BergensMamma18 Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 Hei alle:-) Jeg var hos legen idag og tok sånn glukosebelastningstest, og har nå fått beskjed om å kutte ut all sukker, hvetemel,pasta,poteter, ris osv.. Synes dette er veldig vanskelig.. Aner jo ikke hva jeg kan spise nå egentlig.. Er det noen som har noen gode tips til middager å sånt? snacks jeg kan spise? Og kan jeg ikke spise en liten sjokolade innimellom engang?? Er det bare vann jeg kan drikke? Huff, dette blir vanskelig...
MammaTilVerdensBesteGutt Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 Har du fått med sånt apparat du skal måle blodsukkeret ditt med? Sånn at du kan holde et øye med det selv, liksom? Nå vet jeg ikke hvor høye verdier du har, men jeg fikk diagnosen i forige uke og fikk beskjed om å være forsiktig med karbohydrater. Spiser 2 brødskiver om morningen (selv om det er mye karbohydrater holder jeg meg innenfor "grensen"). Til lunch syns jeg det er greit å spise fiskekaker, karbonader, kotelett e.l. Du kan jo også lage deg en kyllingsalat f.eks. Til middag spiser jeg stort sett som jeg pleier, men forsyner meg mye mindre av potet og ris.. Synes wok er en glimrende middag, kan variere med type kjøtt evt. fisk. Når det gjelder snacks er det kanskje best å unngå det så mye som mulig, for det er ofte rimelig mye sukker i det meste.. Koser meg av og til med Isabella pinneis.. De er ikke altfor gale. Ellers fins det diabetiker-sjokolade og sånt, men vet ikke hvordan det er med kunstige søtningsstoffer.. Det er ganske mye karbohydrater imelk, så der bør du begrense til max 1 kopp til måltidet (var hvertfall det jeg fikk beskjed om). Syns av og til det blir litt kjipt å drikke vann men en sitron-skive kan gjøre susen! kan sikkert putte annet oppi også for å få litt smak. Men har du ikke fått noe info om kosthold med sv.diabetes? Det fikk nemlig jeg. Fikk en liten brosjyre med råd. Krever litt omstilling dette, men det går seg til! Føler meg egentlig veldig grønn på dette (har bare hatt det 1 uke) men når jeg måler blodsukkeret selv og ser at alt er fint, kan jeg regulere kosten litt selv. Vet ikke om det hadde innvirkning, men i helgen gikk jeg meg en lang tur, og på kvelden var jeg i besøk og spiste et kakestykke uten at blodsukkeret ble for høyt. Hvis du trenger flere ideer til mat med lite karbohydrater kan du gå inn på lavkarbo.no. Der er det også ulike oppskrifter. Men det er jo ikke bra med for lavt blodsukker heller.. litt karbohydrater må du vel nesten spise. Har fått beskjed om at verdien skal ligge mellom 3 og 7. Håper du ble litt klokere nå... Lykke til!
Trulte76 Skrevet 4. mars 2008 #3 Skrevet 4. mars 2008 eh kutte ut alt av pasta, poteter osv.. Jeg har hatt svangerskap diabetes i begge svangerskapa.. jeg fikk kostveiledning jeg..å det er ike bare å kutte utt sånn og sånn..er mere man må følge..og man kan spise poteter, hvetemel, passta osv..en sjokolade er fy..frukt også er masse sukker i.. Skal hente jenta mi..jeg kan skrive deg retningslinjer du kan følge etter etter jeg har hentet henne så får du litt mere greie på hvordan du skal spise for å unngå at du får høyt blodsukker
Trulte76 Skrevet 4. mars 2008 #4 Skrevet 4. mars 2008 Her er min veiledning:) La det gå 3-4 timer mellom hvert måltid (blodsukkeret er høyest 2t etter) Ikke spise noe imellom måltidene for da vil blodsukkeret stige enda mere. Passe på du får i deg fiber i hvert måltid for det gjør at blodsukkeret stiger langtsomt. Unngå søte påleg som brunost, prism, syltetøy (kan gå med lettsyltetøy..kommer litt an på hvor høyt blodsukkeret ditt var) Til hvert måltid måtte jeg velge hva jeg skulle bruke sukkermengden til som f.eks til hvert måltid kunne jeg velge mellom ei frukt eller et glass melk eller 1/2 glass juice, halv frukt yogurt eller en hel naturell yoghurt. eller 20g sjokolade hehe Hvor streng du må være med den "lovlige" sukker mengden kommer jo også an på hvor høyt blodsukker du har. Med nr 1 hadde jeg 8.9 etter sukkerbelastning og da kunne jeg skeie litt ut av og til med litt mere melk eller lignende..med nr 2 hadde jeg 9,8 og kunne ikke skeie ut i det hele tatt. Potetgull er også masse karbohydrater i så det bør du holde deg unna og alt snoperi. Frukt kun til et måltid ikke i mellom måltidene. Til midag kan du godt spise pasta, ris eller poteter..men ikke noe mere enn 2 vanlig store poteter..og da må du spise masse grønnsaker til..for de inneholder fiber og vil gjøre at karbohydratene i poteter, ris og pasta vil stige sent..uten fiber vil det stige fort og du vil få høyt blodsukker..så veldig viktig med fiber. Hvit saus må du være forsiktig med, loff er fy siden det ikk innehoder fiber og kun karbohydrater. .til grovere brød til bedre er det..pga fiber I sukkerfri tyggis og drops må du huske inneholder søtningstoff som er karbohydrat i..kan ta deg en tyggis eller drops, men pass på mengda. lightbrus og light saft kan du drikke når du vil..for det inneholder ingen karbohydrater..litt i solo og fanta, men det er så lite så gjør ingenting. Vet ikke om jeg har fått med alt..men iallefall en liten retningslinje hva du må passe deg for
BergensMamma18 Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 4. mars 2008 Tusen takk for mange gode tips, da er jeg ihvertfall blitt litt klokere på dette:-)) Jeg fikk ikke noe apparat eller noe sånt..Han sa bare litt forskjellig jeg måtte holde meg unna. Og at det ikke var lenge til jeg hadde time så kunne ta det da. (3 uker til) Men fikk jo vite masse av dere:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå