Gå til innhold

Gir farskap automatisk rett til samvær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnefar bor i utlandet og står ikke oppført som far på papiret. Han har likevel vært her en del og blitt kjent med vår sønn som nå er 4 år. Jeg har vært alene hele tiden, og fordi jeg ikke stoler tilstrekkelig på barnefar, så har jeg valgt å ikke oppføre ham som far, for å unngå eventuell trøbbel med hans rettigheter osv.

Nå vil barnefar flytte hit til Norge til høsten, og jeg forventer at han vil kreve mer rettigheter. Han kan jo selvsagt selv DNA-teste seg og bli oppført som far. Jeg lurer på følgende: Dersom jeg samarbeider i å oppføre han som far, vil dette automatisk gi han rett til samvær? Jeg synes det å gi han rett til samvær er svært vanskelig når han er så uberegnelig og ikke tillitsverdig. Å overlate min sønn til han, kjennes svært svært utrygt for meg.

Samtidig kjenner jeg jo på at det ikke er en optimal løsning å ha "far ukjent" på papiret. Det er noe med arv, og identitet.

Jeg har imidlertid aldri latt far være alene sammen med barnet når han har vært her på besøk. Vi har alltid vært oss tre sammen. Dette har jeg gjort for å kjenne meg trygg.

Jeg har nemlig fått trussel om at far vil komme og ta barnet for 2 år siden, da jeg ikke samarbeidet ang å skaffe han jobb her i Norge, noe barnefar gjerne ville. Om trusselen var tomme ord, kan være - men uansett så viser far en skummel holdning, som skaper utrygghet hos meg når han ikke får det som han vil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med fylkesmannen. jeg snakket me fylkesmannen i Hordaland igår, og de var utrolig grei å snakke med. Min situasjon er jo helt annerledes enn din, her står far på papiret, men jeg har foreldre ansvaret siden vi alldri har bodd sammen. så han har rett på samvær, men når JEG vil! på den måten JEG vil. Bf her har trua med rettsak for å få tull 50/50..og ingen advokater vil ta den jobben for han uansett.. så det jeg tror er jo at du står sterkere enn meg da. siden han ikke står som far engang. og du HAR foreldre ansvaret!! og du må ALLDRI skrive under på det papiret som gir dere delt foreldre ansvar!! kommer ivertfall ikke jeg til å gjøre...

Viss du ringer nav eller familivernkontoret så vet de hvem du kan snakke med for å bli trygg. derfor jeg ringte så jeg VET bf ikke har en god sak.hehe. vertfall..fylkesmannen!

Skrevet

Ja, det vil det. Det er ikke far som har rett til samvær med barnet, det er omvendt: Barnet har rett til samvær med begge sine foreldre.

Trusler om å bortføre barnet kan gi deg grunnlag for å nekte barnefar å ta med barnet utenlands og å skaffe pass til barnet, men ikke til å ha samvær.

Skrevet

Ikke automatisk rett..Men han kan kreve mer når han såtr som pappa på papiret da.. Men for å ha rett sånn heeeelt på prikken juridisk må han signere foreldreansvaret også..å det må du også..

Her i huset er kun pappaerklæringa underskrevet.. Men det er forsi pappa har glemt!!!!!!!!!!å skrive under å da minner jeg ikke på han det for 5. gang..Nå får han ta ansvaret selv..Jeg stikker ingensteder med jenta likvevel jeg:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...