futte (tm) Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 Hvorfor døper dere barna? Er det for å få gaver? Er det for å få samle familien til fest? Eller er det for at dere ønsker at barna skal velsignes og oppdras i den kristne tro? Syne det er så mange som døper ute å bry seg med hva dåpen betyr. Er det noen som faktisk døper fordi de ønsker at barnet skal være døpt?
Ioren Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 Vi døper pga.tro. Vi er ikke utpreget kristne, men begge har barnetroa i behold og er enige i kristendommens verdier.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 4. mars 2008 #3 Skrevet 4. mars 2008 Kan da spørre hvorfor folk velger navnefest istedenfor da. Synes ikke noen skal forsvare hvorfor de velger det ene eller det andre. Vi valgte barnedåp litt på grunn av at jeg har min barnetro i behold og ønsker at han også skal lære litt om kristendommen, litt på grunn av tradisjon og litt på grunn av at å få samlet familien.
LivetErEnLek Skrevet 4. mars 2008 #5 Skrevet 4. mars 2008 Vi døper ikke barna våre, men har navnfest. Og det er ikke for gavens skyld, de kunne vi godt ha klart oss uten, men for å samle familie og venner og ønske den nye verdensborgeren velkommen :-)
nickoline og supermann Skrevet 4. mars 2008 #6 Skrevet 4. mars 2008 Jeg døpte sønnen min fordi det føltes riktig. Selvfølgelig var det en bonus med fest og flotte gaver.
futte (tm) Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 4. mars 2008 Navnefest velger man hvis man ikke bryr seg med den kristne biten og bare vil samle familen og få gaver. Synes det er en flott løsning og synes flere burde velge dette istedet for å døpe. De som faktisk har en kristen tro som de ønsker å bringe er selvfølgelig unntatt!
futte (tm) Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 4. mars 2008 ... som de ønsker å bringe videre ... skulle det være.
Honningmelon Skrevet 4. mars 2008 #9 Skrevet 4. mars 2008 Her døpte vi KUN for gavene. Er jo en gylden mulighet for å få samlet inn litt rask til ungene ;-)
mamma`nmed2små Skrevet 4. mars 2008 #10 Skrevet 4. mars 2008 jeg og han som når er blitt X`en har krangla om dette sia før jenten ble født.. jeg ville ikke døpe henne.. er ikke døpt selv og ikke eldste datteren min heller. Jeg har ingen kristen tro i det hele tatt.. men han er VISSTNOK kristen... (han sier han banner ikke å sier ikke herregud å sånneting...MEN han gjør jo det..) men ivertfall så spurte jeg han hvorfor han ville døpe..hva det betydde for han.. og svarte han så skulle jeg seff vurdere det.. svaret han ga meg på hva og hvorfor hun skulle bli døpt var: vet ikke... for jeg tror!! jeg spurte hva han tror.. hva skjer me henne viss vi døper henne, og viss vi ikke døper henne.. igjen fikk jeg svaret: "jeg vet ikke" jeg bestemte meg for at greit, jeg skulle evre snill å la han få døpe henne.. til tross for at jeg ikke tror, å mine besteforeldre er jehovas vitne... MEN han skulle få ordne me kirke å alt det bestyret der, så sku jeg ordne besøket.. Nå er hun 10mnd og han har fortsatt ikke gjort det... så kan no ikke bety så j***** mye egentlig! Nå er hun snart ett år, og jeg mener det er for sent.. dessuten så stakk han, så den dåpen kommer alldri til å skje uansett..
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #11 Skrevet 4. mars 2008 Vi døper fordi vi ønsker å la barnet vokse opp i en kristen tro. Velger også faddere som kan bidra med dette, som det er ment faddere skal gjøre.
sannamin* Skrevet 4. mars 2008 #12 Skrevet 4. mars 2008 Vi har valgt å ikke døpe, dette får ho velge sjøl. Vi tenkte på å ha en barnevelsignelse, siden ingen av oss står i statskirka. Begge vi står i pinsemenigheter, men er ikke aktive mer. Troen har vi og vi kommer til å oppdra i den kristne tro. Men til syvende og sist skal ungene få velge selv når de blir større. De skjønner jo uansett ikke hva som skjer når de døpes når de er så små. Blir på en måte et rituale/tradisjon.. Men for all del folk må selv velge hva de ønsker. Det er jo mange som konfirmeres i dag som jeg mener virker som de gjør det for gavene sin del.
Gjest mphs Skrevet 4. mars 2008 #13 Skrevet 4. mars 2008 Vi har valgt å ikke bøpe barna våre. Men foreldrene mine mente at selv om vi ikke døper ville de gi sølvbestikk til jenta vår siden de andre barnebarna fikk det. Og det syns vi var veldig koselig og det blir brukt hver dag. Kommer ikke til å døpe den som kommer nå heller. Men om de senere vil døpes skal vi lage stor dåpsfest.
yasmina Skrevet 4. mars 2008 #14 Skrevet 4. mars 2008 Jeg ønsket ikke å døpe, men min kjære mann fikk nesten ikke puste på tanke en gang... Han måtte argumentere lenge for den dåpen, men da det begynte å komme frem at det var for hans og barnas del (ikke svigers ol ) så gav jeg etter med tanke på at jeg tror ikke at de kan ta skade av å være døpt, mens han derimot tror de kan ta skade av å ikke være døpt.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 4. mars 2008 #15 Skrevet 4. mars 2008 Ingen av mine ungar er døpt. Me diskuterte det når nr 1 blei født for mannen min er døpt, ikkje eg. Han blei til slutt enig med meg at det var dumt å døpe ungen fordi me ikkje har nokon kristen tro. Me laga til navnefest og samla familie og kosa oss. Det var ikkje for gavene sin skyld men for å ønske babyen velkommen til verden. Hadde det samma med nr 2 og hadde ein kjempe fin fest!!
Odine! Skrevet 4. mars 2008 #16 Skrevet 4. mars 2008 Vi døper pga tro. Men jeg må innrømme at jeg holdt en slags "kontroll" over hva vi fikk: Jeg spurte faddere og besteforeldre om hva de hadde tenkt å gi, og sørget for at ingen ga likt + ønsket noe konkret av de forskjellige. Slik unngikk jeg å få feks 4 barnebibler (hvis alle var skrevet i, kunne de ikke byttes), feks, og hun fikk ikke noe av det fryktede sølvplettet og tinnet. Gavene i seg selv er ikke viktige, men det er fint at man ikke får det samme av alle.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 4. mars 2008 #17 Skrevet 4. mars 2008 Jeg ville ha navnfest fordi jeg vil barna skal velge selv når de er store nok, men mannen ville ha dåp så ikke svigers skulle gå fra sans og samling. Det ble dåp for å bevare familiefreden. Er koselig å få samlet familie og venner og skape et nettverk rundt barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå