pusi og lille pusi:) Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 kossn vogn burde æ ha? bor i nord norge, blir å bruke mest på asfalt, tar før d meste buss, kunne bruke den lengst muli sikkrast muli:) ønske ei vanli combivogn, ikke sånn me 3 hjul eller nåkka sånn fansy greie:) ønske et gått å sikkert bilsete i vekstklassen 0-13 kilo å ka brukes den boksen man sette bilsete i? e den nødvendi? noen som har ei go nettsie me vogne å bilsete?
♥Koseklumpen-3 barnsmor♥ Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 Vi har Emmaljunga Smart Duo Combi som vi kjøpte til vår første som er 1,5 år gammel nå. Likte den fordi den har stor og romslig bag, og det er en fordel hvis man skal ha plass til dunpose o.l. på høsten/vinteren. Fikk barn i september og derfor var det viktig for oss. I tillegg har den fire solide lufthjul som er en fordel for gode kjøreegenskaper når man går mye og reiser kollektivt. Fire hjul er mer stabilt føler i alle fall jeg. Jeg har brukt min på alle slags veier, og har også gått en god del på skogsveier hvor den er veldig stabil og lettkjørt. Den er noe tung hvis man skal løfte den ut og inn hele tiden, men jeg opplever Simo sin som tyngre. Bagen byttes ut med en sportsdel senere når barnet sitter og denne kan plasseres begge veier. Veldig enkelt klikksystem. Den har også en solid metallkurv til varer i understellet og det følger med en enkel stelleveske og vognpose. Jeg var i alle fall fornøyd med denne. Et lite tips er å søke på finn.no og se etter brukt. Er stor sirkulasjon på vogner. For å se på Emmaljunga se på : http://www.emmaljunga.no/start.asp?lang=NO&country=NO Ellers så hadde vi bilstol med base som vi brukte på jenta vår frem til hun var ca 9 mnd. Veldig kjekt å ha base for da klikker man setet ut og inn uten mye problemer/montering hver gang. Spørs litt hvordan bil dere har også.
pusi og lille pusi:) Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 4. mars 2008 ka vogna ligg på i pris sånn ca? ka het den bilstolen dåkker hadde?
pusi og lille pusi:) Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 4. mars 2008 andre som har anbefaling?
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 4. mars 2008 #5 Skrevet 4. mars 2008 Vi har Emmaljunga Duo Edge med sportsunderstell. Tror den å den smart-modellen som hu over her har er ganske like. Vi har valgt å kjøpe emmaljunga bilstol i samme farge som vogna mye pga at vi ved å kjøpe en adapter til 250,- kan montere bilstolen på understellet til vogna. Praktisk for vår del ihvertfall. Du spør om dette med base til bilstolen, og det hørtes det vel ikke ut som du har veldig behov for som sier du skal bruke bussen mye. Ser for meg at det tar mer tid for deg å montere basen og bilstolen fra bil til bil?! å i følge han vi kjøpte vårt utstyr fra så anbefalte han ikke å kjøpe base da dette ikke er sikrere enn å ikke bruke base. Basen gjør det muligens enklere, men det tar ikke mange sekundene å feste stolen med bilsela. Han argumenterte med at under en kollisjon så vil basen føre til at stolen sitter dønn fast og vil ikke gi etter for noe. Dette fører til at trykket vil føres over i selene på bilstolen og derfor påvirke barnet mer direkte. Ved å bruke kun belte vil stolen flytte seg litt og da ta størsteparten av støtet slik at barnet blir mindre utsatt. Håper jeg aldri finner utav dette, men vil bare informere andre om det han med 20 års erfaring fra "barneutstyrs bransjen" sa til oss. Lykke til i valget av vogn og stol da
Tredjemann på vei :D Skrevet 4. mars 2008 #6 Skrevet 4. mars 2008 Når det gjelder bilsete har vi kjøpt testvinneren Maxi Cosi Cabriofix. Vi betalte 999,- for den på tilbud første uka i januar. Kjøpte ikke base til den, da jeg synes den er veldig enkel å feste med bilselen, og da sparte vi over tusenlappen i tillegg! Jeg har ingen erfaring med Emmaljunga, men har brukt Simo sportsvogn til eldstemann og har nettopp kjøpt en ny Simo Combivogn til babyen. Liker det merket! Der får du hardbag/bærebag og sportsvogn i ett, vogna er romslig/lang i liggestilling (noe som gjør at vogna kan brukes til soving i 3 års tid), den er stabil og god å trille og tåler tøft terreng. Tror Simo'en har lengre liggestilling enn Emmaljunga'en... Synes i hvert fall den ser litt større og romsligere ut, men mulig jeg tar feil:-) Jeg bestillte Simo Combivogn fra babyplaneten.no på fredag og vogna kom på posten allerede idag. Betalte kun 4999,- + frakt.
♥Koseklumpen-3 barnsmor♥ Skrevet 4. mars 2008 #7 Skrevet 4. mars 2008 Vogna kosta litt over 5000 ny i butikk sommeren 2006. Bilsetet heter Akta Graco m / base og kosta ca 13-1500,-.
pusi og lille pusi:) Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 4. mars 2008 vi har bil, så må nåkk ha bilsete, blir litt langkjøring åsså ette kvært:) men æ kjøre ikke derfor d blir en del buss... vist d e sikrer å billier uten base så kjøpe man jo bare sete:) følle d me sånn stelleveske på begge de to typen vognen?
junijente fikk julijente Skrevet 5. mars 2008 #9 Skrevet 5. mars 2008 www.forbrukerportalen.no har testet mange bilseter. Det er en viss forskjell på en del av dem, så det kan jo kanskje være lurt å ta en titt? Den beste var selvsagt også den dyreste, så det er jo en vurderingssak her også. Vi har ikke sett noe særlig på sånt enda, men jeg regner med at vi ikke nødvendigvis velger den dyreste, tror alle i den testen ble godkjent, og da skal de jo være i orden :-) Det finnes helt sikkert tester på barnevogner også, kanskje på samme siden, eller tv2 hjelper deg kanskje. Men jeg ser for meg at vogner blir litt mer individuelt hva som passer, i forhold til din og barnefars høyde, vekt osv. Vi må f.eks ha en vogn med mye justering på styret, fordi mannen min er 15 cm høyere enn meg, og sånt merker man godt når man skal gå og trille litt. Tror vi skal bruke god tid på å prøvetrille i butikken :-)
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #10 Skrevet 5. mars 2008 Du kan lese om vogner på barnevognguiden.no eller på vogndilla.no. På vogndilla har de også noen tester, men lurer på om det bare er folks erfaringer og ikke testet av "profesjonelle". Men kan jo være greit å lese litt om hva andre folk mener om div utstyr. Vil personlig anbefale maxi cosi sitt da dette er noe lettere enn Acta graco sitt, tror nok begge er like gode, men for oss var det vekten som ga utslaget for hva vi valgte da vi har et lite stykke fra park.plass til leiligheten. Av vogner med 4 hjul har jeg hørt mye bra om Simo duo og kombi, Emmaljunga edge duo (tror det var det den heter) og Brio happy. Duo vognene er som regel noe lettere enn kombi vognene, da du slipper å trille rundt på både sportsdel og baggen. Kan også være greit å tenke på hvor stor plass vognen tar i bilen dersom du skal ha den med i bilen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå