Miss-Sixty Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 Han er 10 mnd. Han kan ikke åle, ikke krabbe, ikke sette seg opp, ikke sitte selv, ikke drikke fra tutekopp , ikke si et eneste ord. Han går heller ikke opp i krabbe stilling. Er han litt treg? skal til HS i morgen =)
Pinklady og Amalie Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 Hei Silje! Jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye om det. Alle barn er så forskjellige. Da Min datter var 4-8 mnd gikk vi på baby sang sammen med andre barn på samme alder, og der var det stoooor forskjell på barna. Møtte igjen alle sammen nå for en stund siden da Amalie var 10 mnd. Hun har begynt å gå, men noen av de andre små hadde ikke begynt å krype enda. Regner med at helsesøster vil si det samme til deg:)
Miss-Sixty Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 4. mars 2008 takk for svar =) Ja,du har nok rett,men man blir litt tankefull når man leser om alle de små her som sier ord når dem er 6 mnd, og som kan alt mulig rart. Det er ikke det at det stresser meg sånn veldig, men man lurer jo litt da =)
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #4 Skrevet 4. mars 2008 På den alderen ålte mi, men krabba ikke, satte seg ikke opp, heller ikke i krabbestilling, og ikke noe av dette er unormalt. Når det gjelder språk skal du ikke bekymre deg i det hele tatt, det er tidlig ennå.
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #5 Skrevet 4. mars 2008 Ved seks måneder har de ikke et bevisst referensielt forhold til det de sier, men de kan selvsagt produsere sekvenser som mamamamama - det er det de gjør, gjentatte konsonant-vokalsekvenser, - ikke ord.
Pinklady og Amalie Skrevet 4. mars 2008 #7 Skrevet 4. mars 2008 De ordene som kommer når man er 6 mnd er ikke sikkelige ord. Det er lyder som babyene lager, men ikke mener noe med. Et eksempel er at mamma og ma er som regel de førdte lydene barn kan lage. Så at noen sier at åååå dattra mi på 4 mnd sa mamma, så har ikke barnet i utgangspunktet SAGT mamma, hun har laget en lyd som foreldre har vridd om til å høres litt ut som det de vil. Dette har jeg selv opplevd flere ganger. En dag vi satt å spsiste middag satt dattra mi der som da var vel rundt å 8 mnd og sier I LOVE YOU, men det var jo slevfølgelig ikke meningen, det bare hørstes slik ut. Hehe!
Miss-Sixty Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 4. mars 2008 du har nok rett i det, men det er jo mange her som påstår at barnet dems bevisst sier ord når de er 6 mnd gammel. Jeg skal ikke begi meg utpå den diskusjonen om hvorvidt et barn kan snakke så tidlig eller ei, men lukas har i hvertfall ikke antydning til noe annet en væææææææ, voooooo, ooooooh.. he he =)
Sjefsmegga Skrevet 4. mars 2008 #9 Skrevet 4. mars 2008 Han er kansje litt sen ja, uten at det trenger å skyldes annet enn at han har god tid...høresut som dattra til venninna mi, hun var sånn...stressa ikke med noe..men det gikk kjempefort når hun først var i gang, både språkling og motorisk, nå ligger hun likt med gjennomsnittet for de på snart 2år vist nok :-) Venninna mi var kjempe bekymra siden mange andre barn var så tidlig ute, gått i 10mnd alderen osv...men det er heller ikke "vanlig", gjennomnsittet er vel at de slipper seg når de er ca 12 mnd, ikke 9mnd som minsta...eldstemann har gikk da han var 13mnd, 6 mnd forskjell innenfor samme søskenflokk sånn sett...så jeg vet det er store variasjoner på det som er "normalt"
Miss-Sixty Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 4. mars 2008 ja, får håpe det ikke er noe annet =)
Morcheeba Skrevet 4. mars 2008 #11 Skrevet 4. mars 2008 Jeg pleier å tenke sånn på det at det å krabbe / gå det lærer de fleste unger etterhvert uansett, hvis det ikke ligger sykdom under. Så hvis Lukas ikke virker "syk" på deg, så er han antageligvis bare bedagelig av seg. Og det betyr ikke at han kommer til å bli noe "dårligere" å gå senere. Sånn "de som var treige med å rulle/krype/gå som baby får problemer med å det som voksen.". Lillesøsteren min var veldig seint ute med språket, over 3 år før hun satte sammen ord - og til og med HS begynte å bli bekymret. Men nå snakker hun flere språk enn alle oss andre i familien og hun fikk 6 i norsk på videregående. Skjønte du ha jeg mener?
Sjefsmegga Skrevet 4. mars 2008 #13 Skrevet 4. mars 2008 Lykke ti i hvertfall på helsestasjonen... :-)
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 4. mars 2008 #15 Skrevet 4. mars 2008 Min var enda tregere enn din og hun er helt normal:) Hun klarte ikke å sette seg opp selv før hun var over 9 mnd. Hun rullet og ålte seg rundt året. Krabbe har hun aldri gjordt. Begynte ikke å reise seg før hun var over 15 mnd og når som hun er over 16 mnd har hun såvidt begynt å gå rundt bordkanten. Hun har vært treg på ALT!! De 2 første tennene kom på ettårsdagen hennes og hun ville ikke stå på bena engang før hun var over 14 mnd:) Men alt utvikler seg i riktig rekkefølge og ser stor forskjell fra uke til uke selv om alt går tregt. Men så tar hun det igjen i ynde og skjønnhet da selvfølgelig;)
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 4. mars 2008 #16 Skrevet 4. mars 2008 Får legge til at hun var godt over året før hun kunne drikke av tutkopp og selv om hun er 16 mnd så sier hun heller ikke et eneste ord:) Har nemlig en bedagelig liten prinsesse jeg og jammen er det ikke deilig:)
Miss-Sixty Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #17 Skrevet 4. mars 2008 ja, hihi, lukas har 8 tenner allerede,så der er han ikke treg!! =)
bennimin Skrevet 4. mars 2008 #18 Skrevet 4. mars 2008 Tja.... Min gutt er 18,5mnd og går ikke. Han kan reise seg opp etter noe og gå rundt bordet. Han krabbet for første gang 3 dager før han ble ett år. Han har aldri ålt seg.... Nå har han akkurat lært å krype opp trapper,men ikke nedover. Han kan ikke si noen ord ennå. Har bare lyder som oaoaoaoa, mamamamama, babababa, nnnnnn, oooooooo.... Min gutt er ganske treg, men tror ennå du kan ta det litt med ro. Han er jo ikke såå gammel ennå. Bare 10mnd....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå