Gå til innhold

hvor mye bør man legge på seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som vet hvor mye man "bør" legge på seg gjennom svangerskapet? Jeg er nå snart 26 uker på vei, og først nå begynner kiloene å komme. Usikker på hvor mye som er normalt å legge på seg? Finnes det en oversikt som viser en gjennomsnittskurve eller noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En gjennomsnittlig vektøkning gjennom svangerskapet er på +/- 12 kg. Men hva som er normalt for deg, behøver ikke å være normalt for meg. Om man går opp 5 eller 30 kg spiller i grunn veldig liten rolle. Det eneste man kan tenke på er å prøve å ikke legge på seg altfor mye unødvendig vekt (altså rent fett), men om så skjer så skjer det.

Kroppen har en fin tendens til å holde orden på dette selv. Og med litt hjelp fra en selv, ved å leve fornuftig og forholdsvis sunt, kan man ha et flott svangerskap med akkurat rette vektøkning for hver enkelt.

Skrevet

Legg på deg akkurat passe!

Spis normalt (men helst sunt da) også legger du på deg det du legger på deg, så kan du jo velge å ta det av etter fødsel dersom det er viktig for deg!

For meg er det viktig å ikke ødelegge apestaten (den fuksjonen i kroppen som gjør at man kjenner om man er sulten og mett)

Skrevet

Enig med rose. Spis når du er sulten, da trenger kroppen og babyen mat. Men om du spiser noe sunt først, så kan du heller kose deg litt senere. Lev normalt og spis som normalt.

Jeg har gått opp lite i dette svangerskapet, men gikk litt opp rett før... så jeg tror at kroppen tilpasser seg. Om du ikke overdriver verken den ene eller andre veien, så vil du kunne bli omtrent som før igjen etter litt amming og sånt.

Skrevet

jeg er egentlig ikke så veldig bekymret, er bare usikker på om d er sånn at alt plutselig kommer på slutten eller om d er mer normalt at man går litt opp mnd. etter mnd? syntes bare d var litt rart at d skulle gå over 20 uker uten at jeg la på meg, også plutselig nå har jeg lagt på meg 6 kg på 4 uker...

Skrevet

Med førstemann hadde jeg gått opp 1 kg i uke 20,de resterende 19 kg kom de neste 20 ukene:((Men jeg fikk sv.skaps forgiftning da..

Nå er jeg i uke 15 og har bare gått ned 2 kg,mye kvalm og liiite matlyst..

Skrevet

Eg bare sier d...tror ikke dere skal bekymre dere...eg i i uke 23, og har lagt på meg 12 kg...så tror dere skal slappe av:)

Skrevet

Nå først har jeg begynt å legge på meg litt og. 1 kg siste mnd, juhuuuu!!! Det er jeg glad for!! =) Trodde jeg skulle være spiker for ever liksom :S

Skrevet

Som rose.. sier er den gjennomsnittlige vektøkninga på +/- 12 kg, men hva som er normalt for deg avhenger av mange faktorer, så det går egentlig ikke an å sammenligne seg med andre. Jeg tror det viktigste er å spise så normalt og sunt som du kan, og så får vektøkninga bli deretter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...