Gå til innhold

20 år og verdensmester?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde fortsatt ikke fyllt 21 år da jeg fikk mitt første barn.. Jeg tok med glede i mot velmenende råd og vink, fordi jeg var så ung og "fersk i gamet" at jeg gjerne hørte på de med mer erfaring.. Leser på disse sidene at det er så mange (IKKE ALLE) 20-22 åringer som er så veldig "verdensmestere" De vet alt, og kan alt og ikke f*#%n om noen skal komme her og fortelle dem noe om svangerskap og barneoppdragelse.. Hvorfor er det sånn? Er man generelt mer opplyst i dag enn for 8 år siden? Jeg var veldig ydmyk ovenfor de eldre og mer erfarne enn meg.. Sånn er jeg faktisk ennå, har ei venninne med 4 barn og kunne ikke falle meg inn å ikke ta imot ett og annet råd fra henne.. Hun vet jo tross alt hva hun prater om.. Er det bare meg som er teit for å tenke sånn??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei.. nei det er ikke du som er teit.. jeg er nå gravid, blir 20 år i november og tar i mot alle rådene jeg kan få, men jeg merker at når noen forteller meg akkurat hvordan mitt svangerskap og mitt barn kommer til å være så blir jeg irritert. Andre vet nå vel ikke hvordan jeg kommer til å bli under svangerskapet, det er jo så individuelt! Men når det gjelder barneoppdragelse så legger jeg meg flat, dette blir jo første barnet mitt så jeg trenger nok all den hjelp jeg kan få, men jeg vil jo helst klare det meste på egenhånd.. og helst spørre etter hjelp viss jeg trenger det. Men merker at veldig mange rundt meg fokuserer på det negative rundt det å få barn og det orker jeg rett å slett ikke å høre på, jeg gleder meg over graviditeten, og ber folk ti stille dersom de ikke har noe mer positivt å komme med.. Så kansje jeg kan være litt "verdensmester" innimellom, men for all del, det er jeg ikke i virkeligheten..

Skrevet

Så flott å høre at du kan bruke sunn fornuft.. Tror de fleste ville reagert om noen hele tiden vet best når det gjelder din kropp, uansett alder =)

En ting jeg husker jeg reagerte på var når noen sa at jeg hadde ødelagt mulighetene til "ungdomstid" og at jeg ødela livet mitt.. Hvis noen sier det til deg, bare svar at livet er ikke ødelagt, det er bare blitt forandret =)

Lykke til=)

Skrevet

Godt å høre at jeg ikke er teit=) Det er så merkelig hvorfor så mange fokuserer så negativt rundt svangerskapet til yngre jenter, de klarer dette like godt som oss "GAMLE"

lykke til med magen =)

hilsen Hl

Skrevet

en av mine venner har tatt abort, og bare noen uker før jeg fikk vite om min uplanlagte graviditet, sa hun at dersom noen av vennene hennes ble gravide, så skulle hun sørge for at de tok abort. og nå har 2av vennene hennes blitt det (meg og en annen). hun ene er under 12 uker, og jeg er over, så hun kanke si noe på meg, men til hun andre venninnen, så driver hun å sier hun må ta abort, osv. man skakke høre på all slags mulig tull. jeg blir så sur på henne.

men råd og tips tar jeg gjerne imot med stor takk, og spør ofte mamma om ting og tang jeg lurer på (hun var tross alt gravid for 3 år siden, søsteren min er 2)., og leser mye på nettet om hva man bør og ikke bøær gjøre som gravid. j

jeg er 19 år, blir 20 i mai, og får baby i august.

Skrevet

hei jenta88 med spire:

Herregud, for ei venninne du har! Hun skal da bare være glad på dine vegne! Huff, godt du ikke hørte på henne altså! Jeg vet ikke grunnen til at venninna di tok abort, men hvis hun er så barnslig er det kanskje like greit?? (ikke meninga og disse henne altså) Jeg skrev til en annen her at; husk at livet ditt ikke er ødelagt, det blir bare litt annerledes =) og det mener jeg av hele mitt hjerte! Er sjeleglad for at

ingen fikk overtalt meg til å ta abort, for det var jo noen av venninnene mine som sa "du skal vel ikke beholde? Du er jo bare 20"

Livet blir slik vi gjør det (som regel), og da kan vi bare gjøre vårt beste =)

Lykke til til deg fra Hl

Skrevet

Du er ikke teit. Tvert i mot, godt at noen sier det jeg har tenkt i hele dag. Har ei svigerinne som vet alt om alt, men hun har vært 20 i snart ti år. Lytt til råd er mitt råd!!

Skrevet

Jeg tar gjerne i mot råd fra de litt eldre og ikke minst erfarne mødre! :) Moren min er vel min største inspirasjonskilde da hun har har gått gravid tre ganger/oppdratt tre barn (som alle ble normale, hehe ;)

Men, se det litt fra den andre siden; de førstegangsfødende i tyve-årene..enkelte av disse opplever at noen kan overkjøre dem litt til tider. Det er faktisk noen eldre/mer erfarne som har den "du er yngre, det er ditt første barn, du vet ikke en dritt" innstilling. Enkelte ordlegger seg litt feil innimellom og ikke minst i valg av tonefall når de "råder" eller "forteller" yngre om graviditet og det å få/ha barn. Noen mener det kanskje, andre ikke-men det kan oppfattes sånn.

Jeg har opplevd slike personer, men velger da å lukke ørene :)

Håper jeg ikke tråkket noen på tærne nå, ville bare komme med et lite innspill fra "den andre siden", selv om jeg ikke sliter med dette selv.

Skrevet

Jojo79....glemte du å trykke på anonym knappen.......? Ser du gjør det lenger nede :)

Skrevet

nei, gadd bare ikke å skrive "hilsen Hl" hver gang =)

Skrevet

Ja, jeg vet... Husker det fra jeg var 20 år.. Hørte stadig "gjør ditt, ikke gjør datt" og "hun er jo så ung, så hun vet jo ikke bedre". Trodde jeg skulle bli sprø! Men det var også mange velmenende råd, så det gjelder å luke ut.. Se gjerne på de rundt deg med barn, og se hva du bør og ikke bør gjøre.. hehe..

Skrevet

Hehe... Jeg og søsteren min pleier å si at det ikke fins noen som er eldre enn de på 20 år ;) Er utrolig mange verdensmestere i den alderen, men de fleste blir heldigvis litt mer ydmyke etterhvert som de blir voksne.

Skrevet

Synes det er lite ydmykhet å spore blant folk generelt, jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...