene for hvorfor de bør få være hjemme noget tynne.
dritgrei hei hei! Skrevet 4. mars 2008 #13 Skrevet 4. mars 2008 mye man kan bli matt av i grunnen....
Gjest vierge&musovic Skrevet 4. mars 2008 #14 Skrevet 4. mars 2008 Men far har jo rett på all permisjonen etter de 9 ukene nå, han da. Det blir jo noe helt annet om det er snakk om å ha leeenger permisjon for begge syns du ikke ? Jeg syns det fungerer fint som det er, jeg skulle gjerne ønske min mann hadde fått permisjon, men det går ikke da jeg er student og syk, selv om han jobbet. Det syns jeg er lei og bør heller gjøres noe med siden det er mange som har det sånn.
Gjest vierge&musovic Skrevet 4. mars 2008 #15 Skrevet 4. mars 2008 Samme her. Neste barn så skal jeg ut i fulltidsstudie ganske så fort, og så kan han væer hjemme. Det hadde han likt veldig godt.
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #16 Skrevet 4. mars 2008 Det jeg mente er at om far skal ha lovfestet rett til mer enn sine (er det nå 6 uker?) uker som han allerede har, så må de legge de til permisjonstiden. Dette er noe som politikerne har diskutert.
Salat Skrevet 4. mars 2008 #17 Skrevet 4. mars 2008 Men hvorfor er det ok at pappaen får full perm og ikke mor?
Gjest vierge&musovic Skrevet 4. mars 2008 #18 Skrevet 4. mars 2008 Så det du vil er å ha en lenger permisjon generelt? Far har jo rett på mer permisjon med tidskonto. Man kan tilogmed dele opp permisjonen, magic! Men jeg tror du mener at du syns han skal ha lenger lovfestet rett og ikke bare kunne ta ut uker som v. tidskonto?
Sivalur Skrevet 4. mars 2008 #19 Skrevet 4. mars 2008 "Problemet" er vel at undersøkelser viser at det er mange menn som gjerne ville hatt mer enn sine 6 uker, men som ikke får det fordi mor tviholder på resten av permisjonen og ikke vil dele. Menn blir diskriminert på dette punktet. Noen menn er kanskje så heldige at de får lov å ta 8 uker - hele to uker ekstra... Med en tredeling vil det ikke være mulig å fortsette å diskrimenere menn på samme måte, i tillegg til at de som helst ikke vil også da må ta ansvar for sine barn. På sikt tror jeg dette vil gi bedre likestilling, for da vil flere menn se hvor mye som kreves av husarbeid osv, og så blir fordelingen av ansvaret bedre når permisjonen er over. Ser jo her inne hvor skrekkelig mange som klager på at mennene ikke gjør nok husarbeid - vil tippe at mange av de mennene ikke fikk mer enn max sine 6 uker med permisjon, og at mor var i ferie i mye av den tiden... (ja, jeg generaliserer litt nå.. )
Gjest vierge&musovic Skrevet 4. mars 2008 #20 Skrevet 4. mars 2008 Ja, det virker som at veldig mange her inne i alle fall er totalt uinteressert i å opplyse far om at han faktisk har krav på mer også, siden de også tror at permisjonen er til mor og ingen andre. Far kunne sikkert vært flinkere til å sjekke ut han også. det er jo ikke sånn at mor kan tvinge far til å gå på jobb heller. Det er altfor lite opplysning om det
Salat Skrevet 4. mars 2008 #21 Skrevet 4. mars 2008 Men hvor er alle disse mennene da? Har de virkelig satt seg ned og snakket med mor? Det nekter jeg å tro. Både på min barselgruppe og i vår vennegjeng er det mange som har pappaene hjemme mye mer enn de 6 ukene. Hos oss har pappaen tatt alt etter at vi fikk innført faste måltider, og så har han graderte uttak slik at vi deler på det. I min barselgruppe er 3 av 4 pappaer hjemme nå, og ungene er 8 mnd!
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #22 Skrevet 4. mars 2008 Jævlig mange veike mannfolk også da eller som ikke benytter seg av valgfriheten ordningen gir rom for i dag?
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 4. mars 2008 #24 Skrevet 4. mars 2008 Vi er faktisk heldige som har 1 års permisjon i dette landet, er ikke alle land som har de samme godene der. Og det er kun 9 uker som er mamma sine, og 6 uker som er pappa sine. Det utenom der fordeles som enn vil. Ingen eier den permisjonen, det er opp til foreldrene hva enn vil gjøre med de ukene. Kjenner jo de som har delt permisjonen seg i mellom i 2. Så den ene har vært hjemme første halvåret og den andre det siste halvåret. Jeg mener at folk må gjøre det som er best for de og så får enn la være å blande seg i hvordan andre løser det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå