Gå til innhold

Bedøvelse/smertelindring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har litt peiling på dette som kan fortelle meg om de ulike valgene man har på smertelindring under fødsel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er ingen mester men du har jo litt å velge på,det jeg kommer på er. akkupunktur,da får du jo noen nåler her å der som kan hjelpe på å slappe av. også har man lystgass,gåss du puster inn som du kan oppleve du føler deg brisen av,så har man epidural sprøyte du får i ryggen tok bort all smerte hos meg sist fødsel men kjennte godt kroppen jobbet men ikke vondt. også er det noen saltvannsprøytes og diverse jeg ikke vet noe om.som sikkert noen andre har peiling på.

Skrevet

har du ikke fått svangerskaps boken av jordmoren din?? Der står allt du trenger å vite ang fødsel og smertelindring=)Tror det meste står i venstre kolonne inne på babyverden også!

Skrevet

Dette er et såpass omfattende spørsmål at jeg foreslår at du i stedet leser litt om det i det materialet du har fått (skal ha fått) utdelt, samt eventuelle andre bøker om emnet. Du kan også gå inn på f.eks Ullevål sine hjemmesider og se hva som står der.

Jeg fikk også veldig god informasjon om dette både av lege og ikke minst på svangerskapskurset jeg var på på Ullevål.

Skrevet

Men for å supplere litt på alternativene:

- akupunktur (tar "toppene" av smertene)

- saltvannspapler/steriltvannspapler (funker veldig bra på ryggsmerter, men varer ikke så lenge)

- lystgass (ikke direkte smertelindrende, men gjør at du blåser i det)

- pudentalbedøvelse (bedøver selve fødselskanalen uten at du mister følelsen ellers)

- epidural ("full" smertelindring, settes i ryggen, men enkelte ulemper kan oppstå i tilknytning til denne - riene blir svakere etter den er satt, så fødsel kan ta lengre tid, og man kan få trøbbel med urinering de første dagene, noe som medfører at man f.eks ikke får flytte på hotellet)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...