Gå til innhold

kan man bare velge å føde i badekar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det sånn at jeg kan velge å føde i badekar? Er det noen forutsetninger for at jeg skal kunne føde i badekar? Er det så enkelt som å sprade inn på fødestuen og si: badekar-takk! eller må det planlegges?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan føde i badekar. men du kan ikke få epidural da. har også tenkt på å føde i vann;)

Skrevet

er det en ulempe at jeg er førstegangsfødene, hvis jeg vil føde i vann??

Skrevet

Du kan ikke få badekaret om vannet har gått eller du trenger annen smertelindring. Det må også være ledig kapasitet på fødeavdelingen til å hjelpe deg med det og ledig badekar.

Tror ikke alle jordmødre kan ta imot i vann.

Skrevet

man kan få badekar for det om vannet har gått. på nrk.no er det en serie om et par som filmer fra 3 uker før termn t.o.m fødsel og litt etter med amming osv. da kan man se hvordan det foregår med fødselen. da har vannet hennes gått og hun bruker badekar som smertelindring+akupunktur, og velger å føde i vann.

Skrevet

så jeg kan bare føde i vann om vannet ikke har gått, da må det gå i vannet da... med andre ord...? hi

Skrevet

det vet jeg faktisk ikke hehe. ville ha skjekka med jordmor og hørt;)

Skrevet

Det var det de sa til meg på St.Olavs sist jeg skulle føde og vannet mitt hadde gått 2 døgn før jeg ble innlagt.

Skrevet

Jeg tror det er litt forskjellig praksis fra sted til sted. På sykehuset i Skien har de nesten akkurat begynt å tilby fødsler i vann, og der tror jeg (ettersom jeg leste i avisen) man må ha født før for å få lov. Men det er jo bare å ringe med fødestedet ditt og høre :)

Skrevet

Høres veldig rart ut at man ikke kan føde i vann om vannet har gått.. Vannet må jo nødvendigvis gå på et eller annet tidspunkt hvis man skal føde?

Skrevet

Jo men om vannet har gått to døgn i forveien før jeg ble innlagt(hadde rier hele tiden) som i mitt tilfelle er det større fare for innfeksjoner og større fare for at en lang fødsel har påvirket ungen. Er jo noe helt annet om det kun har gått f.eks 1-3 timer før.

Skrevet

Pratet med JM om dette for jeg kunne tenke meg å føde i vann selv. Kan være noe ulike retningslinjer på de ulike sykehusene ang dette med om vannet kan være gått eller ikke, du må nesten ringe sykehuset ditt og spørre. Andre kriterier er at en ikke kan være røyker og at en ikke kan ha for høy BMI (før graviditet). JM sa til meg at jeg kunne si ifra på føden at jeg vil ha fødsel i vann når jeg merker at jeg får rier.

Skrevet

Da jeg fødte første gang ønsket jeg å ha badekar som smertelindring. Hadde i tillegg akkupunktur og lystgass. Da det nærmet seg full åpning ble jeg spurt om jeg bare ville føde i vannet. Syntes det var helt fantastisk å slippe å måtte gå opp i sengen for å føde. Har derfor sagt i fra da jeg var på journalskriving at jeg ønsker vannfødsel denne gangen også. Kan absolutt anbefales! Men man må like å ligge i badekar i utgangspunktet tror jeg. Har hørt flere som ikke har likt badekaret som smertelindring, men de liker det som regel ikke til vanlig heller. Jeg synes det er herlig å ligge i badekaret :-)

Skrevet

På sykehuset i byen der jeg bor, har de en fødestue med badekar. Dermed må en altså ha litt flaks for at den er ledig når en kommer inn og evt spør etter den med en gang.

Jeg fikk badekar sist, men da vannet var klart og jeg skulle gå oppi, hadde jeg så sterke smerter at jeg ikke klarte å stege over kanten av badekaret en gang. Til vanlig elsker jeg badekar og varme lindrer godt ved menssmerter.

Skrevet

St.olavs har badekar på hver fødestue. jeg fikk bruke karet til smertelindring men jeg fikk ikke føde i vann. De praktiserte det ikke for 11 mnd siden..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...