kaffeplante Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 Vi har vært så heldige å få barnehageplass....trodde jeg....var innom barnehagen i forrige uke med papirene på at vi takker ja til plassen..... Jeg var der ganske seint på dagen.....og trodde det var grunnen til at det var så lite leiker på gulvet...tenkte kanskje at de hadde rydda for dagen.....men det var heller ingenting på veggene....gulnet furupanel på veggen kun pyntet med 2 fargerige ikea-gardiener som hang opp på veggen......jeg fikk et dårlig førsteintrykk og klarte ikke få tankene bort fra det jeg undret meg over....jeg fulgte magefølelsen min og ringte barnehagen igår og spurte hvilke leiker de hadde som dattera vår kan leike med på gulvnivå......(jeg unnskyldte meg med at dattera vår trenger masse leiker da hu går til fysioterapaut fordi hun er født i uke 26)...og svaret jeg fikk SJOKKERTE meg og jeg fikk helt hakeslepp..... De har kun store klosser og duplo til å bygge med og små biler til å leike med på gulvet.......hallo?????Den småbarnsavdelingen har 7 barn.....førskolelæreren sa at barna var glad i å løpe rundt og bygge hus av stoler.....det bekymrer meg enda mere da dattera vår ikke går enda så skal 6 andre barn drive å løpe rundt henne mens hun krabber.....min mening er at barna liker å løpe og bygge hus i mangel på andre leiker..... Jeg mener så små barn skal ha et rikt utvalg av leiker som bidrar til at ferdighetene deres blir videreutviklet...og leiker som gir utfordringer...slike som gir barna oppgven om å løse den riktig.... jeg vurderte seriøst å trekke oss fra barnehageplassen og heller være hjemme med dattera vår......men mannen min syntes jeg overdrev da.....takke nei til plass pga at de har for lite leiker........ kan jeg kreve at de kjøper inn flere leiker....?finnes det et minstekrav eller???? (det skal sies at jeg selv er førskolelærer med spes.ped.utdanning og der jeg jobber bugner det av leiker i alle foremer og fasonger.......) Jeg håper på noen utenforståendes meninger og synspunkter om denne saken????OVERDRIVER JEG ELLER? Hva kan jeg gjøre da????
♡ snart 3barnsmamma Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 Nei, jeg syns ikke du overreagerer. Syns det høres merkelig ut at det pedagogiske tilbudet er å bygge hus av stoler og å løpe rundt på gulvet. Men så flott at du er førskolelærer, kanskje du tør å stå på krava mer enn de andre foreldrene? Kan du ikke ta det opp med SU/foreldreutvalget eller hva det er i din barnehage? Finn frem noen sitater fra f.eks. rammeplanen som sier noe om læringspotensialet/ utviklingspotensialet. Vil tro dere står sterkere hvis de andre foreldrene er enige og står bak deg! Lykke til!!
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #3 Skrevet 4. mars 2008 Nei, syns det høres dårlig ut. Men det kan godt hende du får forandret på det hvis du prøver. Du kan komme med gode tips til de i barnehagen til leker som er bra og ting som kan henge på veggene. Barnehagen dattera går i er veldig bra. F.eks så henger de opp masse av det barna tegner og maler på veggene. De tar også bilder når barna gjør noe spesielt (karnevall, turer, bursdager, utelek osv), og lager plansjer som de henger opp på veggen så foreldrene får se hva de har gjort. I tillegg har alle barna hver sin ramme med bilder av familien, slik at de kan se på den hvis de savner foreldrene eller bare for å vise andre barn familien sin. De burde ha bøker, klosser, biler, puttekasser, dokker, bamser og gjerne noen leker med lyder. Det synes jeg er et minimum. I vår barnehage har de massevis av leker i tillegg har de rytmeinstrumenter og div. som de bruker under sangstunder. Synes du bør prøve å la dattera di begynne der og se det litt an. Kanskje du får forandret på noe og kanskje er de veldig flinke ellers.
kaffeplante Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 4. mars 2008 ja økonomisk er det trangt for tida da jeg har gått hjemme 2 månder over permisjonen uten lønn...så det blir til at vi skal sende dattera vår i barnehagen der....men jeg synes bare det er helt hårreisende at utdannede pedagoger kan mene at DET leikeutvalget er tilstrekkelig...... kommer til å komme med forslag ja......men jeg mener jeg har krav på at dattera mi skal kunne få leike med et bredere utvalg......men begynner man å ønske en stor forandring så frykter jeg at det skaåer sur stemning mellom oss som foreldre og peronalet......
simba>>>3gutter Skrevet 4. mars 2008 #5 Skrevet 4. mars 2008 Jeg er også pedagog og jobber i barnehage på småbarn og har nok litt annet syn enn deg. Vi hadde masse leker på avdelingen og det som vi oppdaget etter en del obsevasjon var at ungene bare veltete kasse og dro alt utover uten å leke med. Vi prøvde å hjelp og lære de hvordan de skulle bruke lekene, men det virket som om de ble veldig rotlose av alle tingene. Vi tok og ryddet avdelingen og hadde bare tre kasser fremme med leker og da begynte barna og leke mye mere med tingene i steden for å kaste de rundt. Hver 14 dag byttet vi på kassene og tok frem andre leker noe som gjorde at det ble noe nytt og spennende. Vi bygger masse hytter av stoler og bord i bhg og barna bare elsker det selv også de små som ikke kan gå. Det jeg reagerte mest på med det du skrev var at det ikke var tegninger eller bilder av barna på avd. Vi har veggene fulle av bilder av hva barna har gjort og vi lager nye "utstillinger" hver mnd av ting vi har laget. En ting til det er gjort en del forskning på at barn i dag har alt for mye leker og andre ting rundt seg at de ikke klarer å få oversikt, noe igjen som de mener at gir rotløse barn som får problemmer med å konsentre seg. Tror nok ikke at barnet ditt vil bli løpt ned av andre barn har jobbet endel på småbarn og har aldri oppleved at noen har blitt løpt ned av noen.
kaffeplante Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 4. mars 2008 takker for tilbakemelding. ja å bytte på utvalget av leker høres jo flott ut... der jeg jobber har vi tilstrekkelig med leiker og barna må rydde opp den ene typen leik før de begynner på noe nytt og dermed blir det ikke kaos med leiker på gulvet....som bare er strødd utover....men kun biler og klosser gir ikke nok utfordringer spørr du meg.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå