Gå til innhold

Skal gifte oss borgelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

20. juni, bare oss to, eller må vi ha vitner? Er helt grønn, hvordan går vi frem, papirer vi må fylle ut etc. Hjeeelp

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fin dato, forresten ;-)

Dere må ha forlovere, eller vitner, men de trenger ikke være til stede under vielsen. De må bare skrive under på papirer, noe som kan gjøres hvorsomhelst og nårsomhelst. Så må dere skrive under på papirer for "prøving av ekteskapet". Det er som en søknad for å få lov til å gifte seg (les: nei, dere er ikke søsken, og nei, vi er ikke gift fra før). Deretter får enten dere tilstend vielsesattesten, som så signeres ved ekteskapsinngåelse, eller den sendes til vielsesstedet. For oss som skal gifte oss i utlandet, sendes den til ambassaden for oss slik at den ligge der når vi kommer. Prøvepapirene gjelder i 4 mnd, så dere kan liksågodt gjøre det nå.

Skrevet

å ja, men hvor får man disse papirene da?Fylkesmannen?

Skrevet

Tusen takk:) enda et spørsmål,-vet noen hvor jeg skal henvende meg for bestilling av selve vielsen? For den må vel bestilles før utfylling av papirer,

Skrevet

Det er jeg som har svart over her ;-)

Jeg skal gifte meg på en ambassade, og vi tok direkte kontakt med den. Du kan sikkert bare ringe direkte dit du vil gifte deg, uansett om det er det lokale tinghuset eller en sjømannkirke et sted ute i verden ;-)

Skrevet

Meg igjen her du...

Hvordan har du fått dato når du ikke har bestilt sted for vielsen?

Skrevet

uff da , nei det er bare datoen vi har lyst å gjøre det på, er jo ikke sikkert vi får det til, hvis ikke det er ledig, men får ta en tlf til tinghuset snarest og håpe på det beste, regnet liksom ikke med at det ville bli noen særlig kø, for borgelig vielse, men det er det kanskje--

Skrevet

Nei, det vet jeg ikke. Er nok mindre trykk på det enkelte tinghus enn ambassadene rundt om ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...