Matja Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 Jeg har fått bidragsforskudd i 10 mnd nå, og når farskapspapirene er i orden (om et par år (MØKKA-NAV!!)) vil jo barnefar bli bidragspliktig, kanskje. Hvis han blir det, får vedtaket da tilbakevirkende kraft? Må han altså betale tilbake til Norge det han ikke har betalt mens farskapssaken har pågått? Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 hmm..dytter litt her jeg for dette lurer jeg på og! sellom jeg ikke er i helt samm situasjon! her har jeg og bf vert kjærester men ikke samboere, så jeg har ikke turd å søke på noe som helst.. ikke bidrag eller barnetrygd. og bf har ikke betalt bidrag..men har jo heller ikke fått noe da...
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #3 Skrevet 4. mars 2008 Noen sier JA, andre sier Nei, min kommune sier nei. Vi tok DNA test, jeg fikk forskudd frem til testen var ok å far skrev under. Fra den datoen måtte han betale, fikk ikke gjeld. Som de sa på NAV, det ville jo være utettferdig for en far som faktisk ikke visste om barnet, men etter et par år blir innkalt til DNA - får vite han er far, og i tillegg få gjeld for den tiden han ikke visste. Så da slipper også de som visste, men vil ta en test først også gjeld. Vet dette har blitt skrevet om før, og at andre kommuner praktiserer noe annet. Rart i grunnen.
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #4 Skrevet 4. mars 2008 Hmm jeg tror det er slik om at bf ikke har betalt bidrag pga han er bidragsudyktig at han da må betale tilbake når han blir bidragsdyktig, men da kan dem søke om å få slettet hele eller deler av den "gjelden".. var slik da min mor fikk barn men det er jo en del år siden.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #5 Skrevet 4. mars 2008 "Før i tiden" var det slik at de måtte det, men jeg fikk beskjed om at slik var det ikke lenger når jeg spurte på NAV.
Camarada Skrevet 4. mars 2008 #6 Skrevet 4. mars 2008 Hei! var på møte hos Nav angående akkurat dette idag. Var veldig redd for at far ville får gjeld siden jeg har fått bidragsforskudd i 6 mnd nå. hun på nav sa at far selvfølgelig ikke ville får gjeld siden han ikke har visst at han var far før nå. var sikker på at Nav ville stoppe forskuddet mitt på dagen nå som jeg oppga far, og har dna test og alt. men fikk beskjed om at jeg ikke mister det før farskapspapirene er undertegnet og bidrag er avtalt ( selvfølgelig må dette skje innen rimelig tid!), og far må heller ikke betale tilbake for denne perioden. ut ifra dette vil jeg tro at barnefar i ditt tilfelle heller ikke må betale noe tilbake. har forsøkt å sende deg pm en stund nå, men hver gang jeg trykker send, så får jeg opp feilmelding! men skal prøve på nytt
Gjest marie-s Skrevet 4. mars 2008 #7 Skrevet 4. mars 2008 Det har et års tilbakevirkende kraft fra da du oppgav til NAV hvem barnefaren var. Dersom barnefar tviler/nekter og vil ha DNA-test så vil han kunne pådra seg enda med bidragsgjeld for han vil ikke kunne dra ut med tester osv for å prøve seg på å betale mindre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå